چگونه پلیس فرانسه شهروندان الجزایری را بطور دسته جمعی کشت؟

زمان: 09:28
منتشر شده در: 14/07/27
کد خبر: 1777339

شش دهه پس از کشتار الجزایری ها توسط دولت وقت فرانسه ، جنبه های زیادی از نقش و زوایای پنهان الیشا آشکار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ 17 اکتبر 1961 یکی از سیاه ترین روزهای تاریخ فرانسه است.

با نزدیک شدن به آخرین روزهای جنگ استقلال الجزایر ، پلیس فرانسه نقطه عطف دیگری را در خشونت های استعماری این کشور رقم زد.

به گزارش فرانس 24 و گاردین ، ​​60 سال پیش ، در 17 اکتبر ، پلیس فرانسه تظاهرات الجزایر را بی رحمانه سرکوب کرد و قتل عام کرد.

در آن روز و چند روز بعد ، الجزایری ها در پاریس مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و کشته و به رود سن در پاریس انداخته شدند و در آنجا غرق شدند.

این تظاهرات توسط شاخه ای از جبهه آزادیبخش ملی که برای استقلال الجزایر مبارزه می کرد ، سازماندهی شد. تظاهرات علیه منع آمد و شد در پاریس

پلیس ، سیاستمداران و رسانه ها همیشه این کشتار را سرپوش گذاشته اند ، اما مورخان انگلیسی جیم هاوس و نیل مک مستر ، در آخرین مطالعه خود در سال 2006 ، این سرکوب را “شدیدترین سرکوب اعتراضات در تاریخ اروپای غربی پس از جنگ” توصیف کردند. به

برای چندین دهه ، تعداد کشته های رسمی ناشی از سرکوب سه نفر بود و امروزه مورخان تخمین می زنند که حداقل 48 نفر در شب 17 اکتبر 1961 در پاریس کشته شدند. با این حال ، بسیاری از مورخان تعداد واقعی کشتارها را بیش از 100 تخمین می زنند.

در سال 1999 ، دادستان های فرانسه رسماً اذعان کردند که در آن تاریخ “قتل عام” رخ داده است و در شصتمین سالگرد این حادثه ، مردم فرانسه از امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه خواستند تا رسماً اذعان کند که فرانسه مسئول این کشتار است.

مکرون در سالگرد کشتار ، سرکوب پلیس فرانسه علیه معترضان طرفدار الجزایر را “جنایتی نابخشودنی” توصیف کرد.

اگرچه وی سخنرانی رسمی نکرد ، اما کاخ الیزه بیانیه ای صادر کرد و اذعان کرد که کشتار پلیس پاریس در 60 سال پیش یک آزار وحشیانه ، خشونت آمیز و خونین بود.

با این حال ، مکرون اولین رئیس جمهور فرانسه بود که به نقش کشورش در کشتار اعتراف کرد ، اما از عذرخواهی برای این کشتار خودداری کرد.

این کشتار رسمی هرگز مورد بررسی قرار نگرفته است و هنوز در وضعیت نامشخصی قرار دارد. حتی تعداد دقیق قربانیان این حادثه مشخص نیست و مورد اختلاف است.

مورخان تعداد کشته ها را 50 تا 120 تخمین می زنند ، اما الجزایر می گوید 300 نفر در جریان این کشتار توسط پلیس فرانسه کشته شدند.

انتهای پیام /

منبع: میزان

دیدگاهتان را بنویسید