چگونه آلرژی پاییزی را درمان کنیم؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اولین ماه از فصل پاییز به پایان رسید و حال و هوای این فصل دستخوش تغییرات ملموس تری شده است. رنگ درختان زرد شده است و نسیم خنک صبح و عصر تن انسان را نوازش می دهد. پاییز با همه زیبایی ها و رنگ های طبیعت و درختان یک ویژگی دارد و آن بروز حساسیت های فصلی است.

هر زمان که بحث آلرژی و حساسیت به میان می آید، بیشتر مردم به فصل بهار و حساسیت های آن فکر می کنند. اگر بسیاری از افراد از آلرژی پاییزی رنج می برند و در فصل پاییز با این مشکل مواجه می شوند، نحوه مقابله با آلرژی پاییزی و عواقب آن را به شما آموزش می دهیم.

درمان آلرژی پاییزی

آب و هوا در این فصل به گونه ای است که آلرژی در حال افزایش است. آلرژی می تواند برای مدت طولانی و حتی پس از پایان فصل در بدن فرد باقی بماند. آلرژی پاییزی، اگر مانند سایر آلرژی ها درمان نشود، می تواند باعث عفونت سینوسی و آسم در فرد شود.


انواع آلرژی پاییزی و علل آلرژی پاییزی چیست؟

گرده افشان ها:

گرده افشان ها یکی از شایع ترین علل آلرژی فصلی در فصل پاییز هستند. تقریباً 75 درصد از افرادی که در پاییز و بهار آلرژی دارند، گرده افشان ها را عامل آن می دانند.

گرده افشانی از اواخر تابستان شروع می شود و بسته به گرمای هوا می تواند تا نوامبر ادامه یابد. گرده موجود در هوا می تواند به انسان هزاران مایل دورتر برسد و فرقی نمی کند در کجا زندگی می کنید.

قارچ:

یکی دیگر از دلایل حساسیت در فصل پاییز این است که رطوبت هوا از بین می رود و باعث می شود قارچ روی برگ های مرطوب بماند. معمولاً اگر بیش از حد با برگ های پاییزی تماس داشته باشید، احتمال ابتلا به این آلرژی ها افزایش می یابد.

گرد و غبار و رطوبت موجود در هوا به عنوان فیلتر آلودگی عمل می کند، اما هوای خشک مانند هوای پاییزی باعث افزایش گرد و غبار می شود. حشرات نیز در آن زیاد می شوند و این عامل بسیاری از آلرژی های پاییزی است.

علائم حساسیت به پاییز

علائم آلرژی پاییزی اغلب با آلرژی در فصول دیگر متفاوت است و علائم رایج عبارتند از: خارش بینی و چشم، آبریزش چشم، آبریزش بینی و سرفه. البته سایر علائم آلرژی پاییزی مانند مشکلات ریوی مانند آسم، خارش در دهان و پشت گلو، جوش شکم، اسهال، کهیر، خشکی بیش از حد پوست، خارش، اگزما.


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

گاهی اوقات حساسیت پاییز به حدی است که می توان آن را با سرماخوردگی اشتباه گرفت. در این صورت بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از آلرژی یا سرماخوردگی مطلع شوید.

کودکان چهار ساله و بزرگتر ممکن است علائم آلرژی را نشان دهند.

شما می توانید در این سن علائم آلرژی را در آنها مشاهده کنید و از آلرژی جلوگیری کنید، اما تشخیص آلرژی و سرماخوردگی برای نوزادان کمی سخت تر خواهد بود. آنها نمی توانند داروی آلرژی مصرف کنند.

در صورت مشاهده علائم آلرژی حتما نوزاد خود را نزد پزشک متخصص ببرید. کودکان مبتلا به آسم یا اگزمای پوستی در برابر آلرژی های فصلی آسیب پذیرتر هستند و کودکانی که آن را از خانواده خود به ارث برده اند بیشتر در معرض ابتلا به آلرژی هستند.


نکات مهم در مورد روش های کنترل و پیشگیری از آلرژی پاییزی

خبر خوب این است که می توانید علائم آلرژی پاییزی را کاهش دهید. در این قسمت از گزارش نکاتی را بیان می کنیم که با استفاده از آنها می توانید این علائم را تا حد امکان خفیف کنید.

شروع به مصرف داروهای ضد حساسیت کنید.

اگر از افراد مبتلا به آلرژی پاییزی هستید باید قبل از شروع علائم و شروع فصل پاییز مصرف داروهای ضد حساسیت را شروع کنید که باعث سرکوب حساسیت در بدن می شود و البته باید داروها را مصرف کنید. زیر نظر پزشک

دست های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید.

گرده ها و آلرژن ها همه جا هستند. بنابراین بهترین کار شستن مرتب دست ها برای جلوگیری از انتشار این مواد حساسیت زا است. هرگز نباید دست های خود را روی چشم ها و بینی خود بمالید و حتی می توانید هر شب دوش بگیرید تا مواد حساسیت زا و گرده ها را از بین ببرید.

در ماشین و خانه کمتر خود را در معرض آلرژن ها قرار دهید.

تا جایی که ممکن است در داخل خانه بمانید و وقتی در ماشین هستید شیشه ها را جمع کنید تا مواد آلرژی زا را از بین ببرید.

وکیوم.

در صورت تداوم علائم آلرژی و در حالی که سرفه، عطسه و خارش در عرض دو هفته ناپدید می شود، حتما به طور مرتب جاروبرقی بکشید و به پزشک مراجعه کنید، باید دوباره به پزشک مراجعه کنید و آزمایش آلرژی بدهید.

لباس هایت را چک کن

وقتی در پاییز بیرون می روید، باید سعی کنید بعد از رسیدن به خانه لباس های خود را بشویید و همچنین وقتی بیرون هستید از دستکش، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید تا آلرژن ها زمان کمتری برای ورود به پوست شما داشته باشند.

لباس های خود را بیرون از خانه آویزان نکنید.

وقتی هوا خشک می شود، مردم تمایل دارند لباس ها را بیرون آویزان کنند، اما شما باید از این کار خودداری کنید. قرار دادن لباس ها در بیرون احتمال ورود مواد حساسیت زا به آن ها را افزایش می دهد.

از خوردن غذاها و میوه های حساسیت زا خودداری کنید.

اگر از آلرژی پاییزی رنج می برید از خوردن غذاها و میوه های حساسیت زا مانند بادمجان، گوجه فرنگی، سوسیس، کالباس و … خودداری کنید.

از رفتن به پارک خودداری کنید.

گرده، گرد و غبار و قارچ های درختان و برگ ها از عوامل تشدید کننده آلرژی هستند، بنابراین از رفتن به پارک و باغ خودداری کنید.

از تنش عصبی و استرس دوری کنید.

افراد مضطرب با فشار عصبی بالا بیشتر مستعد بیماری هستند زیرا استرس و تنش های عصبی به عملکرد سیستم ایمنی آسیب می زند، بنابراین از هرگونه فشار عصبی و استرسی که انرژی شما را از نظر روحی و جسمی کاهش می دهد، خودداری کنید.

سایر نکات مفید برای پیشگیری از آلرژی پاییزی:

از یک مرطوب کننده استفاده کنید و فضای خانه را مرطوب نگه دارید.

از کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

غذاهای سالم و میوه ها و سبزیجات تازه بخورید.

مقدار زیادی آب بنوشید.

در محیط های آلوده به دود سیگار قرار نگیرید و از مواد حساسیت زا دوری کنید.


چگونه پزشک آلرژی را تشخیص می دهد؟

هنگامی که به پزشک خود مراجعه می کنید، او ابتدا در مورد تمام علائم شما می پرسد و سپس سابقه دارویی شما را بررسی می کند و همچنین ممکن است یک آزمایش پوستی نیز انجام دهد.

پس از انجام این کارها، مقدار کمی از آلرژن و حساسیت بر روی پوست شما، که معمولاً پوست کمر شما است، اعمال می شود.

پزشک همچنین می تواند آلرژی فرد را با آزمایش خون تشخیص دهد.


چگونه می توان آلرژی را درمان کرد؟

اسپری های استروئیدی بینی می توانند التهاب بینی را کاهش دهند.

آنتی هیستامین ها همچنین می توانند از سرفه، عطسه و خارش جلوگیری کنند.

بسیاری از داروهای ضد آلرژی دیگر نیز وجود دارند که برای آلرژی های فصلی استفاده می شوند، اما همه آنها بهتر است تحت نظر پزشک استفاده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید