چگونه اثر منفی چک های برگشتی را که در همان روز می گذرد اصلاح کنم؟


ساعت: 11:39
تاریخ انتشار: 08/06/1401
کد خبر: 1906498

بانک ها باید بلافاصله عدم پرداخت چک های ماهیگیری برگشتی را ثبت و گواهی عدم پرداخت را به مشتری ارائه کنند، اما وضعیت رفع اثر بد چکی که صبح برگشت خورده اما تا ظهر همان روز تسویه شده است کمی متفاوت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اگر بازرسی ماهیگیری برگشت خورده است، بانک ها بلافاصله عدم پرداخت آن را ثبت و گواهی عدم پرداخت به مشتری بدهند، اما وضعیت رفع اثر بد چکی که صبح برگشت خورده اما ظهر همان روز تسویه شده است به شرح زیر است. ، با دادن اینکه گواهی عدم پرداخت و اثر بد را اصلاح کنید آنی است؛ بنابراین کاربر شعبه اقداماتی را که در قانون مشخص شده انجام می دهد اما روز بعد اثری از بازگشت و رفع اثر آن در سیستم قابل مشاهده نیست.

قانون”تغییر در قانون صدور چککه در آبان ماه 1396 به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و در آذرماه همان سال به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد. سرانجام اجرای آن از ابتدای سال گذشته آغاز شد و از آن لحظه به بعد کلیه چک های حواله باید در سیستم سیاد ساخته شده اند تا قابل بررسی باشند.

قانون جدید ضوابط متفاوت و جدیدی را برای صدور چک معرفی کرد که گفته می شود به چک اعتبار می دهد و چک های برگشتی نیز کاهش می یابد

از مهمترین الزامات و شرایط قانون جدید چک می توان به ممنوعیت صدور چک با ارز حامل، حذف ظهرنویسی چک، ثبت و انتقال چک در سامانه صیاد توسط صادرکنندگان و گیرندگان و… اشاره کرد.

در ضمن اگر چک برگشتی به هر دلیلی بانک به درخواست دارنده چک باید بلافاصله عدم پرداخت خود را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی و با اخذ کد رهگیری و قرار دادن آن در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت کند. گواهی عدم پرداختدلیل یا دلایل عدم پرداخت را به صراحت ذکر کنید و امضاء و مهر و تحویل متقاضی (صاحب چک) نمایید.

در گواهی عدم پرداخت، هویت و آدرس کامل صادرکننده و دارنده چک، کد رهگیری اخذ شده از سامانه یکپارچه بانک مرکزی، مهر بانک و شخص حقوقی و مطابقت یا عدم تطابق چک. امضا و نمونه امضای موجود در بانک باید درج شود، در غیر این صورت فرم موجود در مراجع قضایی و ثبتی به این ترتیب اثر نمی‌گذارد.

در این زمینه اگر چکی صبح رد و بعدازظهر همان روز پاس شود، چگونه اصلاح می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به اینکه گواهی عدم پرداخت و رفع عارضه فوری است; بنابراین کاربر شعبه اقدامات مورد نیاز قانون را انجام می دهد اما روز بعد اثری از بازگشت و حذف اثر از وی در سیستم وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید