چگونه یک مکانیک حرفه ای شویم؟

ساعت: 17:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۱
کد خبر: 1804575

کافی است بدانید تعمیر ماشین آلات صنعتی در کارخانه برای شما جذابیت بیشتری دارد یا ترجیح می دهید خودتان یک تعمیرگاه ماشین باز کنید. اگر هنوز تصمیم نگرفته اید، در این مقاله با ما همراه باشید تا دنیای مکانیک را بشناسید و با این کار بیشتر آشنا شوید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آچار داری؟ وقتی مشکلی در خانه پیش می‌آید، آیا آن را برطرف می‌کنید؟ اگر پاسخ این دو سوال مثبت است، پس مکانیک در خون خود باشید!!

کافی است بدانید تعمیر ماشین آلات صنعتی در کارخانه برای شما جذابیت بیشتری دارد یا ترجیح می دهید خودتان یک تعمیرگاه ماشین باز کنید. اگر هنوز تصمیم نگرفته اید، در این مقاله با ما همراه باشید تا دنیای مکانیک را بشناسید و با این کار بیشتر آشنا شوید.
تحصیلات دانشگاهی برای مکانیک:
با تحصیلات عالی یا بدون تحصیل می توانید مکانیک شوید. در صورت داشتن مدرک دانشگاهی در این زمینه می توانید در هر کارگاه و کارخانه صنعتی مشغول به کار شوید. اما اگر به عنوان یک کارآموز در یک کارگاه مکانیکی شروع می کنید یا تعمیر ماشین را در یک دانشکده فنی یاد می گیرید، باید شغل آزاد را انتخاب کنید. ناگفته نماند که تحصیلات بیشتر دلیلی برای درآمد بیشتر نخواهد بود و تجربه و قدرت حل مسئله شما تعیین کننده درآمد شماست.

اما اگر به دانشگاه می روید و رشته مهندسی مکانیک را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنید، باید به ریاضیات و فیزیک علاقه مند باشید. در صورت داشتن این شرایط می توانید ادامه تحصیل دهید و در یکی از زمینه های زیر مشغول به کار شوید:
1- مکانیک گرما و مایعات:
یکی از گرایش ها
استخدام مهندس مکانیک, مکانیک گرما و سیالات. با انتخاب این دوره به زبان ساده در زمینه تهویه مطبوع، لوله کشی و فاضلاب و گرمایش داخلی فعالیت خواهید کرد. دانش آموزان همچنین طراحی نیروگاه ها، موتورهای احتراق داخلی و موتورهای احتراق داخلی را یاد خواهند گرفت.

2- مکانیک جامدات:
یک مهندس مکانیک جامد می تواند سیستم های فرز، تراشکاری، چاپ و منبع تغذیه و دینامیک خودروها را طراحی کند. او همچنین می تواند در بخش کنترل پرواز کار کند.

3- مکانیک دریایی:
همه چیز مربوط به ساخت اولیه کشتی به مهندس مکانیک دریا یا کشتی واگذار می شود.

4- مکانیک تولید:
طراحی بهینه جزئیات و طراحی اشکال وظیفه یک مهندس مکانیک با گرایش به تولید و تولید است.

5- مکانیک ماشین های صنعتی:
همچنین می توانید از هنرستان فنی و حرفه ای و در صورت تمایل وارد رشته مکانیک ماشین های صنعتی شوید
ادامه تحصیل در همان رشته در دانشگاه. حتما شنیده اید که کارخانه ها همیشه با مشکل فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات مواجه هستند. شخصی که می تواند این ابزارها را تعمیر، نگهداری، نصب، بازرسی و مونتاژ کند، مکانیک ماشین های صنعتی است.

6- تکنسین مکانیک:
اگر به کارهای فنی علاقه دارید و دوست دارید دستگاه ها را تعمیر و نگهداری کنید، تکنسین مکانیک شوید. از این طریق می توانید با مدرک دیپلم فنی وارد بازار کار شوید. تکنسین مکانیک در تیم شبکه یا در تعمیر و نگهداری کارخانه کار می کند و مسئولیت کلیه مسائل مربوط به تعمیرات مکانیکی و نگهداری تجهیزات تولید را بر عهده دارد.

7- مکانیک خودرو:
تعمیر خودرو یکی از مشاغل پرطرفدار و پولساز است که هم به قدرت بدنی خوب و هم به اشتیاق نیاز دارد. زیرا نمی توانید بدون دوست داشتن بوی تند بنزین و لذت بردن از برنزه شدن لباس هایتان در این شغل بمانید.

برای تبدیل شدن به یک مکانیک خودرو باید توانایی انجام کارهای فنی را داشته باشید و از تعمیر لذت ببرید. از طرفی با تحصیلات دانشگاهی می توان وارد این عرصه شد. فارغ التحصیلان رشته ریاضی و فیزیک می توانند در رشته مهندسی مکانیک در رشته خودرو تحصیل کنند و وارد کارخانه های خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا شوند. همچنین امکان تحصیل در رشته مکانیک خودرو در آموزشکده های فنی و حرفه ای و فنی وجود دارد.
اما اگر حوصله مدرسه و دانشگاه ندارید، نگران نباشید. زیرا بهترین راه برای یادگیری مکانیک خودرو، تربیت استاد و کارآموز در مکانیک عالی است. همچنین مهارت تعمیر خودرو در مراکز آموزش فنی و حرفه ای آموزش داده می شود.

322deb08 b5c1 4370 91a7 2a77754bfb75 خبر خاکستری

مهارت های مکانیک حرفه ای:
یک مکانیک حرفه ای به مسائل ایمنی رسیدگی می کند و به طور مداوم تجهیزات و ابزار را بازرسی می کند تا از آسیب های عمده جلوگیری کند. این فرد تجسم خوبی دارد و می تواند همه چیز را سه بعدی ببیند.

مکانیک حرفه ای دارای مهارت های زیر است:

  • توانایی حل مشکلات
  • قدرت تجسم بالا
  • من به موضوعات فنی علاقه مند هستم
  • دانش فنی و ایمنی بالا
  • ارتباط خوب با همکاران و تعامل با مشتریان
  • توانایی تشخیص عیوب و جلوگیری از آسیب
  • فشار عملیاتی بلبرینگ (در صورت نیاز به تعمیرات اساسی)

وظایف مکانیک چیست؟
رشته مکانیک یک رشته پایه و پایه است و همانطور که قبلا ذکر شد گرایش های مختلفی دارد. در نتیجه وظایف هر یک از این جهت گیری ها طیف وسیعی را در بر می گیرد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.:

  • طراحی ماشین آلات و ابزارهایی مانند پمپ، ماشین، هواپیما، کشتی، موتور، خطوط لوله
  • تجزیه و تحلیل بهره وری و عیب یابی ابزارها، جلوگیری از فرسودگی تجهیزات، بهبود بهره وری قطعات،
  • اطمینان حاصل کنید که ابزارها به درستی کار می کنند
  • تولید قالب، قطعات و ..
  • کنترل کیفیت دستگاه

ماهیت مکانیک حرفه ای چیست؟
برای اینکه یک مکانیک باشید، باید خود را با آن وفق دهید. از مقابله با انواع چالش ها لذت ببرید و از تعمیر و مونتاژ تجهیزات لذت ببرید!!

ماهیت مکانیک به شرح زیر است:

  • او به کارهای یدی علاقه مند است
  • او به فیزیک و ریاضیات علاقه دارد
  • توجه به جزئیات
  • ارتباط اجتماعی خوب
  • قدرت بدنی بالا
  • تخیل و تجسم بالا
  • توانایی مدیریت بحران و صبر برای حل مشکلات پیچیده

درآمد و بازار کار مکانیک چقدر است؟
اگر مکانیک بخوانی، همه جا هستی. از کارخانه هایی با سیستم های تصفیه آب و فاضلاب گرفته تا ربات های ساختمانی، وسایل نقلیه زمینی، پالایشگاه ها، سیستم های گرمایشی و تعمیرات خودرو نیاز به مکانیک حرفه ای دارند..
مهندس مکانیک ممکن است موقعیت های مختلفی داشته باشد. از یک طراح قطعات مبتدی گرفته تا مدیریت تعمیر و نگهداری، یک مهندس مکانیک می تواند این کار را انجام دهد. بسته به نوع صنعت و تجربه ای که با آن کار می کنید، درآمد شما بین 6 تا 20 میلیون تن خواهد بود. حتی اگر به عنوان یک مهندس مکانیک بی تجربه کار کنید، باز هم می توانید درآمد خوبی کسب کنید.
امکان کار در نمایندگی های خودرو برای علاقه مندان به این شغل به عنوان نمایندگی مکانیک وجود دارد.
از طرفی اگر تعمیرکار خودرو و حرفه ای باشید و کسب و کار خود را راه اندازی کنید درآمد شما بیشتر از این حرفه ها خواهد بود. البته به شرطی که واقعاً شغل خود را بلد باشید و روابط خوبی با مشتریان برقرار کنید.
علاوه بر داشتن مدارک معتبر دانشگاهی و یا کسب تجربه و مهارت کافی در این زمینه می توانید با ورود به کانال های کاریابی در ایران و جستجوی آگهی های استخدامی در تهران و شهرستان ها مطلع شوید.
حالا در پایان گشت و گذارمان در دنیای مکانیک، بیایید به خارج از کشور برویم و ببینیم میانگین حقوق یک مهندس مکانیک در کشورهای مختلف در سال چقدر است؟

  • ایالات متحده: 82000 دلار
  • آلمان: 78000 دلار
  • استرالیا: 107000 دلار
  • کانادا: 70000 دلار

نتایجی که اظهار شده
همانطور که گفتیم آچار بودن مهمترین ویژگی مکانیک است. آنها دوست دارند از دستگاه های مختلف پشتیبانی کنند و به نظر می رسد طوری طراحی شده اند که ما نگران شکستن چیزی نباشیم.
!!
اگر این ویژگی را در خود دیده اید، برای استخدام برای بازار کار مکانیک آماده باشید.
اگر این دوره را مطالعه کنید، با چند ماه تجربه می توانید به سرعت کار پیدا کنید. اگر بدون درس و مدرسه وارد این رشته شده اید، آستین ها را بالا بزنید و به عنوان شاگرد قبل از اساتید مجرب شروع کنید. مطمئن باشید اگر این را یاد بگیرید درآمد خوبی خواهید داشت
.

دیدگاهتان را بنویسید