فنلاند و سوئد تهدیدهای مسکو را نادیده می گیرند

فنلاند و سوئد تهدیدهای مسکو را نادیده می گیرند

روز جدید فنلاند و سوئد به هشدارهای روسیه مبنی بر اینکه ورود احتمالی آنها به ناتو می تواند “عواقب جدی نظامی و سیاسی” برای مسکو داشته باشد، پاسخ داده اند.

وزارت خارجه روسیه روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که مسکو از تلاش های ایالات متحده و برخی از متحدانش برای وارد کردن فنلاند و سوئد به ناتو نگران است و هشدار داد که در صورت پیوستن این دو کشور، مسکو ممکن است تلافی جویانه انجام دهد.

پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند در واکنش به تهدیدهای روسیه روز شنبه گفت: «ما قبلاً این (تهدیدها) را شنیده ایم.

او به رادیو و تلویزیون فنلاند گفت: ما فکر نمی کنیم که این یک تهدید نظامی باشد. اگر فنلاند مرز خارجی ناتو باشد، روسیه قطعاً آن را در برنامه ریزی دفاعی خود در نظر خواهد گرفت. من در اظهارات ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه چیز جدیدی ندیدم.

فنلاند 1340 کیلومتر مرز زمینی با روسیه دارد که طولانی ترین مرز مشترک بین اتحادیه اروپا و روسیه است.

رئیس جمهور فنلاند نیز سخنان هاویستو را تایید کرد و گفت: “نمی داند که بیانیه روسیه به این معناست که مسکو فنلاند را از نظر نظامی تهدید می کند”.

نخست وزیر سوئد روز گذشته در یک کنفرانس خبری مشترک با فرمانده ارتش سوئد گفت: «می خواهم خیلی واضح بگویم… سوئد کشوری است که سیاست امنیتی خود را تعیین می کند».

علیرغم هشدارهای اخیر روسیه، فنلاند و سوئد روز شنبه تکرار کردند که در صورت تمایل به ناتو خواهند پیوست.

وزارت خارجه روسیه روز جمعه هشدار داد که این دو کشور به ناتو خواهند پیوست و گفت که این اقدام «عواقب نظامی و سیاسی جدی» برای هلسینکی و استکهلم خواهد داشت. این بیانیه را ماریا ساخاروف، سخنگوی وزارت خارجه روسیه بیان کرد که بلافاصله در محافل سیاسی به عنوان تهدیدی جدی برای سوئد و فنلاند معرفی شد.

هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند در یک برنامه تلویزیونی گفت: ما قبلاً این را شنیده ایم.

مسکو بارها نسبت به الحاق سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داده است.

اگرچه سوئد و فنلاند هر دو از دهه 1990 با ناتو همکاری می کنند، اما هرگز عضو آن نبوده اند. با این حال، ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد در یک کنفرانس خبری گفت: «می خواهم کاملاً واضح بگویم که سوئد خط امنیتی خود را مستقل انتخاب خواهد کرد.

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط تلویزیون دولتی سوئد در روز جمعه، 41 درصد از پاسخ دهندگان موافق پیوستن کشورشان به ناتو هستند، در حالی که 35 درصد مخالف هستند. بیست و چهار درصد از پاسخ دهندگان رای ممتنع دادند.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره «پیامدهای سیاسی و نظامی» برای استکهلم و هلسینکی در صورت عضویت در ناتو با توجه به پیوستن سوئد و فنلاند به اتحادیه اروپا بازتاب گسترده ای در پایتخت های اروپایی داشت. در حالی که مولداوی و گرجستان از زمان حمله روسیه به اوکراین به عنوان آسیب پذیر در برابر روسیه توصیف شده اند، اکنون به نظر می رسد تنش ها بین غرب و مسکو به دلیل تنش بین دو کشور عضو اتحادیه اروپا در منطقه شمال اروپا تشدید شده است.

روز شنبه، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، درباره وضعیت مولداوی و گرجستان گفت که پاریس “مصمم” است از هر دو طرف حمایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید