جشنواره بین المللی قصه گویی راه اندازی شد/ جشنواره قصه گویی پاسخ به اورژانس فرهنگی است

ساعت: 15:39
تاریخ انتشار: 25/10/1401
کد خبر: 1922784

مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «قصه صدای زندگی است» صبح امروز در شهر یزد برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «قصه صدای زندگی است» صبح امروز در شهر یزد برگزار شد.

این جشنواره دارای بخش‌های آیینی ملی، بین‌المللی، سنتی، زبان اشاره، ۹۰ ثانیه، پادکست، برگزیده (غیر رقابتی) و بخش‌های علمی است که شرکت‌کنندگان در سنین مختلف به قصه‌گویی خواهند پرداخت.

علی قوامی، مدیر اجرایی این جشنواره که مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد نیز هست، گفت: شاعرانه ترین لحظات را می توان در عاشقانه ترین داستان ها دید، داستان هایی که روایتگر حکایت پرباران ترین دقایق و حالا کویر یزد زیر باران پربرکت ابرهاست.» قصه ها زنده شدند.

وی ادامه داد: اکنون دومین شهر تاریخی جهان میزبان دوستان یک دل و یک زبان است. ما به این طوفان زیبای همدلی و عشق احترام می گذاریم و به شما دوستانی که چراغ این شهر اصیل و تاریخی هستید خوش آمد می گوییم.

محمود مروج رئیس بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی نیز در این مراسم گفت: به نام یگانه خدایی که جهان را به بهترین شکل آفرید. آفریدگار که خود بهترین داستان سرا است، همان است که داستان اول را داستان خلقت نامید و کتاب داستان های انسان را با داستان های آدم علیه السلام گشود. خداوندی که در زمان آفرینش، آموختن و تفکر را برای انسان خصلت شایسته برگزید و امیر کلام چه زیبا و بلیغ است، امام علی (ع) در خطبه 108 نهج البلاغه فرمودند، بیاموز. قرآن که زیباترین گفتار است. از نور آن که شفای دلهاست شفا پیدا کن و خوب بخوان که مفیدترین داستان است.

وی ادامه داد: داستان دریچه ای است به دنیای پر رمز و راز و پر معنا برای چگونگی زیستن. داستان‌های روایی افکار و ایده‌ها هستند و در واقع داستان‌نویس در دنیای خیال با بیان هنرمندانه این ایده‌ها سر و کار دارد و به ما می‌آموزد که چگونه پس از اتفاقات برای زندگی بهتر آماده شویم و با گوش دادن به آینده و روندها، توانایی‌های جدیدی بسازیم. در نهم، اجازه دهید رشد و توسعه در امکانات خود انعکاس را تجربه کنید. در این میان جشنواره قصه گویی یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی کشور برای حفظ ادبیات شفاهی است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی، زمینه ای مناسب برای بیان توانمندی های علمی و عملی کودکان و نوجوانان، والدین، فرهنگیان و هنردوستان را آشکار کرد.

رئیس این جشنواره افزود: این رویداد تلاشی مستمر و نظام مند برای حفظ زبان اصیل فارسی، حفظ و گسترش ارزش های انسانی و احترام به تنوع گویش ها و خرده فرهنگ های محلی است. ما معتقدیم که کمال فرهنگ و هنر تنها از طریق تعامل و تبادل اندیشه و اندیشه امکان پذیر است و اساس تاریخ بر تعامل با خود هستی و دیگران استوار است. با قصه گویی در دقایقی دور از هیاهو و بدون توجه به هر گونه تفاوت و تمایز، دنیای داستان ها به کرات خلق می شود و فرصتی فراهم می شود تا داستان خود را برای دنیا و دنیا را برای خودمان بازگو کنیم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم دنیای جذاب داستان، پیمودن مسیر بالندگی و انتقال نیروی انسانی، درک اخلاقی و تربیتی فراتر از زمان و مکان است و قصه گویی فرصتی برای آموزش ارزش های اخلاقی و انسانی است. این فرصتی است برای دگرگونی، تحولی که چارچوبی است برای انواع زندگی انسان و تغییری که از امید و شکوفایی دوباره حاصل می شود.

مروج گفت: ما معتقدیم قصه گویی وسیله ای قدرتمند برای انتقال عالی ترین آموزه های انسانی برگرفته از فرهنگ و دین یک جامعه است. عناصر داستان در قالب رسانه می توانند ذهن و افکار مخاطب را درگیر کنند و فرصتی برای خودانگاره و خودشناسی فراهم کنند. مخاطبان با گفتن داستان، فکر، تخیل، خلاقیت و حل مسئله خود را بهبود می بخشند و برای زندگی بهتر آماده می شوند. قصه گویی بستر مناسبی برای بسط کیفی معنا، مفهوم و درک زندگی است و دریچه ای به روی بیم ها و امیدهای انسان و روزنه ای است که به حقیقت وجود انسان و تلاش او برای رسیدن به سعادت می گشاید. شادی آرزوی همه ادیان، فرهنگ ها و آرمان های انسانی است. تلاش برای حفظ سبک زندگی، پایبندی به ارزش ها و اصول انسانی و باورهای دینی و عرفی و توجه به فرهنگ صلح و دوستی از دغدغه های جهانی فرهنگ دوستان است.

وی افزود: ما معتقدیم جشنواره قصه گویی پاسخگوی یک اورژانس فرهنگی در دنیایی پر از التهاب، احساسات کاذب و نمادهای کاذب است. داستان گویی در مورد کند کردن داستان گویی انسان، بازآفرینی انسانیت و رفتار نوع دوستانه، احترام به ارزش های واقعی و احترام به شنیده شدن و فرصت تفکر است. توسعه و ترویج فعالیت های پژوهشی و بهره مندی از دانش و تجربه داستان نویسان و داستان نویسان نوعی ریل گذاری برای افزایش سرمایه انسانی است و نتیجه این توجه موجب افزایش درک اجتماعی ما خواهد شد. بی شک حفظ حافظه تاریخی، خیالی و واقعی بشر در گذشته چراغ روشنی برای تداوم فضای فرهنگی کنونی خواهد بود و بیان روایات تاریخی و افسانه ها و وقایع گاه چالشی خواهد بود که می تواند کمک موثری به ساخت و ساز شخصیت های جامعه

رئیس این دوره از جشنواره گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارج نهادن به تمامی فعالیت هایی که در راستای توسعه فرهنگی در راستای ارتقای ارزش های فرهنگی این مرز و بوم انجام می شود، این جشنواره را می داند. به عنوان الگوی حوزه فرهنگی خود در استفاده از میراث فرهنگی برای تربیت ذوق و اندیشه.نسل جدید به اصحاب فرهنگ و هنر و والدین تربیتی پیشنهاد می کند که در تربیت نسلی همسو با تاریخ و فرهنگ و ارزش های انسان دوستانه کوشا باشند. این مرز و بوم بر اساس امکانات عمیق و گسترده فرهنگ ملی است. در این مسیر گرانقدر راویان، راویان و داستان نویسان وظیفه مضاعف دارند تا از گنجینه ناب گذشته هنری و حرفه ای، خطرات دنیای فرهنگ را درک کنند و تدبیری نو درآورند و در نشر و نشر این آیین کوشا باشند.

در این مراسم مهدی گنه به عنوان مجری در کنار شخصیت عزیز آقا (روحلا پورزا) و راوی کلاغ عروسکی حضور دارند. اجرای گروه کر کانون تفت «سارنگ» به سرپرستی حمید سلطان زاده و «نمایش برای صلح» با موضوع داستان و روایت توسط گروه مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. از دیگر بخش های این مراسم بود.

بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از چهارم آذرماه در یزد آغاز شده و تا بیست و نهم همین ماه ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید