چرا سیزدهم آبان به عنوان «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» نامگذاری شد؟


ساعت: 22:48
تاریخ انتشار: 08/12/1401
کد خبر: 1908211

دعوت از مردم برای شرکت پرشور در راهپیمایی 13 آبان؛

یوم الله 22 آبان برای کشور ما مهم است زیرا در این روز حیات سیاسی اشباع شده از کینه توزی آمریکا و فعالیت سازمان سیا در ایران فوراً خاتمه یافت. نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری در سال های اخیر با کلیدواژه های استکبار ستیزی و استکبار ستیزی در عنوان، ضرورت جست و جوی مشکلات منطقه ای و بین المللی در استکبار را بر همگان آشکار می سازد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، سیزدهم آبان ماه که در تقویم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی درج شده است، یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف و به همین دلیل رخ داده است. این روز در تاریخ است این کشور به عنوان روز یادبود ثبت شده است.

در 22 آبان 1343، مأموران رژیم شاه، امام خمینی (ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا به ترکیه تبعید کردند. در 13 آبان 1357 دانشجویان تهرانی در اعتراض به مداخله آمریکا در ایران راهپیمایی کردند، اما هواداران رژیم شاه به آنها حمله کردند و آنها را کشتند. در 22 آبان 1358، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه جاسوسی آمریکا در تهران را تسخیر و جاسوسان آمریکا را به گروگان گرفتند. بدین ترتیب مبارزات ضد آمریکایی مردم ایران ابعاد جدیدی پیدا کرد. از این رو نمایندگان شورای اسلامی این روز را روز «مبارزه ملی با استکبار» نامیدند.

از آنجایی که 22 آبان به عنوان «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» نامگذاری شده است، تبیین نظام فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در مناظره استکبار ستیزی و استکبار ستیزی از موضوعات مهمی است که می توان به آن پرداخت. این روزها. نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری در سال های اخیر با کلیدواژه های استکبار ستیزی و استکبار ستیزی در عنوان، ضرورت جست و جوی مشکلات منطقه ای و بین المللی در استکبار را بر همگان آشکار می سازد.

بر کسی پوشیده نبوده و نخواهد بود که در تاریخ کشور عزیزمان ایران وقایع بسیاری رخ داد که هر یک فصل مهم و تعیین کننده ای در تاریخ انقلاب و مبارزات ملت ایران بود. علیه استبداد و استعمار، اما از جمله این اتفاقات، تسخیر سفارت آمریکا و بازداشت 444 روزه جاسوسان آمریکا را می توان اوج هوشیاری و بیداری مردم ایران در مبارزه با استکبار جهانی دانست.

مبارزه ای که حاصل درک عمیق و احساس مسئولیت اسلامی است.
این واقعه عظیم که نمادی از استعمار ستیزی ملت ایران و نفی سلطه مستکبران جهان بود، به سرعت ابعاد گسترده ای پیدا کرد و بازتاب های بسیاری داشت، به طوری که امام خمینی (ره) خواستار این امر شدند. “انقلاب دوم” و مهر تایید خود را به آن داد.

در اهمیت یوم الله 13 آبان 58 که نه چندان دور از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رخ داد همین بس که نه تنها توطئه های بعدی علیه انقلاب اسلامی شکست خورده و خنثی شد، بلکه ضربه ای جدی به ضد مردمی وارد شد. اقدامات و عملیات جاسوسی آمریکا به ویژه به منطقه خاورمیانه وارد شد و عظمت دروغین این کشور در جهان شکسته شد.

به مناسبت این روز 22 آبان روز مبارزه با استکبار جهانی در تاریخ کشورمان اعلام شده است. در آن روز زندگی سیاسی مملو از کینه توزی آمریکا و فعالیت سازمان جهنمی سیا در ایران به یکباره متوقف شد و مزدورانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیوسته درگیر شورش و ماجراجویی علیه نهضت اسلامی ایران بودند. انقلاب به گروگان گرفته شد و لانه پر از فساد و جاسوسی آنها که به اشتباه (سفارت) نامیده می شد بسته شد.

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران و گروگانگیری جاسوسان دیپلماتیک در مقابل کاخ سفید نه تنها یک حادثه سیاسی در حد بستن سفارت یک کشور در کشور دیگر بود، بلکه سرآغاز یک حادثه بود. دگرگونی عمیق در خاورمیانه و جهان، برای افشای ماهیت پنهان کسانی که بر واشنگتن و رهبران سیاست خارجی آمریکا حکومت می کنند.

22 آبان یکی از خاطره انگیزترین روزهای انقلاب شکوهمند اسلامی است. شاید روزی کمتر اهمیت و عظمت تاریخ معاصر ما را به خاطر بسپارید. 22 آبان بزرگترین تولد انقلابی، سالگرد تبعید بنیانگذار جمهوری اسلامی و روز دانش آموز است. هر کدام از این مناسبت ها برای جلب توجه و خیره شدن مخاطب کافی است.

یوم الله 22 آبان یادآور حماسه ها، فداکاری ها و جانفشانی های دانش آموزان عزیزمان است. به همین دلیل این روز باشکوه را «روز دانش‌آموز» نامیدند تا یاد و خاطره فرزندان دلاور انقلاب برای همه دانش‌آموزان جهان درسی فراموش‌نشدنی باشد تا بی‌رحمانه با ابرقدرت‌های چپاولگر مبارزه کنند و عزت را بر عزت ترجیح دهند. زندگی تحقیرآمیز

روز سیزدهم آبان به همه مستضعفان جهان آموخت که در مقابل مستکبرین قیام کنند و حقوق از دست رفته خود را از چنگال استکبار و استعمار بگیرند. پیام 13 آبان به مسلمانان این است که فقط در برابر پروردگار جهانیان و مکتب توحید به نماز بایستید و فقط در برابر خداوند تعظیم کنید و هرگز در برابر ظلم و ستم ابرقدرت ها تسلیم نشوید.

قتل وحشیانه دانش آموزان در 22 آبان 1357
در جریان مبارزه ملت ایران با رژیم طاغوت، صبح روز 22 آبان 1357 تعداد زیادی از دانشجویان برای پیوستن به تظاهرکنندگان به دانشگاه تهران رفتند و مدارس را تعطیل کردند و به دانشجویان پیوستند. زمانی که افسران شاه به دانشگاه حمله کردند، صدها دانشجو بر اثر گلوله های آتشین کشته شدند.

تسخیر لانه جاسوسی – روز مبارزه با استکبار جهانی 22 آبان 1358
در اوایل انقلاب و در زمان حکومت دولت موقت، دانشجویان تصمیم گرفتند سفارت آمریکا را اشغال کنند تا آمریکا را مجبور به بازگرداندن شاه و اموال ملت ایران کنند. دانشجویانی از دانشگاه های تهران، پلی تکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و غیره. در راهپیمایی به سمت سفارت آمریکا جمع شدند و از دیوارهای سفارت بالا رفتند و علیرغم مقاومت نیروهای امنیتی و آمریکایی ها سفارت را تسخیر کردند.


در جریان اشغال سفارت، آمریکایی ها به سرعت بسیاری از اسناد مربوط به دخالت، تجاوز و غارت خود را از بین بردند، اما پس از اشغال سفارت، به سرعت از نابودی باقیمانده اسناد جلوگیری شد و بعداً اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی آمریکا چاپ شد و در دسترس همه بود. بلافاصله پس از انتشار این خبر، بسیاری از مردم با خشم و انزجار مقابل لانه جاسوسی تجمع کردند و از جنبش دانشجویی حمایت کردند.


امام خمینی (ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگتر از انقلاب اول نامیدند. این حرکت دانشجویان معترض خشم آمریکایی ها را برانگیخت و آنها که نمی توانستند ملت مستقل و آزادی خواه را درک کنند، علیه جمهوری اسلامی ایران وارد عمل شدند. از جمله فشار بر سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت و…، ایجاد فضای تبلیغاتی منفی علیه دانشجویان مسلمان و برخی اقدامات دیگر در میان آنها.


در 22 آبان 1358، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه جاسوسی آمریکا در تهران را تسخیر کردند.


اما وقتی شکست خوردند، به اقدامات جدی تری روی آوردند. از جمله قطع کامل روابط سیاسی در 20 مهر 1359، حمله نظامی به ایران و هجوم به خاک کشورمان که منجر به شکست مفتضحانه آنها در صحرای طبس و همچنین محاصره اقتصادی و بلوکه شدن دارایی ها و اموال ایران شد. و غیره .n. برای رسیدگی به ظلم و بی عدالتی جهانی و سرچشمه اصلی آن در جهان که استکبار جهانی و آمریکاست، وارد نشده است. و بدین ترتیب نام 22 آبان برای همیشه در تاریخ ایران ماندگار شد.


عواقب تکبر
تکبر خصلتی است که عملا راهی می شود که مستکبران می روند. پذیرش و پیروی از این مفهوم آثار و نتایجی دارد که در رهنمودهای بزرگان جامعه مورد توجه قرار می گیرد. از دیدگاه امام خمینی رحمه الله می توان آثار استکبار را این گونه برشمرد: محرومیت از تمدن، تبعیض و بی عدالتی، وابستگی اقتصادی، ایجاد تفرقه، پایمال شدن حقوق مستضعفان، روشنفکران و فرهنگیان. استعمار، تغییر در خصلت فکری ملت ها و در یک کلام، ظهور وابستگی کشور به مستکبران جهان در همه زمینه ها. اینها نتایجی است که معمولاً از کسانی که به دنبال قدرت و برتری هستند به دست می آید. این گروه نفس خود را تطهیر نمی کند و خودخواه و مقام پرست است. به همین دلیل از مقام انسان تبدیل به موجودی با اخلاق حیوانی می شوند.


درس های سیزدهم نوامبر
22 آبان به همه مستضعفان آموخت که می توانند غارتگران را به زباله دان تاریخ بسپارند. سیزدهم آبان به مسلمانان می آموزد که در معبد بشریت، آزادانه و آگاهانه در برابر بزرگان مکتب توحید به نماز بایستند، در مقابل «الله» رکوع و سجده کنند و جز او را نپذیرند. حادثه 22 آبان قلوب مؤمنان را قوت بخشید و غرور مقدس و حماسی را در آنها زنده کرد. آنها را با پرتو درخشانی از نور الهی منور ساخت و درس های بزرگ شهادت، رشادت و شجاعت به آنها آموخت. مردم سرافراز ایران در 22 آبان به همه مستضعفان جهان نشان دادند که می توان دیوار ظلم را شکست.

تشکل ها، نهادها، تشکل ها و گروه های سیاسی مازندران ضمن گرامیداشت یوم الله 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی با صدور بیانیه هایی جداگانه از مردم دعوت کردند تا در برنامه های این روز مشارکت موثر و گسترده داشته باشند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید