چگونه خشکی پوست سر را درمان کنیم؟

چگونه خشکی پوست سر را درمان کنیم؟

آیا پوست سر شما همیشه خشک، پوسته پوسته و خارش دار است؟ خوب است بدانید که تنها نیستید. طبق آمار، تقریبا نیمی از بزرگسالان با خارش پوست سر دست و پنجه نرم می کنند.

آیا پوست سر شما همیشه خشک، پوسته پوسته و خارش دار است؟ خوب است بدانید که تنها نیستید. طبق آمار، تقریبا نیمی از بزرگسالان با خارش پوست سر دست و پنجه نرم می کنند. خوشبختانه با پیشرفت روش های مراقبت از پوست سر در چند سال گذشته، درمان خشکی پوست سر آسان تر از همیشه شده است.

علت خشکی پوست سر چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث خشکی پوست سر شما شود. خشکی پوست سر می تواند به دلیل خشکی پوست باشد. درست مانند بقیه بدن، هر چیزی که بقیه پوست شما را خشک کند، مانند آب و هوای خشک و تغییرات فصلی، می تواند همین کار را با پوست سر شما انجام دهد.

شوره سر، یا درماتیت سبورئیک، یکی دیگر از علل رایج خشکی و خارش پوست سر است و تصور می شود که ناشی از مخمری به نام مالاسزیا است که روی پوست زندگی می کند.

سایر علل شایع عبارتند از تجمع محصولاتی که پوست می تواند به آنها واکنش نشان دهد. این محصولات حتی با محصولات شستشو مانند شامپو و نرم کننده می توانند ساعت ها روی پوست سر باقی بمانند. مواد باقیمانده می توانند باعث درماتیت تماسی تحریک کننده یا آلرژیک شوند که منجر به قرمزی، پوسته پوسته شدن یا خارش پوست سر می شود، بنابراین مهم است که از ترکیبات خاص محصولاتی که استفاده می کنید آگاه باشید.

پسوریازیس نیز معمولاً به خارش پوست سر کمک می کند. پسوریازیس پوست سر یک بیماری التهابی شایع پوستی است که باعث می‌شود سلول‌های پوست خیلی سریع رشد کنند و تکه‌هایی از پوست خشک، خارش دار و پوسته‌دار را تشکیل دهند.

در نهایت، عادات آرایشی شما نیز می تواند مسئول برخی از بیماری های پوست سر شما باشد. بیش از حد یا کم شستن می تواند منجر به خشکی یا خارش شود.

بهترین راه برای از بین بردن خشکی پوست سر

چندین تغییر وجود دارد که می توانید در روتین و محصولات خود ایجاد کنید که به سلامت پوست سر شما کمک می کند.

برای کاهش خشکی پوست سر، از محصولاتی با ترکیبات خشن مانند سولفات ها، پارابن ها، الکل های ساده، فرمالدئید و عطرهای مصنوعی اجتناب کنید. در عوض، به دنبال محصولاتی با مواد مغذی مانند کراتین و اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 و امگا 6 باشید که به بازگرداندن رطوبت به پوست سر کمک می کند.

پوست سر خشک را با یک مرطوب کننده مانند ژل آلوئه ورا درمان کنید و قبل از خواب با یک روغن سبک مانند آرگان یا جوجوبا مرطوب کنید. اگر احساس می‌کنید پوست سرتان خشک است، تعداد دفعات شامپو کردن موهایتان را در هفته محدود کنید و به جای آن از نرم‌کننده استفاده کنید. نرم کننده ها عاری از مواد خشن مانند پارابن و سولفات هستند که چربی طبیعی پوست سر را از بین می برند.

با این حال، اگر متوجه شدید که پوست سر حساسی دارید و در یافتن محصولات مناسب مشکل دارید، جایگزین های طبیعی و DIY وجود دارد. برخی از گزینه هایی که می توانید در خانه درست کنید عبارتند از: ماسک مو با مواد مرطوب کننده. از جمله هر ترکیبی از شیر، عسل، روغن نارگیل، آووکادو. پروتئین ها و لیپیدهای موجود در شیر با هم به تقویت مو کمک می کنند، در حالی که کلسیم باعث رشد مو و جلوگیری از ریزش مو می شود.

چگونه خشکی پوست سر را درمان کنیم؟

با فرض اینکه خارش پوست سر شما نتیجه تجمع محصول باشد، مدیریت علائم به سادگی تغییر روال مراقبت از پوست سر است. محصولاتی که حاوی سولفات ها و سورفکتانت ها و برخی معطرها هستند می توانند باعث خشکی پوست سر شوند. علاوه بر این، استفاده بیش از حد از شامپوی خشک می تواند منجر به تجمع بیش از حد روی پوست سر، مسدود شدن فولیکول های مو و ایجاد مشکلات مختلف پوست سر شود.

همیشه سعی کنید مراقبت از پوست سر را با مراقبت از پوست ترکیب کنید. درمان های مبتنی بر روغن مانند سم زدایی پوست گلامور را در برنامه روزانه خود بگنجانید زیرا این کار باعث از بین رفتن تجمع اضافی می شود. سپس با یک درمان آبرسان یا ماسک به پایان برسانید. استفاده از رطوبت گیر برای تنظیم آب و هوای خانه و افزایش مصرف آب نیز می تواند مفید باشد.

برای خشکی یا درماتیت تماسی، شامپوهایی با سورفکتانت های ملایم تر یا پاک کننده هایی انتخاب کنید که چربی طبیعی پوست را از بین نبرند. به دنبال محصولات مراقبت از مو با برچسب غیر تحریک کننده و بدون عطر باشید که ممکن است برای افراد مبتلا به آلرژی مفید باشد. علاوه بر این، محصولات بدون عطر می توانند به مدیریت علائم اگزما کمک کنند، زیرا عطر باعث تشدید عطر می شود.

در نهایت، اگر شوره یا پسوریازیس دارید، شامپوی بدون نسخه حاوی اسید سالیسیلیک را برای درمان آن امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید