چالش سفر به آمریکا برای شهروندان دو تابعیتی ایرانی

چالش سفر به آمریکا برای شهروندان دو تابعیتی ایرانی

روز جدید برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که افراد دوتابعیتی ایرانی-کانادایی، به‌ویژه مردانی که در سپاه خدمت کرده‌اند، هنگام سفر به آمریکا با مشکلات بیشتری از جمله بازرسی‌های طولانی مدت توسط ماموران مرزی و گمرکی این کشور مواجه هستند.

کانال کانادایی «سی‌بی‌سی نیوز» در گفت‌وگو با تعدادی از ایرانیان مقیم کانادا، مواردی را تشریح کرد که در آن افراد یا از ورود به آمریکا ممانعت به عمل می‌آمدند یا پس از بررسی‌های طولانی و طاقت‌فرسا از جمله مصاحبه‌ها و چک کردن تمام وسایل، مانند . تلفن های همراه و شبکه های اجتماعی اجازه ورود به آمریکا را داده اند.

مصاحبه‌شوندگان ایرانی-کانادایی به سی‌بی‌سی نیوز گفتند که احساس می‌کردند در سفر به آمریکا مانند «شهروندان درجه دو کانادایی» رفتار می‌کنند، انگار که «به اندازه کافی کانادایی نیستند».
در سال ۲۰۱۹، دولت دونالد ترامپ، سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. بر اساس این حکم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نهادهای مرتبط تحریم اقتصادی و افراد مرتبط با آن از جمله مشمولان خدمت در این نیروها از ورود به آمریکا منع می‌شوند.

این تصمیم بر اساس سیاست موسوم به «فشار حداکثری» دولت وقت آمریکا علیه جمهوری اسلامی اتخاذ شد، اما پیامدهای آن محدود به مقامات نزدیک یا مرتبط با دولت و تحرکات عادی نبود. افرادی، از جمله ایرانیان، متولد کانادا، در ایالات متحده

علیرضا قربانی خواننده سرشناس ایرانی از جمله افرادی بود که به دلیل «سربازی اجباری در سپاه» نتوانست برای اجرای کنسرت در فروردین ماه امسال وارد آمریکا شود.

سی‌بی‌سی نیوز می‌گوید با 15 شهروند دوتابعیتی ایرانی-کانادایی مصاحبه کرده است که همگی برای سفر به کشورهای دیگر با مشکلات مشابهی روبرو بوده‌اند، زیرا نام آنها با موضوع خدمت به یک سازمان تروریستی مرتبط بوده است.

مصاحبه شوندگان با اشاره به خدمت سربازی اجباری در ایران و عواقب فرار از آن تاکید کردند که از هر سه ایرانی که شرایط خدمت سربازی را دارند، یک نفر باید در سپاه پاسداران خدمت کند. پارلمان و دفتر نخست وزیر کانادا، دولت این کشور مسئولیت شرایط فعلی را به عهده آمریکا و کشورهایی با سیاست های مشابه می داند.

آژانس خدمات مرزی کانادا همچنین در ایمیلی به سی‌بی‌سی نیوز اعلام کرد که با وجود اینکه از موارد ممانعت از ورود ایرانیان کانادایی به ایالات متحده و سایر کشورها مطلع است، هیچ سازوکاری داخلی برای ردیابی این افراد ندارد. ، که “آژانس خدمات مرزی کانادا هیچ قدرت یا اختیاری برای دخالت در تصمیمات مهاجرتی اتخاذ شده توسط سایر کشورها ندارد.”

در همین حال مصاحبه شوندگان در گفتگو با سی بی سی نیوز تاکید کردند که خواستار حمایت و پیگیری دولت کانادا در این زمینه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید