چند میلیارد دلار سود از 28 هزار تومان نصیب چه کسانی می شود؟

چند میلیارد دلار سود از 28 هزار تومان نصیب چه کسانی می شود؟

فرقی نمی کند عده ای قیمت دلار در بازار آزاد را قیمت خیابان یا تلگرام یا چیز دیگری بنامند، اگر خودشان ارز یا کالا داشته باشند به قیمت بازار می فروشند و صدقه نمی دهند. فشار بر صادرکننده برای فروش ارز به نصف قیمت بازار منجر به فرار سرمایه می شود. با این تورم فعلی، چگونه می توان از چشم انداز ارزی اطمینان بخش صحبت کرد؟

به زبان ساده، مذاکره ارزی تعهدی برای انتقال ارز حاصل از صادرات به کشور بر اساس سازوکارهای تعریف شده توسط دولت است. این نظریه که مدافعانی چون سید یاسر جبرئیلی، خبرنگار سابق فارس و رئیس مرکز ارزیابی راهبردی و نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام دارد، صادرکننده را ملزم می کند ارز خود را نه به نرخ 50 بازار بفروشد. هزار تومان اما به مبلغ 28 هزار و 500 تومان در سامانه ها عرضه تحت نظارت بانک مرکزی.

در حال حاضر واردکنندگان نیز می توانند از این ارز ترجیحی استفاده کنند. مهدی تقیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از جمله افرادی بود که از ایجاد رانت در این زمینه ابراز نگرانی کرد. بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته نزدیک به 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی بوده که 85 درصد این صادرات شامل محصولات معدنی، لاستیک، پلاستیک و … است. شرکت های مستقل و خصوصی مانند گلف هلدینگ. گفته می شود این نهادهای تاثیرگذار علاقه ای ندارند ارز خود را با نرخی غیر از نرخ بازار آزاد در اختیار دولت قرار دهند.

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس علنا ​​در نامه ای به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که «بر اساس عملکرد شرکت» در این پرونده عمل خواهد کرد. بسیاری این جمله را نشان از عدم تمایل این شرکت عظیم به تبعیت از تصمیم ارزی دولت تعبیر کردند. در نمونه ای دیگر، یکی از کارشناسان اعلام کرد: دلالانی که موفق به نفوذ به شرکت مس و تهیه کاتد مس با کیفیت 99 درصد و قیمت ارز 28 هزار و 500 شده اند، هر 100 تن مس را تبدیل به قراضه کرده و حدود 65 به قیمت 50 هزار تومان می فروشند. میلیاردها تومان درآمد دارید.

این سود هنگفت که گفته می شود شامل تمامی ارزهای داخل و خارج از سیستم بانک مرکزی می شود، به گفته برخی کارشناسان، سالانه بیش از 10 میلیارد دلار رانت برای الیگارشی مرتبط با شرکت های دولتی و برخی دلالان ایجاد می کند. علی سعدوندی، تحلیلگر، نیز با تاسف نوشت که ۲۸۵۰۰ دلار معیشت در امارات، ترکیه و اروپا را بهبود می بخشد. سخنان او اشاره ای به این نگرانی است که رانت حاصل از ارز ترجیحی اغلب به صورت خروج سرمایه به این کشورها می رود تا صرف خرید ملک و امثال آن شود. در حال حاضر قیمت گذاری مواد اولیه در بورس 41 هزار تومان نیست که با این نرخ جدید انجام می شود، اما قیمت کالاهایی مانند خودرو نه تنها کاهش نیافت، بلکه با یک جهش خیره کننده به شدت افزایش یافت. به گونه ای که خودروی پراید به قیمت 400 میلیون تومان رسید.

از سوی دیگر مدافعان این نرخ که معمولاً شامل ارقام موقری می شود، کمپینی با عنوان #ریال_دوست_دارم برای «پایان دادن به سلطه دلار در کشور» و تقویت ریال ایجاد کردند. کمپینی که مورد انتقاد شدید تعداد زیادی از کارشناسان قرار گرفت. یکی از آن منتقدان گفت: بدیهی است که از نظر ارتش سایبری و مسئولین علت افزایش قیمت ارز تقصیر مردم است چرا که ریال را دوست نداشتند، حالا می خواهند. با ابراز محبت به ریال اعتماد به نفس بدهیم نه با رفع تحریم و فساد. پوند کند است.

میشم رادپور، مدیر عامل گروه سرمایه گذاری دانایان پارس و تحلیلگر بازار ارز در گفت و گو با آفتاب نیوز گفت: متاسفانه بحث چند ارزی تجربه ای است که بارها و بارها تکرار شده و بدیهی است که چیز زیادی یاد نخواهیم گرفت. وقتی منابع کمیاب مانند ارز ارزان در اختیار تعداد محدودی از مردم قرار می گیرد، طبیعی است که آنها وسوسه شوند که از این منابع به نفع خود بهره برداری کنند.

وی افزود: کدام شرکت راضی می شود ارز حاصل از صادرات خود را به نصف قیمت بازار بفروشد؟ من اسم سامانه نیما را گذاشتم سیستم گوشه نشینی یعنی نیمی از منابع زیر میز منتقل می شود. متاسفانه بانک مرکزی ابزار و اختیارات لازم برای مدیریت بازار را ندارد. در یادداشتی تاکید کردم که از بالا به بانک مرکزی فشار نیاورند، اختیارات این نهاد برای مدیریت بازار تقریبا صفر است.

این تحلیلگر بازار ارز گفت: تعدادی صراف، دلال و… به عنوان یک هیئت در صف بایستید تا از این طیف گسترده ارز دو نرخی جا نمانید. هرکس هماهنگ تر باشد شانس بیشتری خواهد داشت. در حال حاضر 4 تابلوی ارز وجود دارد که همگی کارکرد اولیه خود را از دست داده اند و هیچ کدام معرف قیمت نیستند، در مورد سامانه نیما که توضیح دادیم، سنا و بازار یکپارچه نیز وجود دارد، بازار یکپارچه ای که به وضوح گفته می شود. to be to be تنها تابلوی باقی مانده مرکز مبادلات است که تا زمانی که به اصطلاح منابع تمام شود ادامه می یابد.

رادپور تصریح کرد: وقتی قیمت بدون توجه به متغیرهای کلان اقتصادی افزایش می یابد، فشار برای کنترل قیمت ها وجود دارد، راهی جز عرضه برای تعدیل قیمت وجود ندارد، همه راه ها از جمله مشکلات کیفری در این سال ها امتحان شده است، اما پاسخی نیست. . طبیعتا تحویل بدون بودجه کافی امکان پذیر نخواهد بود. قبل از تحریم ها معمولاً برخی از حواله ها از طریق شعبه دوبی بانک ملی انجام می شد و التهاب بازار تا حدودی کاهش پیدا کرد، اما اکنون به دلیل تحریم ها هیچ سپرده رسمی نداریم تا بتوانیم از آن به عنوان ابزار کنترل بازار استفاده کنیم. فرقی نمی کند عده ای قیمت دلار در بازار آزاد را قیمت خیابان یا تلگرام یا چیز دیگری بنامند، اگر خودشان ارز یا کالا داشته باشند به قیمت بازار می فروشند و صدقه نمی دهند. فشار بر صادرکننده برای فروش ارز به نصف قیمت بازار منجر به فرار سرمایه می شود. با این تورم فعلی، چگونه می توان از چشم انداز ارزی اطمینان بخش صحبت کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید