درمان های خانگی موثر برای آلرژی بهاری

درمان های خانگی موثر برای آلرژی بهاری

تا حد امکان آب بنوشید یا غذاهای غنی از آب مانند میوه ها و سبزیجات بخورید. آب می تواند ترشحات بدن را رقیق کند و همچنین از خشکی و خارش غشاهای مخاطی جلوگیری کند.

در فصل بهار که گرده افشانی درختان و گیاهان مختلف آغاز می شود، هوا پر از گرده می شود و برخی افراد هنگام استنشاق این گرده ها دچار واکنش های آلرژیک می شوند. اما چه باید کرد؟

درمان های خانگی موثری از کندر گرفته تا عسل و ویتامین C برای درمان آلرژی های بهاری وجود دارد:

1. بخور

کندر می تواند التهاب مخاط بینی را کاهش داده و آن را به حالت آرام برساند. نعناع یکی از بهترین گیاهان برای باز کردن مجاری تنفسی بدن است. برای این کار یک قابلمه پر از آب را بجوشانید و سپس جوجن را داخل آن بریزید تا بجوشد. بعد از مدتی ظرف را از روی حرارت بردارید و صورت خود را روی آن نگه دارید. البته برای تنفس بخار باید حوله یا روسری را بالای سرتان بگذارید. هوای حاوی اسانس نعنا را از طریق بینی خود استنشاق کرده و سپس از طریق دهان بازدم کنید. با این روش بعد از مدتی حساسیت شما کاهش می یابد.

2. با نمک بشویید

سالین به خصوص نمک دریا یکی از بهترین ضد احتقان ها است. در واقع محلول نمکی مخاط را از مجاری تنفسی بینی خارج کرده و بینی و سینوس ها را از مواد حساسیت زا پاک می کند. بنابراین بینی خود را به خوبی با این محلول بشویید.

3. طب سوزنی

مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی می تواند برخی از علائم آلرژی را درمان کند و کیفیت زندگی افراد مبتلا به آلرژی را بهبود بخشد. البته این درمان را باید زیر نظر پزشک طب سوزنی انجام دهید.

4. عسل

عسل یکی از بهترین داروهای ضد حساسیت است که بسیاری از افراد را از این واکنش های سیستم ایمنی نجات می دهد.

5. ویتامین C

این ویتامین یک آنتی هیستامین، آنتی اکسیدان و آنتی سم طبیعی است که به راحتی در غذاهایی مانند پرتقال، گریپ فروت، لیموترش، پاپایا، فلفل، کلم بروکلی و انواع دیگر کلم، توت فرنگی، آناناس، کیوی و طالبی یافت می شود. مکمل های این ویتامین در داروخانه ها نیز به فروش می رسد.

6. گزنه

این گیاه آتشین یک آنتی هیستامین طبیعی است و با جوشانده آن می توانید از شر آلرژی های بهاری خلاص شوید.

7. ادویه های ضد حساسیت

برخی ادویه ها مانند زردچوبه، دارچین و شیرین بیان ضد التهاب هستند و می توانند مشکلات تنفسی ناشی از آلرژی را درمان کنند. علاوه بر این، پیاز، سیر، زنجبیل، ریشه خردل و فلفل چیلی نیز دارای خواص ضد التهابی هستند.

8. اسیدهای چرب امگا 3

این اسیدهای مفید که بیشتر در غذاهای دریایی مانند ساردین، ماهی قزل آلا، دانه کتان و گردو یافت می شوند، عوامل ضد التهابی طبیعی هستند و حساسیت های بهاری را کاهش می دهند.

9. آب کافی بنوشید

تا حد امکان آب بنوشید یا غذاهای غنی از آب مانند میوه ها و سبزیجات بخورید. آب می تواند ترشحات بدن را رقیق کند و همچنین از خشکی و خارش غشاهای مخاطی جلوگیری کند.

10. سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از مواد غذایی است که برای درمان آلرژی های فصلی عالی است.

11. قارچ Reishi

قارچ ریشی یا گانودرما یک قارچ قهوه‌ای بنفش با ساقه بلند، هاگ‌های قهوه‌ای و کلاهک فن‌دار است. طبق مطالعات انجام شده این نوع قارچ خلط آور، ضد ویروسی و ضد التهابی بوده و با جلوگیری از ترشح هیستامین در بدن و بهبود عملکرد کبد، حساسیت بهار را کاهش می دهد.

12. پرهیز از غذا

از خوردن غذاهای حساسیت زا خودداری کنید. این غذاها با تولید مخاط بیشتر علائم آلرژی را بدتر می کنند. برخی از این غذاها شامل محصولات لبنی، غلات حاوی گلوتن، تخم مرغ، شکر، سیب زمینی و سایر سبزیجات ریشه دار نشاسته ای و غذاهای سرخ شده و فرآوری شده است.

اگر نمی توانید حساسیت بهاری خود را با درمان های خانگی به درستی کنترل کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید