چگونه فعالیت بدنی باعث بهبود عملکرد مغز و شناختی می شود؟


ساعت: 11:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815133

یک متخصص ورزش گفت: نشان داده شده است که فعالیت قلبی که باعث افزایش ضربان قلب و تنفس می شود مانند راه رفتن، دویدن، پریدن، جریان خون و اکسیژن به مغز را افزایش می دهد و عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سمیه الماسی در گفتگو با صاحب نیوز؛ وی گفت: می دانیم که فعالیت بدنی فواید زیادی برای سلامت کودکان دارد. اما آیا می دانستید کودکانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند عملکرد تحصیلی، حافظه و توجه بهتری دارند؟

این کارشناس ورزشی گفت: آنها تمرکز، حافظه بهتر و حافظه کوتاه تری دارند. با این حال، فعالیت بدنی بیشتر از “دویدن” و “بازی در بیرون” معنی دارد.

وی افزود: دویدن، پریدن و شنا که اغلب فعالیت های قلبی-تنفسی یا کاردیو نامیده می شوند، برای قلب مهم هستند. با این حال، فعالیت هایی که بر رشد حرکتی ادراکی و مهارت های حرکتی پایه تمرکز دارند نیز مهم هستند.

“در حالی که فعالیت قلب و حرکتی عملکرد کلی مغز را بهبود می بخشد، مغز کودکان را به روش های مختلف فعال می کند، بنابراین ما از هر یک از آنها برای برنامه ریزی و تصمیم گیری از ساده ترین تا پیچیده ترین آنها استفاده می کنیم. فعالیت بدنی می تواند بر نحوه یادگیری، یادآوری، حل مسائل و توجه ما تأثیر بگذارد.

* فعالیت بدنی قلبی

این کارشناس ورزشی گفت: نشان داده شده است که فعالیت قلبی که ضربان قلب و تنفس را تسریع می کند مانند راه رفتن، دویدن، پریدن، جریان خون و اکسیژن به مغز را افزایش می دهد و عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

وی افزود: محققان دریافته اند که کودکان تنها با 20 دقیقه پیاده روی، فعالیت مغزی و عملکرد بهتر در آزمون های پیشرفت تحصیلی و دقت پاسخ را نشان می دهد.

سمیه الماسی گفت: فعالیت قلبی باعث افزایش جریان خون و اکسیژن به مغز و بهبود عملکرد مغز می شود.

* تاثیر راه رفتن بر مغز

وی گفت: تنها 20 دقیقه پیاده روی باعث تحریک فعالیت مغز می شود. این تحریک مغز به دلیل افزایش جریان اکسیژن به مغز است که به نوبه خود مغز را برای یادگیری کارآمدتر شارژ می کند.

سمیه الماسی گفت: فعالیت‌های بدنی و مهارت‌های حرکتی آن‌هایی هستند که سطوح بالاتری از هماهنگی، تعادل و زمان واکنش را شامل می‌شوند، مانند حفظ تعادل روی سطح ناپایدار یا پریدن برای پرتاب توپ بسکتبال به داخل سبد.

الماسی گفت: بررسی ها نشان می دهد که این نوع فعالیت در مقایسه با افرادی که مهارت های خاصی مانند دویدن ندارند، باعث بهبود تمرکز می شود.
وی ادامه داد: این فعالیت ها به تقویت حافظه کاری و یادگیری کلامی و حافظه کمک می کند. فعالیت فیزیکی واقعی (فعالیت ساختاری)، مانند کلاس تربیت بدنی، برای کودکان 5 تا 13 ساله معمولاً با بهبود توجه و تمرکز منجر به پیشرفت در پیشرفت تحصیلی می شود.

این کارشناس ورزشی در تشریح نحوه انجام این حرکات افزود: کودکان برای انجام حرکات مختلف باید مهارت های حرکتی اولیه مانند پریدن روی یک پا، چرخش و حفظ تعادل و همچنین رشد مهارت های حرکتی ادراکی را داشته باشند. کمک به اتصال مغز به بدن

وی افزود: به یاد داشته باشید که به کودکان خردسال باید این مهارت ها آموزش داده شود. ما نمی توانیم برای یادگیری به آنها تکیه کنیم.
بعد از مدت ها نشستن، مهم است که بچه ها بلند شوند و حرکت کنند! کمی پیاده روی کنید. آنها اغلب Brain Breaks نامیده می شوند.

الماسی گفت: این دوره های کوتاه مدت فعالیت بدنی است که به تنظیم مغز و جریان خون سریعتر و اکسیژن به مغز و بدن کمک می کند.

او در مورد آنچه باید و نباید باشد، گفت: «کودکان هرگز نباید بیش از 60 دقیقه در یک زمان بی تحرک باشند. در واقع، بسیاری از محققان پیشنهاد می کنند که پس از 30 دقیقه عدم فعالیت، ترمز مغزی انجام دهید. Brain Break را می توان با حداقل تجهیزات یا آموزش انجام داد و سرگرمی و جذابیت آن مهم است.

او گفت: «آنها باید شامل فعالیت قلبی و همچنین توسعه مهارت های حرکتی برای به چالش کشیدن مغز برای استفاده از هر دو طرف بدن باشند».

این کارشناس ورزشی خاطرنشان کرد: توجه به ورزش برای کودکان اگرچه برای آنها مفرح است، اما می تواند نقش حیاتی در سلامت روحی و جسمی آنها داشته باشد که البته نیازمند توجه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید