آیا انصاف یک عنصر اساسی در ارائه کمک های بلاعوض برای همه طبقات / کمک های مالی نقدی است یا نقدی؟


ساعت: 11:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۹
کد خبر: 1876966

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت باید از تجربیات گذشته درس بگیرد، گفت: کاربرگ های الکترونیکی کاستی های زیادی دارد و باید یارانه نقدی به مردم داده شود. بین 500000 تا 1 میلیون تن باید پرداخت می شد.

علی سواوندی استاد اقتصاد و کارشناس ارشد پولی و مالی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص نواقص سیاست پولی ترجیحی 4200 تومانی نیز گفت: من بارها از کاستی های ارز ترجیحی صحبت کرده ام. البته این سیاست از روز اول به ضرر جامعه بوده و اجرای آن آسیب های زیادی به اقتصاد وارد کرده است تا جایی که در شرایط فعلی دولت مجبور به حذف آن است.

حذف ارز ترجیحی از سیستم پولی و مالی کشور چاره ای نبود

وی ادامه داد: دولت حتی اگر بخواهد نمی تواند این سیاست را ادامه دهد، زیرا بعد از جنگ اوکراین و روسیه و اتفاقاتی که در دنیا رخ داد، با توجه به افزایش قیمت جهانی کالاها و اقلام جهانی، امکان ادامه این سیاست وجود دارد. تفاوت قیمت. ما و خارج از کشور. «این وجود دارد، وجود نداشت.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی قیمت جهانی مواد غذایی به شدت افزایش یافته و دولت دیگر توان تامین این ارز را ندارد. بنابراین دولت مجبور است قیمت کالاها را افزایش دهد و در انتهای زنجیره به مصرف کنندگان یارانه بدهد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، دولت سیزدهم آبان و آذر سال گذشته قصد حذف ارز ترجیحی را داشت. اما عده ای مخالفت کردند و نگذاشتند به موقع این سیاست غلط برداشته شود و حالا باید بپذیرند.

لزوم پرهیز از تصمیم گیری های عجولانه در عرصه اقتصادی کشور

علی سعد وندی گفت: برخی شواهد نشان می دهد برنامه ریزی دقیقی در رابطه با طرح جدید دولت برای هدفمندی یارانه ها وجود ندارد و دولت عجولانه عمل می کند. به دلیل گرانی غذا در دنیا، او مجبور است این موضوع را بپذیرد.

این کارشناس ادامه داد: به نظر من حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی کار بسیار درستی است. اما سیاست های حمایتی اگر با تبعیض همراه باشد، مشکلات جدیدی ایجاد خواهد کرد. محروم كردن تعدادی از افراد از یارانه و ایجاد مقوله در این زمینه و دادن یارانه بیشتر به برخی و كمتر به برخی دیگر درست به نظر نمی رسد.

وی افزود: در دولت های گذشته سابقه داشتیم که به همه یارانه یکسان می دادیم، از منظر شرعی به نظر منطقی تر است که یارانه را حق شهروندی بدانیم. در مجموع ارز ترجیحی 4200 تنی باید زودتر حذف می شد و همان منابع به مردم تخصیص می یافت، اما آنقدر معطل کردیم که منابع کشور هدر رفت و در نهایت مجبور به حذف آن شدیم.

حذف دیرهنگام ارز از 4200 تومان منجر به از دست رفتن منابع شد

این استاد اقتصاد معتقد است با توجه به سیاست نرخ ترجیحی ارز متأسفانه سال هاست که منابع ارزی کشور در قالب 4200 تن و نیم هدر می رود. اجاره بها بالا رفته و شاهد تبعیض در سیاست گذاری هستیم. وجود سه نرخ یارانه نقدی (300 و 400 هزار تن) نشان می دهد که سیاستمداران علاقه ای به معضل تبعیض در جامعه ندارند و از پیامدهای منفی آن در افکار عمومی آگاهی ندارند.

علی سعد وندی گفت: همین که زمزمه یارانه ها در قالب کاربرگ الکترونیکی ارائه می شود نشان می دهد که از تجربیات گذشته درس نگرفته ایم و نشان می دهد که برنامه مدونی در این زمینه نداریم. برگه اطلاعات الکترونیکی معایب زیادی دارد. به عنوان مثال، استفاده از یارانه توزیع در جای دیگری خوب است و ممکن است فردی بیمار باشد و ترجیح دهد به جای خرید یارانه را صرف هزینه های درمانی خود کند.

مردم باید آزادانه تصمیم بگیرند که یارانه را چگونه خرج کنند

وی ادامه داد: هرکس به اندازه نیاز خود غذا تهیه و مصرف می کند. به عنوان مثال روغن، مرغ، شکر، نان و سایر محصولات به میزان لازم مصرف می شود. ما باید یارانه را به صورت نقدی به خانواده ها بدهیم و به آنها آزادی عمل بدهیم که به صلاحدید خودشان هزینه کنند.

سعد وندی ادامه داد: دریافت یارانه حق همه افراد جامعه است و همه باید به یک اندازه از آن بهره مند شوند. چون همه انسانند و هر انسانی حقی دارد. در گذشته نیز همینطور بوده است. همانطور که در اوایل اسلام، پول بیت المال بین مردم تقسیم می شد و فکر نمی کنم پرداخت یارانه های پولی تبعیض آمیز باشد.

وی درباره تصمیم بسته بندی یارانه های نقدی در قالب سبد غذایی ثابت که با تورم افزایش می یابد، تصریح کرد: اگر این کار طبق قانون انجام می شد، هر سال مبالغ دریافتی از محل هدفمندی یارانه ها افزایش می یابد. اما این پول در جای دیگری از جمله بیمه درمانی هزینه شد و قانون اجرا نشد.

وی در پایان گفت: اینگونه سیاست های مضر باید حذف شود و یارانه به مردم داده شود و امروز معادل 45 هزار تنی که در اوایل دهه 90 به مردم داده شده بین 500 تا یک میلیون تن است که اگر سایر یارانه های پنهان حذف شود چیزی است. از حدود 2 تا 3 میلیون تن می توان به مردم یارانه داد که زندگی آنها را تغییر می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شواهد موجود نشان می دهد که سیاست ارز ترجیحی 4200 تومانی طرح شکست خورده ای است که در عمل به اهدافی که در نظر گرفته ناکام مانده است و امروز با لغو این سیاست، فشارهایی بر افرادی وارد می شود که باید اصلاح شوند. سیاست های جبرانی اجرا شده

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید