چالش هایی که مانع کار مراکز ترک اعتیاد می شود/ تعرفه کمپ ها با واقعیت های اقتصادی مطابقت ندارد

ساعت: 10:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۱۸
کد خبر: 1790767

بار مراکز ترک اعتیاد یزد هر روز سنگین تر از دیروز است.

این مراکز علاوه بر همه چالش‌های آشکار و پنهان اعتیاد، با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند که مدت‌هاست دست و پای این مراکز پیچیده‌تر شده و سخت‌کوشی آن‌ها را بیش از پیش طاقت‌فرسا کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، امروزه اعتیاد و استعمال مواد مخدر به ویژه مواد مخدر و محرک ها پدیده ای پیچیده و شوم در جامعه مدنی است. این معضل چندوجهی جامعه را از نظر امنیت، آرامش و ارزش های اخلاقی تهدید می کند.

قریب به 70 سال است که در دنیا با معتادان به عنوان بیمار رفتار می شود، اما در کشور ما این نگاه بخشی از نگرش متولیان امر مبارزه با قاچاق و سوء مصرف مواد است و موافقان و مخالفانی نیز وجود دارد.

زمانی که معتاد بیمار جایگزین معتاد مجرم می شود، طبعاً درمان این بیمار از جنبه های جسمی، روانی تا اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و این امر به نوبه خود یکی از مهم ترین دغدغه های نظام سلامت کشور خواهد بود. دوره، جامعه؛ بنابراین مراکز ترک اعتیاد نه تنها از نظر جسمی و روانی، بلکه از نظر اجتماعی نیز می توانند مؤثر واقع شوند.

b77c5dcf 4b36 4a1b a41b 3b766058bd0e خبر خاکستری

هر روز که می گذرد بار مراکز ترک اعتیاد یزد سنگین تر می شود

سال هاست که سازمان بهزیستی برای غلبه بر این بلای خانمان سوز تخصص دارد، کمپ ها یا مراکز ترک اعتیاد برای ریشه کنی هر چه بیشتر اعتیاد، اما علاوه بر همه چالش های آشکار و پنهان اعتیاد، این مراکز با چالش های فراوانی مواجه هستند. که مدتهاست دست و پای این مراکز را پیچیده کرده و سخت کوشی آنها را آزاردهنده تر می کند.

بر اساس آخرین آمار دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد در تیرماه سال جاری. اعلام شد که «در سال 1378 بیش از 32 هزار معتاد وارد چرخه درمان شده اند و آمار معتادان شناسایی شده وارد چرخه درمان رو به افزایش است» و این بدان معناست که بار مراکز ترک اعتیاد یزد هر روز سنگین تر می شود. روزی که می گذرد

00f7f76c c008 4a9f a900 38640e58028f خبر خاکستری

چالش هایی که مانع کار مراکز ترک اعتیاد می شود

اتابش مدیرکل بهزیستی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به فعالیت 16 مرکز ترک اعتیاد در یزد گفت: از این 16 مرکز، یک مرکز ارتباط جنسی و ترک اعتیاد، یک مرکز ترک اعتیاد است. مرکز تی سی و چهارده مرکز نیز کمپ هستند. استان یزد فعال است.

اتابش افزود: نزدیک به 500 بیمار و مددجو معتاد در این مراکز تحت درمان هستند.

او می گوید: «درمان اعتیاد از ابتدا تا انتها سخت است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: 2714 نفر از معتادین در سال گذشته معتاد بودند. وی بیمه 32 درصدی کارکنان این مرکز، برخی مشکلات و امکانات مالی و همچنین نگرانی از بازگشت به اعتیاد در مرکز ترک اعتیاد بانوان به دلیل محرومیت از خانواده و بیکاری را از مشکلات اصلی این مراکز عنوان کرد.

aa951cfa 0d0d 4a1b 8b5a f5f2f5b8d291 خبر خاکستری

لزوم ورود خیرین به حوزه اعتیاد

علی محمد دشتکیان معاون دادستان مرکز استان یزد با بیان اینکه بر اساس قوانین حاکم بر اعتیاد جرم است مگر اینکه درمان را شروع کرده باشد، گفت: با وجود اینکه آمار دقیقی از معتادان در استان یزد وجود ندارد، باید ساماندهی شود.

دشتیاکیان ایجاد کمپ های اجباری و تدوین سند راهبردی ساماندهی معتادان متجاهر را از اولویت های کاری عنوان کرد و گفت: اقدامات بهداشتی در کمپ ها، نظارت بیشتر پزشکان، اجرای طرح های اشتغال و راهکارهای افزایش یارانه ها از موضوعاتی است که نیازمند توجه بیشتر است. “

تعرفه های کمپ ها با واقعیت های اقتصادی همخوانی ندارد

معاون دادستان یزد گفت: درخواست ما این است که سایر دستگاه های مسئول در این امر نقش موثرتری داشته باشند و از مردم و خیران نیز می خواهیم که در این امر ورود کنند چرا که لازم است خیران و مردم پوشش از ابتدای درمان.

دشتیاکیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعرفه خدمات تعیین شده برای کمپ ها با واقعیت های اقتصادی جامعه و تورم مطابقت ندارد.

وی گفت: با کمک این قشر از جامعه جرایم مرتبط با اعتیاد از جمله سرقت های خرد و کارتن خواب نیز کاهش می یابد.

95a75299 d23b 434b 8cbe ecc7c038d7b4 خبر خاکستری

بی توجهی به مشکلات مراکز ترک اعتیاد یعنی تلاش برای هیچ!

بی شک نقش اصلی مراکز ترک اعتیاد در برخی از بزرگترین بیماری های اجتماعی یعنی مصرف مواد مخدر و اعتیاد را نمی توان نادیده گرفت و شرایط ایجاب می کند که بیش از پیش دستگاه های اجرایی و قضایی چترهای خود را بر سر این مراکز بگشایند.

اینکه مرکزی با چالشی مانند تعرفه برق و ناتوانی در پرداخت هزینه های زیرساختی خود نه تنها در عملکرد این مرکز اختلال ایجاد می کند، بلکه تاثیر مخربی بر تولید این مراکز می گذارد که به معنای اتلاف وقت و هزینه برای Nothing است!

گاهی اوقات مدیران و کارکنان دستگاه های همدردی توپ را به زمین دیگری پرتاب می کنند که مسلماً اینطور نیست و فقط مدیران و صاحبان مراکز ترک اعتیاد خسته می شوند، بنابراین توجه ویژه به این مراکز در اولویت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید