فنلاند رسماً اعلام کرد که برای عضویت در ناتو درخواست می دهد


ساعت: 16:08
تاریخ انتشار: 1402/02/25
کد خبر: 1839066

در بحبوحه درگیری ها در اوکراین، رئیس جمهور و دولت فنلاند اعلام کردند که قصد دارند برای عضویت در ناتو درخواست دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رئیس جمهور و دولت فنلاند امروز (یکشنبه) اعلام کردند که این کشور قصد دارد درخواست عضویت در ناتو را بدهد تا راه را برای گسترش ائتلاف نظامی متشکل از 30 کشور غربی در بحبوحه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین و در بحبوحه هشدارهای مسکو هموار کند. . .

به گزارش آسوشیتدپرس، این تصمیم توسط رئیس جمهور Sauli Ninisto و نخست وزیر فنلاند Sana Marin در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در کاخ ریاست جمهوری هلسینکی اتخاذ شد. انتظار می رود پارلمان فنلاند طی روزهای آینده این تصمیم را در یک روند تشریفاتی تر تصویب کند. فنلاند پس از آن به احتمال زیاد هفته آینده رسماً برای عضویت در ناتو درخواست خواهد داد.

پیش از این، آنال بایرباک، وزیر امور خارجه آلمان، گفته بود که اگر فنلاند و سوئد تصمیم به درخواست عضویت در ناتو بگیرند، آلمان تمام آمادگی‌های لازم را برای یک روند سریع تصویب خواهد کرد و در عین حال بر لزوم تضمین‌های امنیتی برای هر دو کشور تاکید کرد.

در دومین روز گفتگو با همتایان خود در ناتو، او به خبرنگاران در برلین گفت که آلمان همه چیز را برای یک روند سریع تصویب آماده کرده است. وزیر خارجه آلمان افزود: وزرای خارجه ناتو شنبه شب توافق کردند که بین زمان درخواست آنها و زمان الحاق آنها به ناتو منطقه خاکستری وجود نداشته باشد.

اشاره او به دوره تصویب بود که ممکن است تا یک سال طول بکشد و در طی آن دو کشور اسکاندیناوی هنوز تحت حمایت ماده 5 ناتو قرار نگرفته اند که تضمین می کند حمله متحدان حمله به همه است.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا گفت: ما منتظر دوستان خود فنلاند و سوئد هستیم تا به ناتو بپیوندند. اگر آنها برای پیوستن به ناتو درخواست دهند، بریتانیا به شدت از آن حمایت خواهد کرد.

برنامه فنلاند برای درخواست عضویت در ناتو روز پنجشنبه اعلام شد. تصمیم فنلاند برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جبهه جدیدی را در تقابل روسیه و غرب گشوده است. فنلاند به عنوان یکی از کشورهای اسکاندیناوی حدود هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشوری است که با این کشور مرز مشترک دارد که به ناتو می پیوندد.

دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، پیشتر هشدار داده بود که «عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و حضور نظامی ائتلاف در هر دو کشور می‌تواند خاک سوئد و فنلاند را به هدف احتمالی ارتش روسیه تبدیل کند».

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید