چهار روش مختلف برای درک هوش مصنوعی و خطرات آن

چهار روش مختلف برای درک هوش مصنوعی و خطرات آن

وقتی صحبت از هوش مصنوعی به میان می آید، جهان بینی ها در تضاد هستند. در بحث هوش مصنوعی به نظر می رسد باید احتیاط و عدم قطعیت رعایت شود. با سرعتی که هوش مصنوعی در حال پیشرفت است، واقعاً سخت است که با اطمینان در مورد هر چیزی در آن یا خارج از آن صحبت کنیم.

در دنیای هوش مصنوعی می توان به دو شکاف بزرگ فکر کرد. یکی این است که آیا محققانی که بر روی سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته در همه چیز از پزشکی گرفته تا علم کار می‌کنند، فاجعه ایجاد می‌کنند یا خیر. سؤال دیگر، شاید حتی مهم‌تر، این است که آیا هوش مصنوعی یک موضوع بزرگ است یا فقط یک فناوری در نهایت بی‌اهمیت است که ما به‌تازگی به آن وسواس اجتماعی تبدیل شده‌ایم. ما چند ربات چت بهبود یافته داریم. این جهان ما را به پایان نمی رساند، اما آن را نیز بهتر نمی کند.

به گزارش فرارو به نقل از Vox، هوش مصنوعی گاهی با ارزهای دیجیتال دیجیتال مقایسه می شود. چند سال پیش، بسیاری از مردم در دنیای فناوری متقاعد شده بودند که ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، دنیایی را که ما در آن زندگی می کنیم، تغییر خواهد داد. با این حال، در عمل این پیش‌بینی محقق نشد زیرا مشخص شد که بسیاری از موارد مانند جلوگیری از تقلب و سهولت استفاده نیاز به تمرکزی دارند که ارزهای دیجیتال در واقع باید از آن دور می‌شوند.

به طور کلی، وقتی سیلیکون ولی اعلام می کند که یک اختراع بزرگترین پیشرفت در تاریخ جهان خواهد بود، باید با شک و تردید به آن نگاه کرد. اختراعات می توانند به تغییر در نحوه کار و زندگی ما کمک کنند. آنها مطمئناً برخی از افراد را بسیار ثروتمند خواهند کرد، اما بیشتر فناوری های جدید تأثیرات تغییر دهنده جهان را که آنها ادعا می کنند، نخواهند داشت.

به نظر نمی رسد که هوش مصنوعی ارز دیجیتال بعدی باشد. فناوری‌های مبتنی بر مدل‌های زبان بزرگ مانند Chat GPT بسیار سریع‌تر از ارزهای رمزنگاری شده به کار گرفته شده‌اند. آنها اغلب شغل خود را تغییر می دهند. میزان پیشرفت در این فضا طی پنج سال گذشته خیره کننده است. با این حال، در اینجا باید مراقب بود، زیرا برخلاف آنچه گفته شد، فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی منجر به تغییرات بسیار بزرگی نمی شوند.

چهار دیدگاه در مورد هوش مصنوعی

طیف نگرش ها در مورد هوش مصنوعی را می توان به چهار دسته اصلی تقسیم کرد:

گروه اول افرادی هستند که معتقدند چشم انداز هوش مصنوعی بسیار قدرتمند است و دنیای ما را متحول خواهد کرد. برخی معتقدند که این اتفاق خواهد افتاد و متقاعد شده اند که این اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. مارک اندرسون در یکی از پست های وبلاگ اخیر خود می نویسد: “هر کودکی معلم هوش مصنوعی خواهد داشت که بی نهایت صبور، بی نهایت دلسوز، بی نهایت آگاه و بی نهایت کمک کننده است.” وی ادامه می دهد: «هر دانشمندی یک دستیار هوش مصنوعی، یک همکار و یک شریک خواهد داشت که دامنه تحقیقات و دستاوردهای علمی آنها را بسیار گسترش می دهد. هر هنرمند، هر مهندس، هر تاجر، هر پزشک، هر مراقبی در دنیایش. همینطور خواهد بود. هوش مصنوعی شاید مهم‌ترین و بهترین چیزی است که تمدن ما تا به حال خلق کرده است، مطمئناً همتراز با برق و ریزتراشه‌ها و احتمالا فراتر از آن. توسعه و گسترش هوش مصنوعی به دور از خطر است، یک تعهد اخلاقی «این در مورد ما، فرزندان و آینده ما است. ما باید در دنیایی بسیار بهتر با هوش مصنوعی زندگی کنیم، و اکنون می‌توانیم این کار را انجام دهیم.» در واقع، از این منظر، هوش مصنوعی تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت و بسیار خوب است.

دیدگاه دوم مبتنی بر این فرض است که هوش مصنوعی منجر به انقراض انسان می شود. در یک مطالعه اخیر، نیمی از محققان یادگیری ماشین چنین پیش‌بینی داشتند. آنها بر این باورند که پیشرفت در هوش مصنوعی ممکن است منجر به ایجاد انسان های مصنوعی باهوش فوق بشری شود که با منافع بشریت در تضاد هستند و توانایی پیگیری مستقل منافع ضد انسانی را خواهند داشت.

دیدگاه سوم بر این فرض استوار است که هوش مصنوعی دنیای ما را تغییر نخواهد داد و اتفاق بدی است. در پاسخ به درخواست موسسه آینده لایف برای توقف توسعه هوش مصنوعی، چندین متخصص اخلاق هوش مصنوعی نوشتند: «حواس‌تان را با یک آرمان‌شهر مبتنی بر هوش مصنوعی یا آخرالزمان آینده‌ای سرشار از رفاه یا برعکس، یک فاجعه بالقوه پرت کنید. این یک چیز خطرناک است.» این بدبینان هوش مصنوعی استدلال می کنند که تمرکز بر شدیدترین پیامدهای وجودی هوش مصنوعی ما را از استثمار کارگرانی که امروزه با این فناوری فعال شده اند منحرف می کند.

در پایان طیف چهارم برای هوش مصنوعی، آنها معتقدند که هوش مصنوعی دنیای ما را تغییر نخواهد داد، اما چیز خوبی خواهد بود. افراد زیادی در این طیف هستند، به خصوص کسانی که روی ساخت ابزارهای هوش مصنوعی برای برنامه نویسان کار می کنند. بسیاری از افراد در این طیف بر این باورند که نگرانی ها در مورد ابرهوش و تعصبات موجود یا نگرانی در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر استثمار کارگران اغراق آمیز است. آنها اشاره می کنند که هوش مصنوعی مانند بسیاری از فناوری های دیگر خواهد بود: اگر از آن برای چیزهای خوب و برنامه های کاربردی استفاده کنیم، این کار را بیشتر انجام خواهیم داد.

در بحث هوش مصنوعی به نظر می رسد باید احتیاط و عدم قطعیت رعایت شود. با سرعتی که هوش مصنوعی در حال پیشرفت است، واقعاً سخت است که با اطمینان در مورد هر چیزی در آن یا خارج از آن صحبت کنیم. ما عمیقاً گیج شده ایم که چرا تکنیک های فعلی ما اینقدر خوب عمل کرده اند و تا چه مدت شاهد پیشرفت خواهیم بود. در نتیجه هوش مصنوعی در حال حاضر حوزه ای نامطمئن و گیج کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید