ورزش در محیط های کم اکسیژن بر عملکرد شناختی مغز تأثیر می گذارد


ساعت: 06:40
تاریخ ارسال: 1301/04/13
کد خبر: 1880658

تحقیقات در مورد اثرات ورزش در محیط های کم اکسیژن بر مغز نشان می دهد که توانایی های شناختی با وجود اینکه خون کمتر از مقدار طبیعی اکسیژن حمل می کند، مختل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته Science Daily، هماهنگی و تصمیم گیری به موقع هنگام انجام فعالیت های فیزیکی در ارتفاع بالا یا سایر محیط های کم اکسیژن مهم است. در برخی موارد مانند کوهنوردی، این توانایی ها می تواند تفاوت مرگ و زندگی باشد.

مطالعه محققان دانشگاه تسوکوبا در ژاپن نشان داده است که کاهش فعالیت عصبی در مناطقی از مغز که مسئول عملکردهای شناختی مربوط به کنترل اجرایی و عملکرد شناختی در حین ورزش در شرایط کم اکسیژن است، با حفظ اکسیژن قابل پیشگیری است.

اثبات این رابطه علت و معلولی که کاهش فعالیت و عملکرد نورون ها به دلیل دسترسی کم اکسیژن به بافت مغز است، به دلیل پیچیدگی مغز و تمامی عملکردهای آن، کار آسانی نیست.

پروفسور هیداکی سویا، سرپرست تیم تحقیقاتی، می‌گوید: ما اثرات شرایط کم اکسیژن را که در آن سطح اکسیژن خون کاهش می‌یابد با شرایطی که در آن سطح اکسیژن خون در طول ورزش ثابت می‌ماند، مقایسه کردیم. با انجام این کار، ما سطوح پایین اکسیژن را به عنوان عاملی در کاهش فعالیت عصبی و کاهش کارایی شناسایی کردیم.

فعالیت عصبی در قشر جلوی مغز با طیف‌سنجی عملکردی مادون قرمز نزدیک اندازه‌گیری شد تا تغییرات هموگلوبین اکسیژن‌دار را نشان دهد. عملکرد شناختی با استفاده از تداخل استروپ، که تفاوت در زمان تکمیل بین کارآزمایی‌های خنثی و ناسازگار است، ارزیابی شد.

این مطالعه نشان می دهد که تامین اکسیژن برای حفظ توانایی های شناختی در حین ورزش در یک محیط کم اکسیژن مهم است. بنابراین، زمانی که فعالیت های بدنی در محیط کم اکسیژن انجام می شود، باید اثرات خستگی شناختی را در نظر گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید