چگونه هوش مصنوعی می تواند مشکل ترافیک را برای همیشه حل کند؟


ساعت: 17:22
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1810298

اگرچه فناوری در بسیاری از نقاط برای مردم مضر است، اما در این مورد می تواند به کمک مردم بیاید و باعث شود کمتر شاهد توقف خودروها در پشت ترافیک باشیم. هوش مصنوعی می تواند درمان احتقان باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ خیلی وقت‌ها وقتی می‌بینیم جان خود را پشت سیل ماشین‌های درهم در ترافیک گم کرده‌ایم، تصادفی کوچک، تغییر خط خودرو یا تصمیم به توقف خودروی دیگر در خیابانی شلوغ را می‌بینیم، ماشینی که همه ماشین‌ها همراهشان هستند. با سرعت ثابت حرکت می کنند و غیره این منجر به تولید ترافیک می شود.

قاچاق که مهمترین دارایی هر انسانی یعنی لحظات زندگی را از دست می دهد، آلودگی هوا، عصبی شدن، پرخاشگری و ناراحتی را به همراه دارد و پیامدهای بسیار دیگری را به دنبال دارد.

همه این مشکلات را می توان با تکنولوژی درمان کرد. اگرچه فناوری در بسیاری از نقاط برای مردم مضر است، اما در این مورد می تواند به کمک مردم بیاید و باعث شود کمتر شاهد توقف خودروها در پشت ترافیک باشیم. هوش مصنوعی می تواند درمان احتقان باشد.

هوش مصنوعی کامپیوتری است که کمی قدرتمندتر از یک ماشین حساب معمولی کار می کند، داده ها را دریافت، تجزیه و تحلیل و پردازش می کند و سپس از طریق خروجی های خود آن را اجرا می کند. در حل مشکل ترافیک با ترسیم موضوع به توضیح این مشکل می پردازیم.

برای لحظه ای تصور کنید که به دنیای کارمایی ارل منتقل شده اید. بی جهت در ماشین رانندگی می کنید یا مراقب ماشین، جاده و محیط هستید، خود و چشمانتان خسته هستید، مشغول مطالعه یا انجام کارهای روزانه خود از طریق لپ تاپ یا موبایل و خلاصه ای از آب و هوا هستید. شما باید هر روز رانندگی کنید تا به مقصد برسید، آن را احیا کنید و از آن استفاده بهینه کنید.

تاکنون این موضوعی است که قبلا مطرح شده و خودروهای خودران هر چند به صورت محدود به بازار عرضه شده اند. اما این چگونه به بحران جاده کمک می کند!؟ بقیه یادداشت به این موضوع می پردازد.

حالا تصور کنید که همه مردم مثل شما تردد ماشین را در خیابان رها کرده و با ماشین به مقصد برسند. اولین نتیجه نظم و انضباط ترافیکی خواهد بود و هیچکس نمی تواند با کاهش سرعت به دلیل ترس یا احتیاط بی مورد یا سایر مشکلات ترافیکی را در یک خیابان شلوغ ایجاد کند. البته آنچه که می خواهیم به آن نگاه کنیم حتی مهم تر و گسترده تر است و فراتر از ایده ماشین های خودران است.

اگر سیستم خودروی این خودروها نه توسط کامپیوتر هر خودرو به صورت جداگانه، بلکه توسط یک کامپیوتر مرکزی که هوش مصنوعی بزرگ ماست، کنترل شود، چه اتفاقی خواهد افتاد!؟ این ایده ای است که می تواند راه حلی برای صرفه جویی در ترافیک باشد.

در این صورت حرکت خودروها با یکدیگر هماهنگ خواهد شد. هنگامی که وسیله نقلیه ای می خواهد وارد جاده شود، هوش مصنوعی مدیریت ترافیک با کمی کند کردن مسیر وسیله نقلیه برای باز کردن مسیر وسیله نقلیه برای پیوستن به خیابان و با محاسبه دقیق مسافت، سرعت و شتاب و سایر عوامل، فاصله ای بین وسایل نقلیه در حال حرکت ایجاد می کند. بدون ایجاد ترافیک، توقف خودرو یا برخورد، خودرو را وارد ترافیک کنید.

هر بار که هوش مصنوعی مدیریت ترافیک ما یک سیگنال توقف از یک وسیله نقلیه در یک مقصد خاص دریافت می‌کند، سرعت خودروی پشت سر آن را کاهش می‌دهد، خطی برای تغییر خط و حرکت خودرو به سمت راست فراهم می‌کند، و بدون ایجاد ترافیک، خودرو را دوباره راه‌اندازی می‌کند. بدون توقف و بدون برخورد با همان محاسبات دقیق و هماهنگی مرکزی آن را به سمت راست و خط پارک خیابان هدایت کرده و متوقف می کند.

با توجه به مسیرها و مقاصد انتخابی، هوش مصنوعی با محاسبات پیچیده و دقیق، خودروها را به نحوی در خیابان ها هدایت می کند و در مسیرها توزیع می کند تا کمترین بار ترافیک در خیابان ها و خودروها مورد توجه قرار گیرد.

این هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از دوربین های کنترل تردد، حسگرها و دوربین های نصب شده بر روی تمامی خودروها، همواره وضعیت خیابان ها و حجم وسایل نقلیه در هر خیابان را مدیریت می کند و با محاسبه و تحلیل دقیق مسیری را برای تمامی خودروها انتخاب نمی کند. با خودروهای دیگر باشید و به این ترتیب ترافیکی ایجاد نمی شود و یا حداقل به حداقل خود می رسد و با بررسی تمامی موانع پیش روی خود و رانندگی هماهنگ با تمامی خودروها، تصادفی رخ نمی دهد.

البته این ایده جنبه های مثبت بسیاری دارد، از جمله اینکه در صورت تصادف خودرو به دلیل نقص فنی، هوش مصنوعی با دستورالعمل های از پیش داده شده و بهترین راه حل در هنگام رانندگی با خودرو، بحران را مدیریت می کند و با کمترین ضرر مالی مواجه می شود. جانی در دقیق ترین راه و در عین حال سرعت و مسافت خودروهای اطراف را به گونه ای تنظیم می کند که کمترین برخورد و تصادف و تصادفات زنجیره ای را به همراه داشته باشد.

البته این ایده نیاز به زیرساخت بسیار قوی مانند شبکه پایدار بدون منطقه مرده برای اتصال و اتصال داده ها، امنیت بسیار بالا برای جلوگیری از هک شدن سیستم، پردازنده های قوی برای جلوگیری از مسدود شدن سیستم مرکزی و … دارد.

اجرای این ایده به رفع مشکل ترافیک و همچنین صرفه جویی در زمان، انرژی و سرمایه کمک زیادی می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید