چه کسی مسئول افزایش 50 درصدی مالیات است؟ افزایش 18 درصدی دستمزدها، تورم بالای 40 درصد

چه کسی مسئول افزایش 50 درصدی مالیات است؟  افزایش 18 درصدی دستمزدها، تورم بالای 40 درصد

در این شرایط اما وزارت اقتصاد تاکید می کند که فشار مالیاتی بر طبقه کارگر و متوسط ​​دقیقاً برعکس آنچه دولت در بودجه 1403 و به طور کلی در برنامه های اصلاحی نظام مالیاتی مد نظر دارد است. و وجود دارد

بر اساس این گزارش وزارت اقتصاد، رشد درآمد مالیاتی در دوران استقرار دولت سیزدهم همواره بالای 50 درصد بوده که در سال های اخیر بی سابقه بوده و بر این اساس در لایحه بودجه 1403 درآمد مالیاتی افزایش یافته است. با 49.8 درصد در همین روند پیش بینی می شود ادامه یابد.

چه کسی مسئول افزایش 50 درصدی مالیات است؟

این در حالی است که وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی معتقد است که جامعه فقیر توانایی پرداخت مالیات های بالا را ندارد. در همین رابطه مجید سلیمی بروجنی، تحلیلگر اقتصادی در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره لایحه بودجه سال آینده می گوید: بر اساس این جداول، میزان منابع عمومی دولت با 18.2 به 2462 هزار میلیارد تومان رسیده است. درصد نسبت به قانون بودجه سال گذشته. این در حالی است که درآمد 41.9 درصد، انتقال دارایی های مالی 7.9 درصد، انتقال دارایی های سرمایه ای منفی 11.6 درصد افزایش یافته است.

این تحلیلگر اقتصادی بیان می کند: در بخش درآمد، بار اصلی بر دوش مالیات داران است. بنابراین کل درآمد مالیاتی 1495 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به قانون سال جاری 49.8 درصد افزایش داشته است. عددی که طی چند روز گذشته بازخوردهای زیادی از سوی مردم و کارگران دریافت کرده است.

سلیمی بروجنی بیان می کند: با سیاست گذاری دولت رئیس جمهور در بودجه 1403 بازار ارزیابی های تحلیلی در خصوص این سند مهم مالی بسیار داغ شده است. تحلیل گران و کارشناسان هر کدام بنا به دانش و تجربه خود به بررسی ابعاد و زوایای مختلف این بودجه پرداختند و تأثیرات آن را بر معیشت و رفاه مردم سنجیدند.

وی ادامه می دهد: نتیجه این تحلیل ها در زمینه اجرای بودجه پیشنهادی که بودجه نویسان دولت سیزدهم مدعی جامعیت آن هستند، نشان داده که نتیجه کار چیزی جز فشار بی سابقه بودجه بر ضعیفان نیست. طبقات و دهک ها و به جامعه. این افزایش مالیات بیشتر متوجه حقوق بگیران، کارگران و تولیدکنندگان است.

این تحلیلگر اقتصادی خاطرنشان می کند: در واقع دولت فشار را برای افزایش 50 درصدی مالیات بر دهک محروم هدایت کرد. بر اساس مصوبه دولت، فردی که 12 میلیون حقوق می گیرد باید از سال 1403 مالیات بر درآمد بپردازد.

افزایش 18 درصدی دستمزدها، تورم بالای 40 درصد

وی بیان می کند: در حوزه افزایش حقوق، ارقام 18 درصدی برای شاغلان و 20 درصدی برای مستمری بگیران در نظر گرفته شده است. این در حالی است که داده های مراکز آماری از تورم ۴۰ تا ۴۵ درصدی در کشور خبر می دهند.

این تحلیلگر اقتصادی می گوید: اقتصاد ایران در چند سال گذشته با تورم و رکود دست و پنجه نرم می کند. از یک سو ارزش پول ملی به دلیل تورم و سیاست های غلط کاهش یافته و از سوی دیگر درآمد خانوارها به دلیل رکود بسیار کاهش یافته است.

سلیمی بروجنی تاکید می کند: در این شرایط سخت و ناپایدار، دولت سیزدهم نوع خاصی از نظام مالیاتی ایجاد کرد که این روزنه ها را افزایش می دهد.

وی خاطرنشان می کند: در حالی که دولت سیزدهم درآمد مالیاتی را 50 درصد افزایش داده است، پایه های مالیاتی تدوین نشده است. این مالیات اضافی قرار است توسط حداقل دستمزدها، کارگران، مستمری بگیران، فروشندگان خیابانی و طبقه فقیر و متوسط ​​پرداخت شود.