چرا دولت 25 درصد حقوق معوقه بازنشستگان را پرداخت نمی کند؟

چرا دولت 25 درصد حقوق معوقه بازنشستگان را پرداخت نمی کند؟

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در نشست ماهانه اعضای اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری که در سالن اجتماعات خانه کارگر برگزار شد، گفت: فضای اقتصادی حاکم است. نمی توان از کشور دفاع کرد. در شرایطی هستیم که روز به روز بر ثروت ثروتمندان افزوده می شود، وضعیت اقشار ضعیف جامعه رو به وخامت است و قدرت خرید مزدبگیران کاهش می یابد. بنابراین اگر سال گذشته حقوقی به اندازه 15 روز هزینه ماهانه پرداخت می کرد، امروز این رقم به کمتر از ده روز رسیده است. این بدان معناست که حداقل دستمزد کارگر و مستمری بگیر می تواند کمتر از ده روز با حقوق خود زندگی کند و حتی افزایش 57 درصدی دستمزد بعد از سه ماه اثر خود را از دست می دهد.

صادقی ادامه داد: کاهش ارزش پول ملی نسبت به افزایش قیمت دلار کالاهای اساسی را تحت تاثیر قرار می دهد و افزایش قیمت کالاهای اساسی به افرادی که حقوق می گیرند فشار می آورد. سیاست غلط دولت افزایش قیمت ارز و فروش آن در بازار است تا بتواند هزینه های خانواده پرجمعیت خود را تامین کند. این در واقع گرفتن مالیات پنهان از جیب کارگران است و این سیاست عرصه را بر کارگران و مستمری بگیران تنگ می کند. دولت باید این سیاست را کنار بگذارد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: در چنین شرایطی دولت در بودجه ای که ارائه کرده سهمی برای سازمان بیمه گر ندید و تنها به دنبال مدیریت خانواده خود است. سهم سازمان بیمه گر همان سهم اقشار ضعیف جامعه است که در قانون تامین اجتماعی به آن اشاره شده است. طبق قانون، دولت موظف است سالانه سه درصد از بدهی خود را در بودجه جاری کشور ببیند، اما دولت این سهم را در بودجه 1402 ندیده است.

صادقی تصریح کرد: بودجه ریزی باید جامع باشد. نمی توان با سیاست های نادرست اقتصادی، به خانواده خود توجه کرد و از سایر اقشار جامعه غافل شد و جلوی توسعه و جمعیت کشور را گرفت و فقر را در جامعه گسترش داد.

وی گفت: در بودجه 1402 همه سازمان ها و ارگان ها مشارکت داشتند اما وقتی به سازمان بیمه می رسیم می گویند سقف بودجه نباید بالا برود و میزان آن از سقف بیشتر نشود! در حالی که این نکته با متن صریح برنامه ششم توسعه مغایرت دارد; قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی صفر شود.

وی بیان کرد: به دولت و مجلس هشدار می دهیم که سهم سازمان بیمه در بودجه 1402 را ببینند در غیر این صورت ساکت نخواهیم نشست. این سازمان در سال 1402 220 هزار میلیارد تومان کسری منابع دارد که 180 هزار میلیارد تومان آن سهم دولت محسوب می شود و 40 هزار میلیارد تومان نیز قرار است از محل فروش اموال تامین شود.

صادقی گفت: فکر نکنید تامین اجتماعی مجموعه ای از افراد ثروتمند است; قبلا اینطور بود، اما به دلیل سیاست های غلط دولت ها، این سازمان اکنون فقیر شده و بقای آن نیازمند کمک دولت و مجلس است. این یک صندوق بین نسلی است و سیاست ها باید به گونه ای باشد که نسل های دیگر بتوانند از منابع آن استفاده کنند.

وی گفت: دولت اصل بدهی خود را به سازمان و زیرمجموعه آن نمی دهد در حالی که طبق قانون مصوب سال 54 در صورت نکول دولت، بدهی آن به صورت تصاعدی افزایش می یابد. اما هیچ دولتی از این قانون تبعیت نمی کند و بهره مضاعف را نمی پذیرد. آیا ارزش پول دهه 60 با ارزش پول امروز برابری می کند؟! اگر دولت حاضر است اموالش را به قیمت دهه 60 واگذار کند، ما هم پولی نداریم که بدهی سازمان را بدون احتساب سود آن محاسبه کنیم!

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه از تصمیم واگذاری بانک رفاه انتقاد کرد و گفت: شما بانک رفاه را ملی کردید و 67 درصد آن را به وزارت اقتصاد دادید تا در بورس عرضه شود و سپس شما. می خواهید 400 میلیارد تومان مالیات از تامین اجتماعی بگیرید؟ کدام مؤلفه عدالت اسلامی با این امر سازگار است؟ بانک رفاه متعلق به تامین اجتماعی است، شما حق ندارید آن را ملی اعلام کنید. اگر باید قبول شوید، آن 67 درصد را به افراد شاغل و بازنشسته بدهید.

صادقی گفت: رهبری هم در زمان نگارش برنامه ششم و هم در سیاست های کلان نظام جامع بر پرداخت سهام صندوق های بیمه و حفظ دارایی های این صندوق ها تاکید کردند. واگذاری رفاه کارگران خلاف دستور مدیریت است زیرا این بانک سلامت مالی و ثبات سازمان تامین اجتماعی را حفظ می کند و واگذاری آن ضربه سختی به سازمان تامین اجتماعی وارد می کند.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: در بودجه 1402 صحبت از واگذاری نفت به سازمان است تا بخشی از سرمایه سازمان با تهاتر نفت تامین شود! این راه حل چیست؟ اگر صادرات نفت آسان بود، دولت این کار را می کرد. چرا می خواهید این سازمان را در تحریم شرکت کنید؟! ما نمی دانیم چه کسی از تحریم پیروز می شود، چه کسی حاضر است سایر سازمان ها را نیز تحریم کند!

صادقی گفت: دولت می گوید قطار پیشرفت کشور در حرکت است! وقتی کارگران با دستمزد هفتگی خود فقط می توانند یک کیلو پنیر بخرند قطار پیشرفت چگونه حرکت می کند؟! وقتی گوشت کیلویی 500 هزار تومان می شود چگونه پیشرفت کنیم؟!

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: اگر دولت و مجلس بر اساس سه پیشنهاد 180 هزار و 120 و 90 هزار میلیارد تومانی سهم سازمان تامین اجتماعی را در بودجه سال 1402 نبینند، نمی شویم. سکوت کنید و برای یک تجمع آماده شوید. ما برای استقبال از خارجی ها این کار را انجام نمی دهیم، بلکه به قول خود در حمایت از مستمری بگیران عمل می کنیم و برای حفظ منافع سازمان بیمه که منافع کارگران است، کوتاه نمی آییم.

صادقی خطاب به میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: ادامه سیاست های شما سازمان تامین اجتماعی را زمینگیر می کند. تکلیف خود را با ما روشن کنید، اگر مدافع مستمری بگیران هستید اقدامات لازم را انجام دهید و اگر می خواهید به دولت خدمت کنید در سایر زمینه ها نیز می توانید انجام دهید. بنابراین سیاست های غیر متعارف را با نمایندگان ما در کانون بازنشستگان متوقف کنید و برای تامین حقوق بازنشستگان با آنها همکاری کنید.

وی در ادامه به لزوم پرداخت 25 درصد باقیمانده توزیع متناسب اشاره کرد و گفت: برای دریافت این 25 درصد، دولت مرکزی در حال مذاکره با سازمان است و اگر در مذاکرات شکست بخورند، به عنوان پیشکسوت به میدان خواهیم آمد. اتحاد. اتصال. ما به شما توصیه می کنیم در اسرع وقت تعیین تکلیف 25٪ معوقه را مشخص کنید. در غیر این صورت برای احقاق حقوق خود به روشی غیر از مذاکره متوسل می شویم. سپس شما بازنده اصلی خواهید بود و برنده واقعی بین 900000 تا 1 میلیون مستمری بگیر خواهند بود که منتظر پرداخت 25 درصد معوقات از 1400 هستند.

دیدگاهتان را بنویسید