چقدر بر رتبه معلمان تأثیر می گذارد؟

چقدر بر رتبه معلمان تأثیر می گذارد؟

بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، خواستار اجرای دقیق این قانون در راستای مصوبه مجلس شورای اسلامی شد و گفت: قانون نظام طبقه بندی معلمان بر آخرین مدرک تحصیلی معلمان تاکید دارد.

بسیاری از فرهنگیان از عدم سرعت اجرای قانون طبقه بندی معلمان در قالب پیام هایی که به مدرسه آنلاین می فرستند گلایه دارند و هستند کسانی که امید چندانی به اجرای این طرح حداقل در آینده نزدیک ندارند. اما حقوق 1401 معلم چه زمانی افزایش می یابد؟

در همین حال یکی از دبیران آموزش و پرورش به خبرنگار ما گفت: این طرح منسوخ و بی نتیجه است و تا پایان ماه در لیست حقوق و دستمزد قرار نگیرد به مسئولان در این زمینه اعتماد نخواهد کرد. در همین راستا، خبرگزاری فارس اخیرا آخرین تحولات این قانون را اعلام کرد که در زیر آمده است:

آیین نامه رتبه بندی معلمان در جلسه مشترکی با حضور وزیر، معاونان و استانداران استان ها بررسی شد. سخنگوی آموزش و پرورش گفت: امیدواریم هفته آینده این مصوبه از سوی وزارتخانه تقدیم هیئت دولت شود.

لایحه رتبه بندی معلمان پس از کش و قوس های فراوان سرانجام از مرحله دولت، مجلس و هیات امنا عبور کرد و در نهایت به تصویب رسید و مقرر شد آموزش و پرورش آیین نامه اجرایی آن را تهیه و برای تصویب به دولت ارائه کند.

در این مدت بحث های زیادی در مورد رتبه بندی معلمان در محیط های مختلف مطرح شد، اینکه این رتبه بندی چگونه انجام می شود و آیا کاری که انجام خواهد شد باعث شکوفایی، خلاقیت و کیفیت آموزش می شود؟

پیش نویس آیین نامه رتبه بندی معلمان در گروه ها و گروه های مختلف فضای مجازی منتشر شده اما هیچ کدام به تصویب نرسیده اند. یکی از طرح ها که به صورت گروهی نیز مطرح شد، مشمولان طرح رتبه بندی معلمان را موارد آموزشی، مشاور برنامه درسی، بهورز، گروه توانبخشی مدارس اورژانس، مدیر و معاون ذکر می کند. واحد آموزش و پرورش و طرح طبقه بندی پست های آموزشی.

در تبصره این ماده آمده است: کارکنان اداری وزارت آموزش و پرورش که به عنوان معلم استخدام می شوند نیز مشمول این قانون از طرح طبقه بندی مشاغل معلمان در کشور و گزارش سوابق تجربی آنها مصوب شورای انقلاب اسلامی می باشند. ایران در 8 دسامبر 1979

معلمان خواهان شفافیت در رتبه بندی هستند
5 رتبه برای معلمان شامل کمک معلم، معلم مربی، کمک معلم، کمک معلم و مدرس معلم در نظر گرفته شده است. دستیار آموزشی باید حداقل 15 سال سابقه تجربی (شامل امتیازات حقوقی)، حداقل مدرک کارشناسی ارشد، حداقل یک مقاله تحقیقاتی مرتبط با بهبود عملکرد معلمان مانند تحقیق و مطالعه داشته باشد، حداقل 75 امتیاز از امتیاز رتبه بندی کسب کند. جدول (نمره سالانه از جدول) (حداقل 70) و میانگین نمره عملکرد سالانه حداقل 90 در طول پنج سال منتهی به رتبه دستیار معلم (نمره سالانه نباید کمتر از 85 باشد).

همچنین معلم دارای حداقل 21 سال سابقه تدریس (شامل دستاوردهای حقوقی)، حداقل دکترا (مورد تایید وزارت علوم)، حداقل دو مقاله تحقیقاتی مرتبط با بهبود عملکرد معلمان، مانند اقدام پژوهی و پژوهشی، کسب درآمد در حداقل 90 امتیاز از جدول رتبه بندی (نتیجه سالیانه جدول نباید کمتر از 85 باشد) و میانگین امتیاز سالانه حداقل 95 در دهه پنجاه منتهی به رتبه معلمی باشد (نتیجه سالانه کمتر از 90 نباشد) ) باید داشته باشد.

یکی از معلمان با 12 سال سابقه کار در تهران به خبرنگار فارس گفت: فکر می‌کنم اعمال رتبه معلم با آنچه مسئولان پیشنهاد کرده‌اند متفاوت باشد. با توجه به آنچه از پیش نویس های منتشر شده دیدیم، برای کسب رتبه باید سخت تلاش کنیم. یعنی مسیر سختی پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: ما مخالف راه سخت نیستیم، اما برای برخی از معلمان به ویژه معلمان سال های آخر خدمت، به آنچه در نظر گرفته اند، چه سخت و چه غیر سخت، رسیده اند. درست است که او شرایط رده بندی و کسانی که مستحق امتیازات بیشتر هستند را پیش بینی می کند، اما آیا نتایج عادلانه است؟

یکی دیگر از معلمان می گوید: «هنوز مشخص نیست که این رتبه بندی دقیقاً چه زمانی محقق می شود و آیا 6 ماهه سال قبل در نظر گرفته می شود یا خیر. به نظر من رتبه بندی معلمان باید به وضوح توضیح داده شود. این خبر در چند سطر است و مهم ترین آن این است که چقدر اعتبار داده شده و چقدر به حقوق معلمان اضافه می شود.

قوانین رتبه بندی را هفته آینده به معلمان دولتی ارسال کنید
روز گذشته نشست مشترک اعضای شورای معاونین و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور با حضور مهدی اسماعیلی وزیر آموزش و پرورش و محمد واحدی نماینده مردم شهید باهنر در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این نشست یک روزه، «برنامه های آموزشی در سال 1401»، «ساماندهی نیروی کار»، «فرآیند مدرسه و یادگیری مستقیم» و «آخرین مراحل تدوین آئین نامه قانون طبقه بندی معلمان» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

برای اطلاع از آخرین وضعیت قوانین رتبه بندی معلمان به سراغ صادق ستاری، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش رفتیم. ستاری فرد در گفت وگو با فارس، درباره آخرین وضعیت آیین نامه رتبه بندی معلمان گفت: در گذشته جلساتی برگزار شده و مفاد اساسنامه مطرح شده است.

وی ادامه داد: این آیین نامه در این مدت با استفاده از نظرات برخی معلمان، مدیران و پژوهشگاه ها تدوین شده و آخرین نسخه آن با مدیران کل استان ها، معاونان وزرا رایزنی و در میان گذاشته شده است. استانداران کل استان ها نیز با بیان دیدگاه های خود در خصوص برخی از مفاد و محتوای این آیین نامه تلاش کردند در تدوین این آیین نامه اصل مشارکت در تصمیم گیری ها را رعایت کنند.

ستاری فرد بیان کرد: استقبال خوبی از مدیران کل استان ها صورت گرفت و در قالب کارگروه ها و قطب ها جلسات کارشناسی بین مدیران کل استان ها برگزار شد که آموزش به هیئت دولت ارائه شود.

وی در پاسخ به این سوال که این آیین نامه چه زمانی به دولت ارائه می شود، گفت: امیدواریم هفته آینده این آیین نامه از سوی این وزارتخانه به هیئت دولت ارائه شود تا در مدت زمان کوتاهی این آیین نامه اجرایی شود.

آنچه در این گزارش در مورد آیین نامه رتبه بندی معلمان و شرایط ارتقاء و احراز صلاحیت ها منتشر شده است پیش نویس است و قطعاً با آنچه که تصویب می شود فاصله زیادی دارد زیرا دائماً در حال بحث است. زیرا پروژه ها مدام در حال تغییر و اصلاح هستند.

ناگفته نماند که وزیر آموزش و پرورش قبل از تصویب لایحه رتبه بندی معلمان مدعی شده که آیین نامه رتبه بندی معلمان تهیه شده و همزمان با تصویب این لایحه آیین نامه آن در کارگروه این وزارتخانه تهیه شده است. ; بنابراین آنچه به عنوان پیش نویس منتشر شد محصول همین کارگروه است.

حال باید منتظر ماند و دید متن اصلی آیین نامه طبقه بندی معلمان چگونه برای تصویب به دولت ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید