چرا ما فکر نمی کنیم دوره سلطنت به پایان رسیده است؟ مراقب باش!


ساعت: 16:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۶
کد خبر: 1839335

کاهش مرگ و میر روزانه عروق کرونر هم باعث شادی و هم باعث اضطراب می شود. زیرا اکثریت جامعه کاهش تلفات انسانی را دلیلی برای کنترل و از بین بردن تاج می دانند و به همین دلیل از رعایت پروتکل های بهداشتی خودداری می کنند، اما نظر مسئولان بهداشت عمومی با تصور نادرست این دسته از هموطنان متفاوت است.


به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا; یکی از مشکلات اساسی جامعه ما در حوزه بحران، ناهماهنگی اقشار و افراد مختلف در موضع گیری یا موضع گیری هایی است که متولی را برای کنترل و حل این بحران تعیین می کند.

به صراحت بگویم، مشکل کشور ما بحرانی نیست. بلکه عدم رعایت دستورات و احکامی است که در صورت وقوع بلایای طبیعی و غیرمترقبه و بحران های اجتماعی صادر و برای اجرا به مردم ابلاغ می شود.

شاید بتوان این نقص را که در یکی دو دهه اخیر حالت لجام گسیخته دراماتیکی پیدا کرد، نمونه ای از تمثیل حاشیه ای جسورتر از متن دانست. زیرا غالباً در مواقع بحرانی اکثریت جامعه همه چیز را حمل می کنند و با ارائه دیدگاه های عجیب، بدون پشتوانه و غیرمستند، عمدتاً با هر آنچه کارشناسان و صاحب نظران حوزه بحران می گویند و از مردم می خواهند به دستورات عمل کنند، با راه برون رفت حوادث مخالفت می کنند. بحران های مورد بحث اگر در چنین لحظاتی دلیل چنین ادعاهایی را از آنها بپرسند دستشان خالی و ذهنشان پر از سوء تفاهم است.

عجيب است كه گاهي كلمات BS و مبناي آن براي ديگران با سوءتفاهم قابل قبول است!


c7eef0cc 444d 43cf 80fc 352af4d40c4a خبر خاکستری

نمونه چنین بحثی خون دلهایی بود که در زمان ولیعهد، مراقبین بهداشتی در جامعه توسط اقشار غیر منطقی به چالش کشیده شدند و برخی هنوز تاج را دروغ حاکمیت می دانند، اما معلوم نیست چرا باید باشد. حاکمیت با تدبیر چنین دروغی به دردسر می افتد و با هزار بدبختی شروع به تهیه و تولید واکسن می کند!

گروهی دیگر بر این باور بودند که این دروغ (یعنی تاجی که جهان را در برگرفته) برای عقیم سازی جوانان با تزریق واکسن به آنها بوده است. اما چرا با یارانه ها و مشوق های مختلف و تصویب هزار و یک قانون برای جوانان و زوج ها، به این روشنفکران بی پروا نمی گوییم حکومتی که میلیاردها تن و چند دهه هزینه کرده است، در حالی که این جماعت خواب تاج و تختی را هم نمی دیدند. فرزندان!

با این اوصاف، برای پرهیز از گمانه زنی های بیشتر و دلایل دیگر برای مخالفت با واکسن، که سخنی بی پروا بود که رسانه های بیگانه با مهربانی بیشتر از مادر در دهان برخی از هموطنان ساده دل ما قرار دادند، حرکت خواهیم کرد. چرا که بحث در مورد چنین موضوعاتی مصداق شکستن آب در هاون و البته توهین به مردم است.

با این حال، باید اعتراف کنیم که اگر کمی منسجم‌تر عمل می‌کردیم، در شکست کرونا بهتر از قبل می‌شدیم. خرج زندگی و پول کمتری دادیم و شاید خیلی از هموطنانمان که این روزها به دلیل شرایط خاص مجبور به تعطیلی غرفه ها و مغازه هایشان شده بودند، حالا روزهای بهتری را سپری کرده اند و امروز همه با هم بهتر از امروز بودند.


6d585c40 5c88 4454 b047 8e095526ed9e خبر خاکستری

اما باید هزاران بار خدا را شکر کرد که دانشمندان و متولیان سلامت کشور با وجود تنگناهایی که بدخواهان در قالب تحریم بر ما تحمیل کردند، خیلی زودتر و ارزان تر به ساحل سلامت رسیدند و امروز از ما خبرهایی به گوش می رسد. شنیدن قربانیان تاج گذاری در روزی که حتی رویایی ترین هموطنان چند ماه پیش تصورش را هم نمی کردند. بنابراین ما باید خوشحال و سپاسگزار باشیم که تعداد کشته شدگان از تاج اخیراً به سه تا هشت رسیده است. این یک نگاه کلان است و همچنین باید توجه داشت که هر مرگ تاجی که در روز اتفاق بیفتد داغی است بر زخم داغ چهره داغدار ما.

این درد باید درس عبرتی باشد برای آن هموطنانی که روشنفکر پیشرو نبوده و نیستند، اما در باور غلط و بالعکس تاکید کارشناسان و دانشمندان ما که بر رعایت پروتکل های بهداشتی و تکمیل چرخه واکسیناسیون به شدت تاکید دارند، اشتباه است. بر این باورند که آمار سبحان، مدتی است که دو رقمی نیستند، نشانه تکمیل و ریشه کن شدن تاج است. اما این فرض تقریباً قطعی است و خبر نابودی تاج به دلیل وجود دانشمندان معتبر در کشورمان زودتر از سایر کشورهای جهان به گوش هموطنانمان خواهد رسید.

اما پس از معرفی این مقاله و عذرخواهی که منجر به ذکر این رذالت شد، شایسته و ضروری است که هرگز تفسیری خارج از عرف جامعه نداشته باشیم; زیرا رعایت نکردن الزاماتی مانند استفاده از ماسک در اماکن عمومی مانند مترو که نه تهویه دارد و نه فاصله اجتماعی می تواند موجب هموطن خواهی شود. اما در این مورد، هیچ بدنه یا مجموعه ای نمی تواند سیر چنین عفونتی را ثابت کند. اما با وجدان خود چه کنیم؟


4c191716 d052 4e6c 8365 e55847fbe79d خبر خاکستری

نمونه ای از این استدلال دکتر علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که امروز در گفت وگو با ایسنا، درباره وضعیت مبهم ریشه کنی و کنترل تاج دندان گفت: اکنون نمی توان گفت که تاج تمام شده و بیماری همه گیر تمام شده است، همه گیری در هیچ کجا تمام نشده است و هر روز می بینیم که در دنیا چه تعداد عفونت وجود دارد و تعداد مرگ و میر ناشی از تاج در دنیا زیاد است. بنابراین همه‌گیری در سراسر جهان تمام نشده است، اما می‌توان گفت بسیاری از کشورها به مرحله کنترل همه‌گیری رسیده‌اند و دیگر چنین انتقال جوامع و خوشه‌ها را نداریم. در بسیاری از کشورها ضریب حمله یا آر۰ به زیر یک رسید، یعنی بیماری تحت کنترل است. و در کشور ما به نظر می رسد که همه گیری کنترل شده است. ما می توانیم در مورد پایان همه گیری تنها زمانی صحبت کنیم که بیماری بومی شود. این بدان معناست که این بیماری در مقادیر کم مانند آنفولانزا منتقل می شود. ما به تدریج به سمت کرونا می رویم، اما هنوز نمی توان به طور قطعی در این مورد اظهار نظر کرد.


عدم رعایت پروتکل های بهداشتی یک اشتباه است

یکی از اعضای ستاد ملی تاج گذاری کشور در بخشی دیگر از سخنان خود با انتقاد از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و ساده سازی این بیماری گفت: لازم به ذکر است که در این شرایط عدم رعایت پروتکل های بهداشتی یک اشتباه است. از آنجایی که ویروس هنوز در حال گردش است، در صورت عدم رعایت پروتکل ها، این چرخش ممکن است افزایش یابد.


لزوم رعایت پروتکل ها در مکان های شلوغ


1250e03a 3b0c 4699 9c8c 39d71befd1db خبر خاکستری

وی افزود: در شرایط کنونی می توان گفت افرادی که وارد مکان های بسته و شلوغ می شوند حتما باید ماسک بزنند اما فاصله اجتماعی رعایت شود. در عین حال، با توجه به اینکه اکثر خانواده ها واکسینه شده اند، می توانید سفرهای خانوادگی را در گروه های محدود انجام دهید، به راحتی از فضای باز استفاده کنید، در مترو، اتوبوس و … ماسک بزنید، اما وقتی افراد زیادی بیرون هستند. شما نمی توانید ماسک بزنید


نباید کاملا رعایت پروتکل های بهداشتی را کنار بگذاریم

ناجی گفت: «اکنون زمان آن فرا رسیده است که همه چیز را آرام بگیریم و سعی کنیم زیاد روی مشکل تمرکز نکنیم. بنابراین حتما به داخل خانه در مکان های شلوغ بروید. چه در فضای باز و چه در داخل خانه، باید از ماسک استفاده کنید.


زیرگونه های Omicron در سراسر جهان در حال گردش هستند


03f07c9d 6483 4b79 a089 470db216993a خبر خاکستری

وی در خصوص مهمترین محورهای تیراژ تاج در کشور گفت: در حال حاضر شعب آمیکرون در سراسر دنیا در حال تردد هستند. قبل از BA1 به بعد BA2 آمد و در همه کشورها سطح بالایی پیدا کرد اما اکنون گزینه های زیادی مانند BA4 و BA5 گزارش شده است. در آمریکا نیز پناهگاهی به نام وجود دارد BA2.12 گرفت. بنابراین اکنون می توانیم بگوییم که تقریباً اکثر انواعی که می بینیم Omicron هستند. تعداد کمی از دلتاها در حال گردش هستند و از تقسیمات آمیکرون هستند، در عین حال تقسیمات جدید آمیکرون مسری تر هستند، اما هنوز اطلاعات کاملی از شدت آنها نداریم و باید منتظر ماند.


اخرین حرف


f50a3a16 e61f 437d 8867 eee1121cef60 خبر خاکستری

به گزارش دانا، با توجه به آنچه گفته شد، نباید فراموش کرد که درگیری نزدیک به 3 ساله با تاج، تعداد انگشت شماری کشته و در نهایت منجر به کشته شدن 700 نفر در روز شد که در نوع خود یک فاجعه است. از این رو بد نیست از همه جان باختگانی که بی شک برخی از آنها در اثر بی توجهی سایر هموطنان بیمار شده و در نهایت جان خود را از دست دادند، تجلیل کنیم و برای آبادانی کشور مدتی در روابط اجتماعی خود محتاط باشیم. اقتصاد؛ چرا که بی شک تداوم تاج باز هم تعطیلات صنفی و مشکلات دیگری را به دنبال خواهد داشت که دلیل آن بر هیچ هموطنی پوشیده نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید