پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن به 700 میلیون تومان

پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن به 700 میلیون تومان

روز جدید : رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از پیشنهاد افزایش وام 700 میلیون تومانی نهضت ملی مسکن به شورای پول و اعتبار خبر داد. وام این پروژه در حال حاضر 450 میلیون تومان است.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه جهان آرا با یادآوری اینکه در 10 سال گذشته به دلیل عدم توجه به حوزه مسکن فاصله زیادی بین تقاضا و عرضه وجود داشت، اظهار داشت: 8 مورد داریم. میلیون مستاجر در کشور به عنوان فاکتور ازدواج، سالانه به ساخت 700 تا 800 هزار واحد مسکونی نیاز داریم.

وی ادامه داد: رئیس جمهور جهموری برای تامین این نیازها دستور ساخت 4 میلیون واحد مسکونی را داده است که البته اگر سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازیم باز هم با کمبود مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به ثبت نام 5.4 میلیون متقاضی در نهضت ملی مسکن و پالایش 3.2 میلیون نفر از این تعداد، افزود: تاکنون یک میلیون و 500 هزار واحد زمین ایمن سازی شده و تا شهریورماه 3.2 میلیون واحد زمین توزیع می شود.

وی با یادآوری اینکه تمام اراضی واگذار شده به مردم در نهضت ملی مسکن 99 ساله و خالی بود، گفت: در دولت نهم و دهم برای یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی زمین اختصاص داده شد اما در نهضت ملی مسکن 3 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی زمین ایمن و 800 هزار واحدی این نیز مسکن روستایی است.

هزینه ساخت هر متر مربع 7 میلیون تومان نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه به دلیل تورم نمی توان هزینه ساخت و ساز را پیش بینی کرد، توضیح داد: در صورت رسیدن سازوکار نهضت ملی مسکن، هزینه ساخت هر متر مربع با تورم امروز ۶ تا ۷ میلیون خواهد بود. 700 میلیون تومان بخشی از مشکل حل می شود که این موضوع را به دولت و هیئت پول و اعتبار گذاشته ایم.

قاسمی گفت: اقساط نهضت ملی مسکن اقساط 20 ساله و بر اساس 50 درصد هزینه درآمد خانوارها است.

تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن مهرماه

وزیر راه و شهرسازی از تحویل 100 هزار واحد نهضت ملی مسکن تا شهریور ماه امسال خبر داد و با اشاره به اینکه در صورت عدم ثبت نام مردم در سامانه ملی مسکن و املاک از بسیاری از خدمات محروم خواهند شد، گفت: : در حال حاضر اطلاعات 72 میلیون نفر در ما یک سیستم داریم و اگرچه کامل نیست اما جامع ترین سامانه برای اطلاع رسانی مردم است.

قاسمی با بیان اینکه برای 750 هزار خانه خالی در کشور قبض مالیاتی به سازمان مالیات داده ایم، افزود: حدود 60 هزار مالک اعتراض کرده اند. هدف از مالیات خانه خالی درآمدزایی برای دولت نیست، بلکه می خواهیم عرضه مسکن را افزایش دهیم و اگر مالکان خانه را خالی نگه دارند مالیات می پردازند و اگر نکنند جریمه می شوند.

وی با تاکید بر اینکه بانک های شاغل در حوزه املاک در صورت عدم پرداخت مالیات جریمه می شوند، گفت: در بسیاری از کشورها در شرایط بحرانی قیمت مسکن گرفته می شود و این مصوبات از دو سال گذشته اجرا شده است. این مصوبه سقف 25 درصدی در ساران تصویب شد و بسیاری از مالکان واحدهای اجاره ای خود را رها نکرده و نسبت به تمدید آن اقدام کردند.

مشاوران املاک سازماندهی شده اند

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه حدود 300 هزار مشاور املاک در کشور داریم، گفت: تعداد کمی از این مشاوران املاک در سامانه کد رهگیری هستند اما در رویداد جدید تمامی شرکت های مشاور املاک لینک می شوند. به سامانه کد رهگیری و تمامی تراکنش ها رصد می شود. و بررسی می شود و تا سال آینده این اقدام اجرایی می شود.

قاسمی درباره حق الزحمه مشاوران املاک افزود: نرخ جدید متناسب با قیمت های منطقه ای است که هر ساله توسط وزارت اقتصاد و املاک تعیین می شود و در کاهش قیمت ها تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه با طراحی بسته اجاره، آرامش در بازار مسکن در ماه جاری نسبت به ماه گذشته بازگشته است، افزود: در بسته اجاره جدید شاهد تمدید قراردادهای زیادی خواهیم بود و این دغدغه جدید است. رئیس جمهور

وزیر راه و شهرسازی همچنین از هزینه 10 هزار متقاضی مسکن مهر در زیرساخت ها خبر داد و گفت: رئیس جمهور دستور داد این مشکلات برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید