مراسم افتتاحیه رویداد “هوش مصنوعی مولد برای بانوان” برگزار شد


​به گزارش خبرگزاری موج، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری امور بانوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین با استفاده از ظرفیت بخش زنان  ایران IEEE، در جهت توانمندسازی بانوانی که با وجود داشتن پتانسیل بالای ایده پردازی در حوزه هوش مصنوعی مولد برای فعالیت‌های اقتصادی، هنری و پژوهشی، به واسطه مسئولیت های خانوادگی امکان عملیاتی نمودن این پتانسیل را نداشته اند، اقدام به برگزاری رویداد “هوش مصنوعی مولد برای بانوان” کرد. مراسم افتتاحیه این رویداد با حضور مشاور وزیر در امور بانوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون پژوهش و توسعه ارتباطات علمی پژوهشگاه ارتباطات و بانوان علاقمند به این حوزه برگزار گردید.

در ابتدای مراسم افتتاحیه رویداد هوش مصنوعی مولد دکتر علیرضا یاری، معاون پژوهش و توسعه ارتباطات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پژوهشگاه همواره از این رویدادها استقبال کرده است، عنوان کرد: پژوهشگاه به عنوان بزرگترین مرکز پژوهشی در حوزه فاوا در کنار دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و بخش خصوصی نسبت به ترویج و توسعه‌ فناوری‌های جدید فعالیت های هدفمندی را داشته است. امروز نیز هوش مصنوعی مولد یکی از موضوعات روز دنیا است و دغدغه کسب و کارها این است که چطور از این موضوع کسب درآمد داشته باشند و ما در این رویداد این هدف را در نظر گرفته ایم که هوش مصنوعی مولد به پروژه های تجاری تبدیل شوند.

وی در ادامه تشریح کرد: امروزه با وجود هوش مصنوعی مولد نقش انسان نسبت به گذشته دچار تغییر شده است، بیان کرد: یکی از نگرانی‌هایی که با آمدن هوش مصنوعی مولد ایجاد شده این است که عده ای عنوان می کنند ما شغل خود را از دست میدهیم، درست است یکسری از مشاغل از بین میروند ولی شغل های بیشتری در کنار این تکنولوژی ایجاد خواهد شد.

دکتر یاری در ادامه با مهم خواندن بحث هوش مصنوعی در شرکت ها و سازمان ها خاطرنشان کرد: مقاله‌ ای را چند وقت پیش مطالعه می‌کردم، که سوال کرده از سازمان‌ها، شما در واقع نسبت به استفاده و به‌ کارگیری هوش مصنوعی مولد برنامه ‌ریزی خاصی دارید یا نه؟ جالبه که از تمام صنایع بوده و تعداد گسترده‌ای از سازمانها در این نظر سنجی شرکت کردند که نزدیک به پنجاه درصد شان جوابشان مثبت بوده است؛ این نشان دهنده این موضوع است که سازمان ها به هوش مصنوعی مولد بسیار عمیق فکر می کنند و برنامه ریزی دارند.

معاون پژوهشی  پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه ضمن تأکید بر استفاده هوش مصنوعی در صنایع خرد، بیان کرد: امروز نیز شاهد رویداد هوش مصنوعی مولد برای بانوان عزیز هستیم و امیدوارم که درواقع با برنامه ریزی مناسب بتوانیم از این رویداد و متعاقب آن مواردی مشابه، بهره لازم را در بحث هوش مصنوعی مولد ببریم.

همچنین دکتر سیده عاطفه موسوی، مشاور وزیر در امور بانوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان دیگر سخنران این رویداد اظهار کرد: خوشحالیم که پژوهشگاه ارتباطات در این حوزه قدم برداشته است، موضوعی که همچنان از نظر علمی تکامل پیدا نکرده است ولی نگاه ما به آن تجاری و درآمدزایی برای بانوان است.

وی در ادامه تأکید کرد: این رویداد به عنوان اولین تجربه است و امیدواریم که این ماراتن تا پایان اسفند ادامه پبدا کند و این رویداد سبب شود تا در آینده تجربه های بیشتری را نیز در حوزه هوش مصنوعی کسب کنیم.

دکتر موسوی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که اعلام کرده اند هرچه از نظر علمی عقب بیافتیم آسیب پذیرتر خواهیم بود، اظهار کرد: ما در امور بانوان این وظیفه را داریم تا در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا حد امکان تداوم حیات علمی را برای بانوان در نظر بگیریم، مخصوصا آن خانواده هایی که درگیر مسائل سنتی و زندگی روزمره هستند.

مشاور وزیر در امور بانوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حال حاضر تحرک علمی جدیدی لازم داریم و به دلیل سرعت رشد فناوری در جهان و کشور باید این تحرک افزایش یابد، گفت: وظیفه وزارت ارتباطات است که از همه نظر بانوان را حمایت کند تا ایده های آن ها تبدیل به تجاری و درآمدزایی شود و در این مسیر در امور بانوان وزارت ارتباطات از همه نظر حامی بانوانی هستیم که دارای ایده های مختلف هستند.

در ادامه افتتاحیه رویداد هوش مولد برای بانوان، دکتر محمد شهرام معین، مشاور رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه هوش مصنوعی و همچنین گرداننده و طراح اصلی رویداد هوش مصنوعی مولد برای بانوان در ارتباط با این رویداد اظهار کرد: امروز افتتاحیه‌ی رویداد هوش مصنوعی مولد برای بانوان بود و از اساتید محترم همینطور از منتورها دعوت به عمل آمد تا کمک کنند و حوزه های کاربردیشان تعریف شود.

وی همچنین با اشاره به ادامه رویداد و مهم خواندن نقش منتورها در این رویداد بیان کرد: بر اساس تعریف حوزه ارتباط بین منتورها و شرکت کنندگان شکل خواهد گرفت تا شرکت کنندگان بتوانند ایده‌های خودشان را در استفاده از هوش مصنوعی مولد برای کاربردهای حوزه‌های چهارگانه‌ای که در این رویداد تعریف شده است، پیاده‌سازی کنند که در نهایت  منجر به استفاده و درآمدزایی خواهد شد.

گفتنی است در روز اول این رویداد، کارگاه های تخصصی در ۴ محور هنر و طراحی لباس و مد، سلامت و خدمات پزشکی، تجارت الکترونیکی و تولید محتوای متنی با حضور شرکت کنندگان، منتورها و مدیران پژوهشگاه به صورت همزمان و جداگانه برگزار شد؛ که در این کارگاه ها شرکت کنندگان به تیم های ۴ نفره تقسیم شدند تا در ادامه با بررسی ایده های خود در حوزه هوش مصنوعی مولد و راهنمایی منتورها و حمایت پژوهشگاه بتوانند موجبات تجاری سازی این ایده ها را در آینده فراهم کنند. لازم به ذکر است در دی ماه سال جاری به برترین ایده ها جوایزی از طرف پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اهدا خواهد شد.


آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید