برگزاری جشنواره های رادیویی باعث ایجاد پویایی در بین برنامه نویسان می شود


ساعت: 20:15
تاریخ انتشار: 1301/10/04
کد خبر: 1919883

انسیه شمس اللهی تهیه کننده برنامه سیاه سفید رادیویی و آشپزی مامان پز که با رابعه مدنی بازیگر سینما ضبط می شود گفت: برای ضبط این برنامه به منزل ایشان می روم و ما با هم آشپزی می کنیم، و کسی که به مخاطب می گوید از دستور العمل های قدیمی چه آموخته است. فرمت این برنامه نمایشی مستند است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ انسیه شمس اللهی که از اواخر سال 1392 وارد رادیو شد، می گوید: از طریق جشنواره استعدادیابی جوانه به رادیو معرفی شدم. جشنواره ای آماتور و غیرحرفه ای بود که در آن شرکت کردم و در بخش تولید برنده شدم. در جشنواره مذکور حدود هفت هزار نفر شرکت کردند که از بین آنها 26 نفر برگزیده شدند و 13 نفر که در هر بخش موفق به کسب مقام اول و دوم شدند می توانند در باشگاه رادیو جوانان فعالیت خود را آغاز کنند.



وی ادامه می دهد: دوره تولید را در باشگاه رادیو جوان گذراندم و این دوره شامل سمت های مختلفی بود و اساتید به ما PSA را آموزش دادند. بعد از آن در باشگاه رادیو کار می کردیم و خروجی کار روی آنتن رادیو جوان پخش می شد، در آن زمان بابت کاری که می کردیم دستمزد نمی گرفتیم. بعد وارد رادیو جوان شدیم، از آن 13 نفر، 5 نفر با بالاترین معدل شغل پیدا کردند، من آن زمان لیسانس فیزیک بودم و هنوز فارغ التحصیل نشده بودم.



وقتی از او می پرسم فیزیک چه ربطی به رادیو دارد، می گوید: همیشه به تئاتر و سینما فکر می کردم نه رادیو و تلویزیون و اتفاقی وارد رادیو شدم. یکی از دوستان من را به جشنواره معرفی کرد و او به من پیشنهاد کرد که در جشنواره شرکت کنم. حتی نمی دانستم در پایان این جشنواره افرادی هستند که به رادیو علاقه مند هستند و صرفاً به دلیل علاقه من پیشنهاد کار دادم. دو سال بعد معاونت صدا برای ما دوره تولید را به مدت 6 ماه ترتیب داد و من در آن زمان به صورت جدی در کنار تهیه کنندگان و پیشکسوتان این حوزه در رادیو جوان شروع به کار کردم. در سال ۱۳۹۷ به رادیو شو پیوستم و سپس به همکاری خود با رادیو صبا ادامه دادم.



وی که هم اکنون تهیه کنندگی برنامه سیاه سفید رادیویی سیاه و آشپزی مامان پز با رابعه مدنی بازیگر سینما را بر عهده دارد، ادامه داد: برای ضبط به خانه اش می روم. این برنامه و ما با هم آشپزی می کنیم.» و به مخاطبان ما می گوید که از دستور پخت های قدیمی چه آموخته است. قالب این برنامه یک نمایش مستند است.



او درباره برنامه «جوانان» می گوید: برنامه را با چند نوجوان که در رادیو صبا تست داده اند اجرا می کنیم. موضوع نمایش درباره مشکلات نوجوانان است و محتوای نمایش را تولید می کنند. این برنامه هیچ فیلمنامه نویس و مجری ندارد و همه بازیگران نوجوان هستند. پنج شنبه در حال ضبط این برنامه هستیم که همان روز ساعت 8 صبح پخش و جمعه تکرار می شود.



وی ادامه می دهد: در جشنواره های رادیویی گذشته شرکت کرده ام، به طوری که می توانم بگویم در سیزدهمین جشنواره بین المللی تندیس بهترین برنامه تعاملی بخش بین الملل، در جشنواره چهاردهم، بهترین PSA در بخش داخلی و پانزدهمین دوره او را کسب کردم. جشنواره ای که مراسم اختتامیه خود را برگزار نکرد در بخش UGC برنده شد. من بودم



همچنین دیپلم افتخار جشنواره ابو را در سال 1393 در گروه برنامه های تعاملی دریافت کردم. عصبانی بودم که چرا اختتامیه جشنواره اینقدر گسترده نبود. من این اثر را دو بار ضبط کرده بودم و قالبی که داشت آخرین قالبی بود که در دنیا و جشنواره ابو ارائه شد و چون قالب جدیدی بود این جشنواره برای من درس عبرت بود و ساختارهای جدیدی را از طریق جشنواره ABU یاد گرفتم. و جشنواره بین المللی رادیویی خودمان.



وی تصریح می کند: به نظر من لغو یک جشنواره بین المللی صدا یک گام به عقب است، زیرا سطح این جشنواره پس از 14 سال اجرا بسیار بالا رفته و برنامه های رقابتی در سطوح بسیار بالایی در همه ساختارها در حال انجام است که باعث شده است. به افزایش سطح برنامه نویسی تهیه کنندگان و همکاران دیگر او تبدیل شد. این جشنواره بخش مستند هم داشت.



وی ادامه می دهد: برنامه ای که برای جشنواره پژواک ارسال کردم مستندی بود که از رادیو صبا پخش شد. مستند تاریخ در مناسبت های مختلف با موضوعات مختلف ساخته شده است.



شمصالحی درباره مستند ماجرایی گفت: بخشی که به جشنواره ارسال شد داستان نیما بود که به مناسبت تولد نیما یوشیج آن را انجام دادم و موضوع آن درباره شعر نو و استقبال مردم بعد از صد سال بود. سال ها. در ابتدا خانم لیلا گزارشگر مستند حادثه علاقه مند شد و پس از پخش روتین آن از شبکه و ادامه پخش آن، سایر خبرنگاران شبکه با من همکاری کردند و این مستند بیش از یک سال از رادیو صبا پخش شد.
وی گفت: هنوز به فکر شرکت در دومین جشنواره پژواک نبوده ام اما در این مدت مستندهای زیادی ساختم و در آرشیو خود نگهداری می کنم.



این تهیه کننده رادیویی گفت: در مجموع برگزاری جشنواره های رادیویی حرکت خوبی است چرا که پویایی را در بین برنامه سازان ایجاد می کند اما پژواک این جشنواره جای دیگر برنامه سازی ها را گرفته است.



وی ادامه می دهد: در کنار جشنواره، عامل مهمی که باعث پیشرفت ساختار مستند در رادیو می شود این است که نگاه مدیران و ساختارهای اداری به مستندساز و فرم مستند نیز باید تغییر کند. ایجاد برنامه در قالب های دیگر به عنوان مثال، یک فیلمساز مستند باید در حالی که در استودیو حضور ندارد، یک تحقیق بسیار جدی‌تر انجام دهد و زمان زیادی را در خارج از استودیو و در مدت زمان کوتاه‌تری را در برنامه‌ای که تولید می‌کند صرف کند. مهم هستند، تمام مشکلات مستندات حل خواهد شد.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید