نظام آموزشی کشور مشکل اصلی ادبیات کودک و نوجوان است/ قصه گویی باید در آموزش ابتدایی نهادینه شود


ساعت: 11:42
تاریخ انتشار: 1401/04/18
کد خبر: 1881894

الهام امینی با بیان اینکه نیازسنجی درستی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان وجود ندارد، اظهار کرد: این ضعف بزرگی است که باید با تحقیق در این گروه سنی برطرف شود، اما متاسفانه کتاب ها بدون نیازسنجی نوشته و منتشر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ الهام امینی شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان که 5 اثر در کارنامه خود دارد به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگارتیتریکوی بیان کرد: کودکان آینده سازان کشور هستند و موضوع ادبیات و داستان یکی از مهم ترین کانال های آموزش است که برای تربیت این نسل در جامعه اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه نیازسنجی مناسبی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان وجود ندارد، تصریح کرد: این ضعف بزرگی است که باید با پژوهش در این گروه سنی برطرف شود اما متاسفانه از آنجایی که پژوهش در کشور جایگاه خاصی ندارد کتاب ها بدون نیازسنجی نوشته و منتشر می شوند.

امینی به چالش های حوزه ادبیات کودک اشاره کرد و ادامه داد: کمبود معنا در شعر کودک، مفاهیم بزرگسال در این نوع ادبیات، سیاست زدگی، اقتصاد نشر، فاصله نویسنده و مخاطب از مهم ترین چالش های موجود در این حوزه است. این زمینه.

این نویسنده بیان می کند: مشکل ادبیات کودک و نوجوان نظام آموزشی ماست، چرا که بیشتر کودکان و نوجوانان در مدرسه در معرض کتاب هستند و نتوانسته ایم معلمان کتابخوانی را تربیت کنیم تا دانش آموزان نیز به آن سمت سوق داده شوند.

وی بیان کرد: قصه گویی نیاز به نهادینه شدن در بحث آموزش ابتدایی دارد که متاسفانه اهمیت این امر هنوز در جامعه نشان داده نشده است.

591e42fe dc2d 4c6a af4d d148d0272452 خبر خاکستری

امینی افزود: فناوری، نرم افزار و فضای مجازی جامعه غربی به مراتب از ما پیشرفته تر است اما ابزارهای فناورانه باعث کاهش سرانه آموزش در این کشورها نشده است. برعکس، این ابزارها تأثیر زیادی بر سرانه تحقیقات در ایران داشته است.

این نویسنده بیان می کند: امروزه با جامعه ای مواجه هستیم که به دلیل یادگیری آنلاین دچار توهم دانش می شود، در حالی که یادگیری در دنیای آنلاین هرگز دانش را افزایش نمی دهد زیرا سطحی است و پس از چند ساعت فراموش می شود.

وی ادامه داد: ادبیات کودک و نوجوان نیاز به عمق بیشتری دارد و باید مفاهیم انسانی بیشتری را در بر گیرد و از طریق ادبیات به کودکان آموزش داده شود.

امینی در خاتمه خاطرنشان کرد: ادبیات می تواند به کودکان دریچه های بیشتری برای شناخت و درک بیشتر از زندگی بدهد و آنها را برای زندگی در بزرگسالی آماده کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید