چه زمانی می توان کمک مالی جدید را به صورت نقدی برداشت کرد؟

چه زمانی می توان کمک مالی جدید را به صورت نقدی برداشت کرد؟

روز جدید : برای سه دهک کم درآمد جامعه 400 هزار تن در ماه پرداخت می شد و دهک های سوم تا نهم ماهیانه 300 هزار تن به ازای هر نفر یارانه دریافت می کردند. اگر خانواده های پنج نفره دهک اول تا سوم را بپذیریم، میزان یارانه جدید آنها به دو میلیون تن می رسد.

یارانه جدید بلافاصله پس از سخنرانی تلویزیونی رئیس جمهور و سخنان تکمیلی احسان هندوزی وزیر اقتصاد و دارایی به سرپرستان 23 میلیون خانوار ایرانی پرداخت شد. بود، اما افزایش پیش بینی شده ملموس تر بود. یارانه جدید به 72 میلیون ایرانی شامل 23 میلیون خانوار با سرانه 400 هزار تومان برای سه دهک اول و 300 هزار تومان برای دهک های چهارم تا نهم پرداخت شد.

با این حساب خانواده های پنج نفره که قبلا پنج یارانه نقدی 45 هزار و 500 تنی (مجموعاً 227 هزار و 500 تن) و 205 هزار تن یارانه معیشتی و در مجموع 432 هزار و 500 تن در ماه دریافت کرده اند به حساب آنها واریز می شود. از این پس یک میلیون و 500 هزار تن یارانه جدید دریافت می کنند. یارانه این خانوار پنج نفره از صبح روز سه شنبه 20 اردیبهشت ماه 1401 یک میلیون و 67 هزار و 500 تن معادل 247 درصد افزایش یافته است. 30 درصد جمعیت 400 هزار تن و 60 درصد جمعیت 300000 تن یارانه دریافت کرده است. 10 درصد معتقدند که نیازی به یارانه ندارند.

یارانه نقدی جدید باید به دو دسته تقسیم شود. یارانه 400 هزار تن و یارانه 300 هزار تن. به گفته رئیس جمهور، ماهانه 400 هزار تن برای سه دهک کم درآمد و دهک های سوم تا نهم ماهانه 300 هزار تن به عنوان یارانه پرداخت می شود. اگر خانواده های پنج نفره دهک اول تا سوم را بپذیریم، میزان یارانه جدید آنها به دو میلیون تن می رسد. دهک های اول، دوم و سوم به معنای پایین ترین طبقه اقتصادی کشور است. افرادی که در دهک اول هزینه هستند ضعیف ترین گروه هستند و ماهیانه یک میلیون و 600 هزار تن درآمد دارند. درآمد ماهانه خانوارهای دهک دوم حدود دو میلیون و 400 هزار تن است. البته تمامی این محاسبات بر اساس سال 1397 است. خانواده های دهک سوم نیز در سال 97 ماهیانه 2 میلیون و 220 هزار تن درآمد داشته اند.

یارانه جدید خانوارهای شش دهک بعدی از دهک چهارم تا نهم به ازای هر نفر 300 هزار تن و یک خانواده پنج نفره در شب 20 اردیبهشت 1401 مبلغ 1.5 میلیون تن دریافت کردند.

یارانه نقدی جدید چه زمانی برداشت می شود؟

چرا یارانه جدید کمتر از رقم اعلام شده است؟

یارانه جدید دهک های اول تا سوم برای هر نفر 400 هزار تن و دهک های چهارم تا نهم 300 هزار تن برای هر نفر است. کل مبلغ صبح روز سه شنبه 20 اردیبهشت به سرپرستان خانوار واریز شد اما سرپرستان خانوار اعلام کردند مبلغ کمتری دریافت کرده اند. مشکل خیلی زود مشخص شد. پیگیری های سازمان هدفمندی یارانه ها نشان می دهد که قسط وام یک میلیون تومانی از مبلغ سپرده کسر شده است.

بررسی ها نشان می دهد این مابه التفاوت به دلیل کسر مبلغ یک میلیون اقساط وام تومانی از کمک معیشتی تاج از سوی بانک ها کسر شده است. در سال 1399 پس از فوران تاج، دولت تصمیم گرفت وام یک میلیون تنی را به حساب یارانه بگیران 23 میلیون خانوار واریز کند. مدت بازپرداخت این گزینه 30 ماهه است و ماهیانه 35000 تن از مبلغ یارانه سپرده به حساب سرپرستان خانوار دریافت کننده وام کسر می شود. به این ترتیب یک خانواده پنج نفره از دهک چهارم تا نهم باید به جای یک میلیون و 500 هزار تن، یک میلیون و 465 هزار تن یارانه جدید دریافت می کردند.

چرا یارانه جدید قابل برداشت نیست؟

یارانه نقدی جدید صبح روز سه شنبه 19 اردیبهشت 1401 به حساب سرپرستان خانوار واریز شد، اما پیامک دوم بلافاصله پس از واریز به دست افراد رسید و نشان داد که فعلا امکان برداشت وجود ندارد. و در حساب ها مسدود شد. به گفته مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی زمان برداشت یارانه جدید به صورت رسمی اعلام می شود.

چگونه می توان عدم پرداخت یارانه های جدید را پیگیری کرد؟

یارانه نقدی جدید صبح روز سه شنبه 20 اردیبهشت ماه 1401 به حساب سرپرستان خانوار در سراسر کشور واریز شد که گزارش ها حاکی از عدم دریافت پیامک برای برخی از افرادی است که قبلا مشمول دریافت یارانه بوده اند. به همین دلیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه ای را برای رصد مشکلات احتمالی در توزیع عادلانه یارانه ها معرفی کرده است. آن دسته از سرپرستان خانوار که به دلایلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه دارند می توانند با مراجعه به آدرس hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را ثبت کنند. مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی همچنین گفت: کسانی که یارانه جدید دریافت نکرده اند و معتقدند شرایط را دارند می توانند اعتراض خود را در «سامانه درخواست یارانه نگهداری و نقدی» وزارت تعاون ثبت کنند. همچنین افرادی که به حذف طبقه بندی خود اعتراض دارند می توانند از طریق سامانه جامع رفاه اجتماعی ایران به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض کنند. شماره تلفن 0216369 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت پاسخگویی به سوالات در نظر گرفته شده است. سپرده گذاری در برخی از بانک های شلوغ تر احتمالاً با تأخیر مواجه می شود. مسدود شدن کارت خانوار خانوارها شاید یکی از دلایل عدم دریافت مبلغ جدید ودیعه یارانه باشد.

کمک هزینه جدید در صورتی پرداخت می شود که مدیرکل روابط عمومی سازمان کمک های بلاعوض قول دهد در روزهای آینده کسانی که از سال 93 تاکنون به هیچ وجه ثبت نام نکرده و یا غیبت نکرده اند به سامانه هدفمندسازی یارانه های سازمان مراجعه کنند.

یارانه جدید چقدر افزایش یافت؟

یارانه جدید شامل ترکیبی از یارانه نقدی و معیشتی است که قبلا دو بار در ماه به سرپرستان خانوار پرداخت می شد. علاوه بر تجمیع مبالغ، میزان سپرده های یارانه ای جدید نیز افزایش یافت. یارانه خانوارهای تک نفره ماهیانه حدود 100 هزار تن (پول و معیشت) دریافت می کرد که با مبلغ پرداختی دولت سیزدهم (300 هزار تن) سه برابر شد. یارانه دو خانوار که قبلا حدود 194000 تن در ماه بود، اکنون سه برابر شده و به 600000 تن رسیده است. یارانه سه خانوار 3.3 برابر شده و از حدود 274 هزار تن به 900 هزار تن رسیده است. همچنین یارانه خانوارهای چهار نفره از 354 هزار تن به یک میلیون و 200 هزار تن افزایش یافته است. یعنی 3.4 برابر شده است. یارانه خانوارهای پنج نفره نیز 3.5 برابر شده و از 432 هزار و 500 تن به یک میلیون و 500 هزار تن رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید