چرا روسیه نگران پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو است؟


ساعت: 08:51
تاریخ انتشار: 1401/02/31
کد خبر: 1840224

این کارشناس خاورمیانه با توجه به پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، واکنش روسیه به این اقدام را منطقی توصیف کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن هانی زاده در گفت و گو با تهران نیوز به تحلیل عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و مخالفت روسیه و دیگر کشورها در این زمینه پرداخت. دو کشور بانفوذ اروپای غربی قبلاً تحت تأثیر آمریکا و غرب به ناتو پیوسته اند.

وی افزود که مقامات کرملین نسبت به الحاق فنلاند و سوئد به ناتو “بسیار حساس” هستند. از این گذشته، ایالات متحده، غرب و 27 عضو ناتو اکنون در تلاش هستند تا در مرز شمالی روسیه جای پای خود را ایجاد کنند تا ناتو بتواند مشکلاتی را برای روسیه ایجاد کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: حضور ناتو در مرزهای شمالی روسیه امنیت روسیه را به خطر می اندازد و کشورهای اروپایی را با سلاح هسته ای تهدید می کند که نشان دهنده حساسیت بالای روسیه نسبت به پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو است.

هانی زاده یادآور شد: ترکیه نیز رویکرد معکوس با الحاق فنلاند و سوئد به ناتو دارد، اما به عنوان یکی از اعضای ناتو این حساسیت شدید نیست. البته ترکیه پیش شرط هایی را اعلام کرده است و به نظر می رسد چالش فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو در آینده تحت تاثیر روسیه خواهد بود و کرملین موضعی کاملا تهاجمی علیه ناتو اتخاذ خواهد کرد.

وی توضیح داد: بنابراین اکنون مرزهای شمالی روسیه بسیار حساس است و اگر ناتو مستقیماً به مرزهای روسیه بیاید مشکلات امنیتی زیادی برای روسیه ایجاد می شود و حساسیت روسیه در این زمینه منطقی به نظر می رسد.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید