چرا رتبه بندی معلمان اجرا نمی شود؟

چرا رتبه بندی معلمان اجرا نمی شود؟

این شما و این رتبه بندی مربیان هستید

می فهمم که امروز هم مثل خیلی از روزهای امسال، پارسال و قبل از آن، برنامه شاد به هم ریخته است. در ماه های اخیر اینترنت روی خط تلفن که معلم و دانش آموز هزینه آن را از جیب خود پرداخت می کنند، پاسخگو نبوده و کند بوده است.

من می خواهم از وای فای پرسرعت مدرسه استفاده کنم تا یک جلسه مجازی در مورد بررسی قسمت تاریخ کتاب های درسی مطالعات اجتماعی داشته باشم، اما نه، امکان پذیر نیست. سرعت اینترنت پایین است و پیام رد و بدل نمی شود. چشمم به آچار مدرسه می افتد که با آچار در دست به سمت موتورخانه می رود. می پرسم چی شده؟ پاسخ می دهد که درجه را روی کمترین شرط گذاشته ام. من می گویم او خوب عمل کرد. می گوید بله، اما بخاری قدیمی مدرسه خراب است و می خواهم ببینم چه خبر است.

من به آقای احمدی، مدیر با تجربه و توانمند مدرسه – که نگران است – نگاه می کنم تا ببینم راه حل او چیست. چشمانش را خواندم: «فلانی بودجه مدرسه کافی نیست. شما رهبر آموزشی و سرپرست گروه مطالعه باید بدانید و به دوستان خود بگویید! همین مبلغ را دیر پرداخت می کنند. از پدر و مادرمان هم نمی توانیم کمک بگیریم. امید ما به خود آقای زبری است!

پس حرفی نزد و رو به آقای زمری کردم: با من کاری کرد؟ به حکیر نگاه می کند و تشکر می کند یعنی آقا جان برو سرکار و تاریخ درس بده و ببینم چه کار می توانم بکنم.

ماجرا را با مدیر و آقای ضمیری رها می کنم و وارد دفتر می شوم. چشمم به دو معاون معاون دبیرستان، آقایان فتح اللهی و غفاری می افتد. یکی از والدین زنگ زد که امروز اینترنت نداریم و نمی توانیم بسته ای تهیه کنیم، از غیبت دانش آموز ما در کلاس مجازی عذر خواهی کنید. چه چیز دیگری می تواند انجام شود؟ آقای غفاری موضوع را حل می کند و او را راهنمایی می کند، اما دانش آموز دیگری زنگ می زند که فرزندم تلفن ندارد و باید عصر منتظر بماند تا پدرش از سر کار برگردد و بعد آموزش شاد را دنبال کند.

به برنامه شاد روی گوشیم نگاه می کنم. خواب سه سال از ورود آموزش مجازی به مدارس می گذرد، اما هنوز نتوانسته ایم بستر یادگیری مناسبی برای دانش آموزان پیدا کنیم یا فراهم کنیم. البته ما تجربه کشورهای استکباری را نمی خواهیم. خوب است حداقل به تجربه کشورهایی مانند عمان یا چین یا … نگاه کنیم ببینیم چه می کنند. ایده شروع این برنامه فکری مناسب بود، اما چقدر سخت است که به آن پهنای باندی بدهیم تا بتواند حداقل در زمان تعطیلی دوره تمام وقت پاسخگوی نیازهای آموزشی باشد؟

به اتاق مشاور می روم. آقای وکیلی میبینم دوست قدیمیم با پول زیاد.. میپرسم چی شده؟ می گوید با والدین جلسه داشتیم که به دلیل تعطیلی مدرسه تعطیل شد و الان می خواهم پیام و حرفم را بفرستم اما اینترنت جواب نمی دهد.

یک وکیل را با مشکلش تنها می گذارم و به دفتر معلمان می روم. آقای فتح‌اللهی را می‌بینم که بعد از ساعت‌ها خیره شدن به صفحه‌ی گوشی و تمام کردن درس‌های مجازی و سر و کله زدن با شاد، بلند شد (ناراضی) و مشغول تماشای یک فیلم در گوشی خود است.

فلانی می گوید بیا ببین. یک نکته جالب وجود دارد. گوشی را برمی دارم و می بینم که ضبط شده از شورای معلمان در سال 1392 است. چقدر همه ما جوانیم در این کلیپ آقایان “مرادی گل” و “کشتکار ملکی” در مورد طرح رتبه بندی کارشناسان فرهنگی صحبت می کنند. اکنون که سال 1401 است، هر دو بستگان صورت خود را پوشانده اند و دیگر در این «زندان بی قرار» نیستند. باشد که در آرامش باشند. البته هنوز رتبه بندی محقق نشده است. اما این شما هستید و این تنها بخشی از وعده های طرح رتبه بندی معلمان در سه سال اخیر است:

19 تیر 98: حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش: اجرای طرح ارزشیابی معلمان تا شهریور ماه سال جاری

-سیدحمایت میرزاده، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: رتبه بندی معلمان قانونی است که باید اجرا شود.

– مدیر کل امور اداری و سازمانی وزارت آموزش و پرورش: سال گذشته برای اولین بار توانستیم برنامه ای برای ارتقای صلاحیت معلمان تدوین کنیم و امیدوارم بتوانیم این طرح را اجرایی کنیم. در این کشور از اکتبر 2019.”

– نوبخت در ارتباط زنده در اینستاگرام: اجرای طرح ارزشیابی معلمان لغو نشده و در سال 1398 ادامه خواهد داشت.

– رئیس سازمان برنامه و بودجه: رتبه بندی معلمان ترمیم شده و از اول فروردین ماه 98 اعمال می شود.

– سومین نشست تشکل های پرورشی با رؤسای سازمان مدیریت، سازمان استخدامی و آموزش و پرورش / موضوع: از سرگیری بحث طبقه بندی معلمان به عنوان یک نکته جداگانه در تصمیم گیری ها.

– دبیرکل انجمن اسلامی معلمان ایران اعلام کرد: صدور احکام ارزشیابی معلم از هفته معلم/ ابتدا افزایش 15 درصدی در سال و سپس رتبه بندی.

– اللهیار ترکمان معاون توسعه وزارت آموزش و پرورش: به زودی مابه التفاوت رتبه ها به معلمان برمی گردد و رتبه ها بازگردانده می شود.

– اللهیار ترکمان: ارائه لایحه قانون رتبه بندی دولت تا شهریور ماه. 2019

– آخرین وضعیت ترمیم رتبه معلمان از زبان محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش: فعلا تا تایید نشه نمیگم!

– نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه: میزان افزایش حقوق و جزئیات تا روز معلم نهایی و اعلام می شود. (2019)

– زاهدی رئیس کمیته آموزش و پژوهش شورای اسلامی: اجرای کامل طرح ارزشیابی معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان را از حداقل تعهدات دولت و مجلس می داند.

دیدگاهتان را بنویسید