پیشنهاد راهبردی بین المللی شدن جشنواره رادیویی / توجه به پخش رادیویی


ساعت: 20:09
تاریخ انتشار: 1301/10/04
کد خبر: 1919881

مدیر برنامه های رادیویی درباره جشنواره ملی پژواک و بین المللی شدن آن می گوید: پیشنهاد می شود در منظر جشنواره صدا، علاوه بر مستند، تمامی ژانرها و قالب های برنامه های رادیویی به ویژه نمایش های رادیویی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و نمایش استعدادها در عرصه سینمای مستند در اردیبهشت ماه سال 1402 برگزار می شود. محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی شبکه رادیویی درباره تأثیر برگزاری جشنواره های رادیویی در ارتقای سطح برنامه سازی به خبرنگار تسنیم گفت: همانطور که از معنای کلمه جشنواره به معنای گردهمایی برنامه سازی برمی آید. شادی و گردهمایی میهمانان، جشنواره های تخصصی نیز نقش مهمی در افزایش روحیه دارند و در ایجاد انرژی و انگیزه در سرمایه انسانی نقش دارند. همچنین جشنواره ها با شناخت آثار برتر، ویژگی های محتوایی و ساختاری خوبی را ارائه می دهند، بنابراین از شأن الگوپذیری و سیاست گذاری برخوردارند. نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی نیز فرصتی برای ارتقای دانش و مهارت شرکت کنندگان است.

باید برای تقویت گردش اسناد از طریق رادیو تلاش کرد

و افزود: باید برای تقویت مدارک در صداوسیما کار شود و در این راستا پیشنهادی دارم. اول، پژوهش محوری در فرآیند تولید مستند، دوم، توجه متوازن به تنوع موضوعات و ژانرها، سوم، توجه به زیرژانرهای تخصصی مستند، به ویژه مردم نگاری و مردم شناسی، و چهارم، پرورش نیروی انسانی متخصص در رشته رادیو مستند .

سوهانی در پاسخ به این سوال که روند رو به رشد جشنواره های رادیویی را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: پیشنهاد می شود افق جشنواره های صدا به غیر از مستند، همه ژانرها و قالب های برنامه های رادیویی به ویژه پخش رادیویی را در بر گیرد. در نظر گرفته شود. علاوه بر این، بین المللی شدن جشنواره شاهد پیشرفت چشمگیری خواهد بود.

این جشنواره به یک تریبون موثر برای ایجاد روابط نزدیک بین مدیران، برنامه نویسان و مردم تبدیل خواهد شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و نمایش رادیویی درباره تأثیر برگزاری جشنواره ها در افزایش نزدیکی مدیران، برنامه سازان و مخاطبان گفت: جشنواره ها قطعاً می توانند به تریبون مؤثری برای هم افزایی و افزایش نزدیکی مدیران و برنامه سازان تبدیل شوند، به شرطی که در این زمینه حضور داشته باشند. درست، حرفه ای و حرفه ای طراحی و کار می کند.و مخاطب می شود. حتی جشنواره ها می توانند جایگاه رادیو را در سطوح مختلف کشور ارتقا دهند و این امر در ارتباط فعال بین شبکه های تخصصی و تخصصی با مخاطبان خاص خود اهمیت ویژه ای خواهد داشت و نقش و کارکرد این شبکه های رادیویی را در موضوع و زمینه های فعالیت ارتقا می دهد. .

وی پایین بودن رتبه در رادیو به ویژه در حوزه مستند را یکی از عوامل مهمی دانست که باعث شد تا ساختار مستند رادیو کمتر شود و گفت: تولید و ساخت مستندهای رادیویی فرآیندی دشوار، چالش برانگیز و پرهزینه است و نیازمند حمایت مالی است. و امکانات..

راه اندازی شبکه اختصاصی مستند رادیویی اقدامی بسیار مهم و راهبردی بود

سوهانی همچنین راه اندازی شبکه اختصاصی مستند رادیویی را اقدامی بسیار مهم و راهبردی دانست و گفت: افزایش دانش و مهارت و ایجاد انگیزه در مستندهای رادیویی در کنار افزایش معقول و متوازن رتبه بندی و عمق محتوای پژوهش محور می تواند منجر به ایجاد شبکه مستند رادیویی شود. رشد و شکوفایی این نوع کمک.

مدیرکل هنرهای نمایشی و نمایش رادیویی «پایبندی به حقیقت و واقعیت»، «روایتی جذاب، موزون و شنیدنی» همان چیزی است که از یک مستند رادیویی انتظار دارد و بر کشف استعداد برنامه نویسی در حوزه رادیو مستند تاکید دارد. گفت: توجه به عدالت فرهنگی مقوله مهمی است. ایران محدود به تهران نیست، بلکه یک جغرافیای فرهنگی فراتر از مرزهای کنونی کشور است. با توجه به نقش مردمی در جشنواره ها می توانید استعدادهای چشمگیری را در اقصی نقاط کشور ارائه دهید. هر کدام ظرفیت تولید مستندهای استثنایی و ماندگار درباره فرهنگ ها و خرده فرهنگ های اقلیم و قومیت خود را دارند. مستندهایی که می توانند هویت، فرهنگ و جغرافیای ایران را به عنوان قطعاتی مستند از یک پازل صوتی ماندگار کنند.

بین المللی شدن جشنواره با افزایش سطح رقابت نقش بسزایی در ارتقای کیفیت خواهد داشت

وی بین المللی شدن جشنواره و حضور مستندهای رادیویی خارجی در جشنواره را در ارتقای کیفی و ارتقای برنامه های بومی بسیار موثر دانست و گفت: بین المللی شدن با افزایش سطح رقابت نقش مهمی در ارتقای کیفی و ارتقای سطح رقابت خواهد داشت. همچنین فرصت مناسبی برای اجرای دیپلماسی رسانه ای جمهوری اسلامی ایران صدای رسانه ملی در جهان است. بخش بین المللی جشنواره یک فرصت عالی برای شبکه های فرامرزی محسوب می شود.

سمینارهای بین المللی با حضور اساتیدی از کشورهای مختلف برگزار می شود

سوهانی در پاسخ به این سوال که برای بین المللی شدن جشنواره پژواک چه برنامه و پیشنهادی را پیشنهاد می کنید؟ وی گفت: راه اندازی بخش بین المللی ویژه و دعوت از شخصیت های برجسته شبکه های رادیویی جهان برای شرکت در این رویداد و همچنین راه اندازی سمینارهای آموزشی بین المللی با حضور اساتید کشورهای مختلف و بازار تخصصی هم افزایی و تبادل آثار جشنواره را بسیار غنی و حرفه ای تر می کند.

رادیو نقش ویژه ای در توسعه مفهوم سرمایه اجتماعی ایفا می کند

مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش درباره نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی گفت: در معادلات مدیریت، توسعه و پیشرفت در عصر جدید علاوه بر سرمایه انسانی و اقتصادی، سرمایه دیگری به نام « سرمایه اجتماعی» نیز شامل می شود. سرمایه اجتماعی یا بعد معنوی یک جامعه، میراث تاریخی و فرهنگی است که با ترغیب مردم به دور هم جمع شدن و مشارکت در تعاملات اجتماعی، می تواند بر مشکلات و تعارضات موجود در جامعه غلبه کند و به سمت ایجاد سریع و متعادل برود. رشد و توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره. برخی از ابعاد، جنبه ها و مصادیق سرمایه اجتماعی عبارتند از: اعتماد، صداقت، حسن تفاهم، سلامت روان، همدردی، دوستی، همبستگی، ایثار و غیره. بدون شک رادیو به عنوان رسانه ای گرم، مجلل و عمیق با مخاطبان متنوع و اختصاصی و متخصص، نقش و کارکرد ویژه ای در روند شکل گیری این ارزش ها، هنجارها، رشد و توسعه مفهوم سرمایه اجتماعی ایفا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید