چالش درخواست تغییر کاربری اراضی دولتی روی میز کمیته ماده 5 الحاقی استان/ زمین اجرای طرح ملی مسکن

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی علیمردانی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک درباره تهیه طرح های جامع، تفصیلی و هادی مناطق شهری گفت: این طرح ها اسنادی هستند که جايگاه عمومي و با تهيه آنها، براي مناطق شهري، حدود، حدود و ضوابط شهري، تعريف و كاربري هاي لازم براي خدمات اين مناطق تعريف و تعيين مي شود.

علیمردانی بیان کرد: در این طرح ها حدود، وسعت و خدمات مورد استفاده برای مناطق شهری بر اساس مطالعات جمعیتی، سرانه جمعیت مورد نیاز و سایر عوامل با افق زمانی 10 تا 15 ساله تعریف شده است که پس از تایید مراجع ذیربط از جمله آب شرکت های برق، گاز، سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری ها نیز به ادارات کل آموزش و پرورش، نوسازی و مدارس، فرهنگ و ارشاد، دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ می شوند تا ضوابط کارایی این دستگاه ها مشخص شود.

وی جانمایی فضاهای آموزشی، راه دسترسی، فضای سبز، بهداشتی و درمانی و … را برشمرد. از جمله اهداف خدماتی است که در این طرح ها تعریف و مشخص شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری ها دستگاه های ناظر بر اجرای این طرح ها هستند، گفت: شاید تمام کاربری های خدماتی شناسایی شده در این طرح ها به دلایل مختلفی از جمله کمبود باشد. از وسایل. برآورده نشده است




حوزه و حریم امنیتی 10 شهرستان استان به روز شده است

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی مشترک خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه شهرها مناطق پویایی هستند که تحولات و تغییرات دائمی در این مناطق در حال رخ دادن است و نیازهای خدماتی جدید برای آنها ارزیابی می شود، ادامه داد: شهرهای جامع، تفصیلی و هادی که برای بازه زمانی 10 تا 15 ساله تعیین شده اند و نمی توانند نیازهای خدماتی جدید این مناطق را در آن بازه زمانی تامین کنند.

علیمردانی بیان کرد: بنابراین بازنگری این طرح ها در پایان دوره افقی برای رفع نیازهای جدید شناسایی شده برای مناطق شهری، تعریف و بررسی و در کارگروه مسائل زیربنایی و ماده 5 در دستور کار قرار می گیرد. کمیسیون.

وی اعلام کرد: هم اکنون در خراسان شمالی طرح جامع شهرهای آشخانه و فاروج و همچنین طرح تفصیلی شهرهای بجنورد، اسفرین و شیروان در دست بررسی است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی همچنین افزود: برای مناطق صفی آباد، لجلی، حصار و گرمخان، پیش کالا و قاضی نیز طرح های جامع و تفصیلی در دست تهیه است.

وی خاطرنشان کرد: بازنگری و تهیه این طرح ها یک سال زمان می برد.

علیمردانی تصریح کرد: این طرح ها محدوده و حریم مناطق مذکور، توسعه فیزیکی و کاربری های خدماتی لازم از جمله مسیرهای دسترسی بر اساس افق 10 تا 15 سال آینده را تعریف و مشخص می کند.

وی در ادامه به شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی اشاره کرد و یادآور شد: مطالعات قبلی طرح جامع این شهر در اوایل دهه 80 انجام شد و در اواخر دهه 80 به دستگاه اجرایی مربوطه گزارش شد. مسئولین.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: افق اجرای این پروژه برای شهر بجنورد با توجه به استفاده از خدمات تا سال 1404 مشخص می شود.

با این حال وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مرکز استان طی این سال ها به دلایل مختلفی از جمله استانی شدن و مهاجرت با تغییرات و تحولاتی مواجه بوده است، لذا در برنامه کلی آن زودتر از افق پایانی طرح از دریافت بازنگری می شود. مجوز وزارت راه و شهرسازی برای تعیین مرزها و حریم جدید شهر و خدمات مورد نیاز برای آن در دستور کار قرار گرفت.

علیمردانی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به تقسیم دو شهرک مانه و سملگان به دو شهرک مجزا، بررسی طرح جامع و تفصیلی شهرک پیش کالا نیز در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: این امر برای منطقه صفی آباد نیز اعمال شده است.




شهرداری ها متقاضی تغییر کاربری فضای سبز در مناطق شهری استان هستند

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه تحقق کاربری های خدماتی تعریف شده در طرح های جامع، تفصیلی و شاخص مناطق شهری در استان است، گفت: تحقق یا عدم تحقق بهره برداری از خدمات به دلایل مختلف از جمله وضعیت تخصیص اعتبار، مستلزم تملک اراضی مشمول طرح تفصیلی و بهره برداری از اجرای طرح از سوی دستگاه های اجرایی ذیربط است. مکان تعیین شده در طرح

وی تصریح کرد: شاهد بودیم که طبق ماده 5 درخواست هایی برای تغییر هدف حوزه های تعیین شده در طرح های تفصیلی به کمیسیون ارائه می شود.

علیمردانی با بیان اینکه شهرداری های استان از جمله کاندیداهای تغییر کاربری فضای سبز مشخص شده در طرح تفصیلی مناطق شهری خود هستند، از مقاومت و مخالفت کمیسیون ماده ۵ استان با برخی درخواست ها مبنی بر تغییر کاربری زمین خبر داد. و در عین حال با برخی از آنها موافقت کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر کمیسیون ذیل ماده. 5 با درخواست تغییر کاربری زمین موافقت نمی کند، می داند که به دلیل کمبود بودجه، تملک زمین برای اجرای پروژه انجام نمی شود و در صورت موافقت با درخواست تغییر استفاده از زمین، خواهیم دید که مناطق شهری از وجود خدمات شناسایی و تعریف شده بی بهره اند.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی تصریح کرد: این اداره کل که از اعضای کمیسیون ماده 5 استان است تاکنون در برابر درخواست ارسالی مبنی بر تغییر کاربری به این کمیته

وی اذعان داشت: با توجه به اینکه تعداد این درخواست های ارسالی به این کمیته قابل توجه است، در صورت ادامه این روند نگران کننده خواهد شد.

علیمردانی همچنین با اشاره به تخلف مالکان بخش خصوصی در مناطق شهری استان اظهار داشت: اگرچه ضوابطی در طرح های جامع و تفصیلی ساخت و ساز ساختمان در مناطق شهری استان بیان و تعریف شده است، با این حال. شاهدیم که ساختمان ها بر خلاف قوانین مندرج در این طرح ها ساخته شده اند.

وی افزود: به عنوان مثال در طرح تفصیلی مناطق شهری استان سطح اشغال ساختمان ها برای املاک شخصی مشخص شده است اما در مناطق شهری استان با افزایش سطح اشغال ساختمان ها مواجه هستیم. توسط افراد ساخته شده است.




الحاق ۲۶۲.۵ هکتار از اراضی ملی استان برای اجرای طرح ملی مسکن

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در جمع بندی در خصوص فضاسازی برای اجرای طرح های ملی مسکن در مناطق شهری نیز اظهار داشت: اراضی دولتی واقع در محدوده حریم شهری در مطابق با انجام بررسی های طرح های جامع، تفصیلی و مجری شهر برای اجرای طرح های ملی مسکن پیش بینی شده است.

وی افزود: در صورت مفقود شدن اراضی مورد نیاز در محدوده مناطق شهری، قرار گرفتن آنها در محدوده مناطق شهری در دستور کار قرار گرفته و برای آنها PUP تهیه می شود.

علیمردانی با اشاره به اجرای طرح ملی جهش تولید مسکن گفت: در استان خراسان شمالی در راستای اجرای این طرح ملی، الحاق زمینی به محدوده شهری به مساحت 262.5 هکتار به مدت 11 هکتار انجام شد. شهرستانها و در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: تاکنون عملیات الحاق زمین برای 9 شهر آغاز شده و در حال انجام است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: الحاق اراضی به مرزهای شهرستان های بجنورد و شیروان که بیش از 50 هزار نفر جمعیت دارند نیازمند تصویب شورای عالی کشور است. توسعه شهری که هم اکنون در حال اجراست.

انتهای پیام/شخصیت

دیدگاهتان را بنویسید