رویاهای مادری در دام اعتیاد بر باد رفت / جای خالی کمپ ترک اعتیاد زنان منطقه سیستان


ساعت: 09:06
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837660

در سال های اخیر زنان زیادی در منجلاب اعتیاد افتاده اند و برای رهایی از این گرداب لازم است کمپ های ترک اعتیاد راه اندازی شود تا از شدت آسیب های اجتماعی در جامعه کاسته شود.

اعتیاد به مواد مخدر یکی از شایع ترین انحرافات عصر مدرن است که سالانه قربانیان بی شماری می گیرد و آسیب های جدی به بدنه خانواده و جامعه وارد می کند، هرچند اعتیاد به مواد مخدر در بین مردان بیشتر از زنان است. اما در سال های اخیر میزان اعتیاد در زنان به دلایل مختلف افزایش یافته است.

باید گفت که معضل اعتیاد به ویژه در سال های اخیر نه تنها مردان بلکه زنان را نیز در باتلاق گرفتار کرده است، بنابراین برای رهایی از آن غرق شدن آسان نیست، زیرا نه تنها آنها بلکه اطرافیان نیز در گرداب اعتیاد را ترک می کنند.

وجود مراکز استاندارد درمانی و کمپ های ترک اعتیاد را می توان ریسمانی دانست که اگر معتاد به آن چنگ بزند، شانس بیشتری برای رهایی از باتلاق اعتیاد خواهد داشت، اما اگر این رشته اصلا وجود نداشته باشد، چگونه می توان آن را گرفت. او به رهایی امیدوار است؟

با توجه به نقش مهم زنان در ایجاد تعادل در وضعیت روحی خانواده و جامعه و تأثیر آنها در تربیت فرزندان، مصرف مواد مخدر در بین زنان اهمیت دو چندان می یابد. در واقع آسیب رساندن به زنان علاوه بر آسیب رساندن به خود، آسیب های زیادی به جامعه و خانواده وارد می کند.

به دلیل مسائل فرهنگی، آمار اعتیاد زنان اغلب نادرست است. علاوه بر این، عدم حمایت خانواده ها باعث می شود که زنان در صورت علنی شدن مشکلشان از سوی دیگران طرد شوند و به راحتی مورد استثمار قرار گیرند یا برای رفع نیازهای خود درگیر حرکات غیراخلاقی شوند. این امر باعث شیوع بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت و افزایش اثرات مخرب اعتیاد می شود.

بی توجهی به برخی معضلات به ویژه مشکلات اجتماعی سهل انگاری و کتمان واقعیت های موجود، پیامدهای زیانبارتری را به دنبال داشته و هزینه های گزافی را برای جبران قصور پرداخته ایم که سهم مردم در جبران این خسارات بیشتر از مسئولان بوده است. .

آمار زنان زابلی که خواسته یا ناخواسته اسیر دیو اعتیاد شده اند حتی یک صف هم برای رهایی از آن ندارند چرا که مسئولان معتقدند افراد زیادی برای رهایی از آن باید در باتلاق اعتیاد گرفتار شوند. ارزش آن را دارد که یک راه نجات برای آنها فراهم کنیم.

در این بین راه اندازی کمپ ترک اعتیاد برای زنانی که برای رهایی خود و خانواده از دام اعتیاد به آن نیاز دارند باید مورد توجه جدی مسئولان ذیربط قرار گیرد و در حالی که زنان با آسیب های اجتماعی زیادی دست و پنجه نرم می کنند، این کار را انجام نمی دهند. باید. جراحات آنها ناچیز است.

در صورت عدم توجه ویژه به اعتیاد زنان در آینده با مشکلات بسیار جدی مواجه خواهیم شد و در این رابطه وجود کمپ ویژه بانوان در شهرستان زابل ضروری است.

رضا ایمان خواه رئیس مرکز بهزیستی زابل در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مراکز اقامتی ماده 16 و ماده 15 که با اخذ مجوز رسمی از سازمان بهزیستی در زمینه سم زدایی و ترک اعتیاد فعالیت می کنند به دو گروه تقسیم می شوند. : زنان و مردان.به تفکیک اما از نظر کیفیت و کمیت خدمات بر روی تخت بیماران بهبود یافته و بدن.

وی افزود: فعالیت های اردو در قالب آموزش و شناخت اعتیاد، آموزش بهداشت، مهارت های زندگی، آموزش خانواده های تحت تکفل و همچنین ارائه خدمات روانشناختی و روانشناختی در حوزه اعتیاد برنامه ریزی و اجرا می شود. در شهرستان زابل نیز به دلیل جراحات زیاد و افزایش روزافزون قربانیان، زنان نیز از این خطر در امان نمانده اند و در کنار سایر آسیب ها، اعتیاد نیز روح آنان را با خسارات جبران ناپذیری پوشانده است.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست های سازمان بهزیستی برای راه اندازی و گسترش مراکز درمانی و توانبخشی باید مراحلی مانند اخذ مجوز از استان، انتشار دعوتنامه و ثبت نام واجدین شرایط برای انتقال مرکز، معرفی داوطلبان و بررسی کاندیداها در کمیسیون طبق ماده.

ایمان خواه گفت: در حال حاضر 2 داوطلب برای راه اندازی اردوگاه بانوان وجود دارد که موافقت اصولی و مجوز فعالیت دریافت می کنند، سپس مرکز راه اندازی و ارائه خدمات می شود که به محض استفاده از طریق رسانه ها به اطلاع عموم خواهد رسید. و دستگاه های مرتبط . . دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید