توصیه های تغذیه ای برای دانش آموزان/صبحانه مغذی عملکرد مغز را بهبود می بخشد


ساعت: 16:20
تاریخ انتشار: 1301/07/16
کد خبر: 1901953

مطالعات نشان می دهد که خوردن یک صبحانه مغذی عملکرد مغز، به ویژه حافظه و یادگیری را بهبود می بخشد. خوردن صبحانه باعث کاهش گرسنگی در ساعات مدرسه می شود که خود می تواند باعث کاهش حواس پرتی و بهبود عملکرد تحصیلی، خلق و خو و رفتار دانش آموزان شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش وبدا، صبحانه مهم ترین وعده غذایی در روز است، اما بسیاری از کودکان و نوجوانان صبحانه را به طور منظم نمی خورند. در یک صبحانه مقوی استفاده از انواع نان به ویژه نان سیاه و سبوس دار به همراه غذاهای پروتئین دار مانند پنیر و تخم مرغ توصیه می شود. همراهی این غذاها با شیر و مغزهایی مانند گردو به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن دانش آموزان کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد که خوردن یک صبحانه مغذی عملکرد مغز، به ویژه حافظه و یادگیری را بهبود می بخشد. خوردن صبحانه باعث کاهش گرسنگی در ساعات مدرسه می شود که خود می تواند باعث کاهش حواس پرتی و بهبود عملکرد تحصیلی، خلق و خو و رفتار دانش آموزان شود.

کودکان و نوجوانانی که صبحانه می خورند عملکرد تحصیلی بهتری نسبت به سایرین دارند. علاوه بر این، صبحانه اشتها را کنترل می کند و میل به خوردن شیرینی ها و غذاهای با ارزش غذایی پایین را کاهش می دهد. نخوردن صبحانه با تمایل به خوردن غذای بیشتر از نیاز بدن در وعده های غذایی بعدی همراه است که منجر به اضافه وزن و چاقی در فرد می شود. میزان پرخاشگری، افسردگی و کمبود مواد مغذی در بین دانش آموزانی که صبحانه می خورند بسیار کمتر از افرادی است که صبحانه نمی خورند.

بر اساس این گزارش، میان وعده ها که به عنوان غذای مصرفی بین وعده های غذایی اصلی تعریف می شوند، یکی از منابع اصلی دریافت کالری هستند. دانش آموزان علاوه بر سه وعده غذایی اصلی به میان وعده نیز نیاز دارند. دانش‌آموزان در این سن باید حتماً از تنقلات استفاده کنند، البته میان‌وعده‌های سالم، تا قند خون خود را در حد نرمال نگه دارند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغزشان در حد مطلوب باقی بماند. نخوردن تنقلات با کاهش قند خون در این افراد همراه است که می تواند با پرخاشگری، عدم توجه کافی به درس در کلاس و عدم تمرکز و یادگیری مرتبط باشد.

بهترین میان وعده برای دانش آموزان تکه های نان و پنیر و آجیل، انواع میوه ها (سیب، پرتقال، نارنگی، موز، هلو، زردآلو، لیمو شیرین و …) و سبزیجات تازه (مانند هویج، کاهو، خیار و …) است. و میوه ها میوه های خشک (مانند میوه های برگ دار، کشمش و انجیر خشک و کشمش و توت خشک)، آجیل (مثل گردو، فندق، پسته و بادام)، شیر و کراکر غلات کامل، تنقلات مانند چیپس و غلات شل نیستند. تغذیه کمی دارند اما یکی از عوامل اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان است و استفاده از نان های محلی از جمله نان خشک و نان سبوس دار نیز می تواند گزینه مناسبی برای میان وعده در بین دانش آموزان باشد.

ناهار یکی از وعده های غذایی اصلی است که برای تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن به ویژه دانش آموزانی که در سنین بالا هستند بسیار مهم است. یکی از مهم ترین لحظات ناهار دانش آموزان زمان مصرف آن است که نباید دیر شود. توصیه می شود همه دانش آموزان بین ساعت 12 تا 13 ناهار بخورند و این وعده غذایی را تا تعطیلی مدرسه به تاخیر نیندازند.

در وعده ظهر دانش آموزان می توانند از انواع غذاهای سنتی در فرهنگ ایرانی استفاده کنند، مشروط بر اینکه میزان چربی این غذاها زیاد نباشد، از غذاهای سرخ کردنی زیاد استفاده نشود و این وعده غذایی شامل یک واحد لبنیات و بیاورد. یک واحد سبزیجات (مانند خوردن سبزیجات یا سالاد یا دو عدد خیار یا گوجه فرنگی).

این گزارش می افزاید: اگر دانش آموزان ناهار خود را در مدرسه تهیه می کنند، بهتر است به آنها آموزش داده شود که مصرف غذاهای پرچرب و فست فود در مدرسه به عنوان ناهار حداکثر به یک یا دو بار در ماه و در اکثر روزها محدود می شود. از غذاهای سنتی دیگری که در مدارس سرو می شود استفاده کنید.

اگر می بینید که امکان ناهار برای دانش آموز در مدرسه وجود ندارد یا دانش آموز در مدرسه بیشتر اوقات از غذاهای ناسالم استفاده می کند، بهتر است یک لقمه نان و پنیر برای او بگذارید تا به عنوان میان وعده بخورد. زمان ناهار برای رفتن به خانه برای ناهار. استفاده از انواع سالاد به عنوان ناهار می تواند برای دانش آموزان جذاب باشد. برای تهیه این سالاد به عنوان غذای دانش آموزان می توانید از حبوبات پخته، مقداری پنیر رنده شده و مقداری مرغ در این سالادها استفاده کنید تا دانش آموز آن را به عنوان غذای اصلی بپذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید