چین خواستار میانجیگری برای توقف حملات اسرائیل شد

وزیر خارجه چین اعلام کرد: برقراری آتش‌بس، بازگرداندن دو طرف به میز مذاکره و ایجاد یک کانال بشردوستانه اضطراری جهت جلوگیری از فاجعه انسانی بیشتر ضروری و حیاتی است.

روسیه و چین که هر دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند، گفته‌اند که مسئله اساسی در این درگیری «نبود عدالت برای فلسطینی‌ها» است.

وزارت امور خارجه روسیه درباره نشستی که با وانگ یی برگزار شد، بیان کرد: دو طرف درباره مسائل داخلی و بین‌المللی از جمله تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به تبادل‌نظر پرداختند.

این وزارتخانه افزود: طی این دیدار دوجانبه، لاوروف و وانگ یی درخصوص درگیری نظامی در اوکراین گفت‌وگو و بر حل‌وفصل آن از طریق روش‌های دیپلماتیک و سیاسی رایزنی کردند.

وانگ یی همچنین با اشاره به ابتکار کمربند و جاده خاطر نشان کرد: چین از توجه و حمایت رئیس‌جمهور پوتین از ساخت ابتکار کمربند و جاده قدردانی و از ادامه مشارکت فعال طرف روسی استقبال می‌کند.

این نشست میان وزرای خارجه چین و روسیه امروز پیش از سومین مجمع کمربند و جاده برای همکاری‌های بین‌المللی که قرار است روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در پکن برپا شود، برگزار شد.

 وزیر امور خارجه چین پیشتر در پکن طی دیدار با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با اشاره به جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس گفت، چین به ایستادگی در کنار قوانین بین‌المللی، صلح و عدالت ادامه خواهد داد و تمامی اقدامات خشونت آمیز علیه غیرنظامیان را محکوم می‌کند.

وانگ یی در ادامه اظهاراتش صراحتا اعلام کرد: چین تمامی اقداماتی که به غیرنظامیان آسیب‌ می‌زند، محکوم می‌کند و با هرگونه نقض قوانین بین‌المللی مخالف است. وضعیت انسانی در غزه حیاتی شده و همچنان با سرعت به سمت وخامت پیش می‌رود. علل اصلی این مسئله تاخیر در شناخت رویای کشور مستقل فلسطین بوده است و مردم فلسطین از این بی‌عدالتی تاریخ رنج می‌برند.

وی افزود: اسرائیل حق «حاکمیت مستقل» دارد همانگونه که فلسطین دارد. اسرائیلی‌ها تدابیری برای بقا اتخاذ کرده‌اند اما چه کسی به بقای فلسطینی‌ها اهمیت می‌دهد؟ ملت یهودی مدت‌هاست در جهان بی‌پناه نیست اما ملت فلسطین چه موقع به کشورش بازخواهد گشت؟

وانگ یی در پایان تاکید کرد: اولویت اول توقف هر چه سریع‌تر این جنگ است تا از ترویج بی‌پایان آن جلوگیری شود و باید تلاش کرد تا ایمنی غیرنظامیان فراهم گردد و همچنین بسته‌های کمکی هر چه زودتر ارسال شوند. جامعه جهانی از جمله سازمان ملل باید نقش مهمی در حل‌وفصل این درگیری ایفا کند و در عین حال هر دو طرف باید خویشتن‌داری در پیش بگیرند و برای تنش‌زدایی تلاش کنند. تنها راه پایان دادن به این درگیری و بن‌بست چند دهه‌ای، راه‌حل دو دولتی و فلسطین مستقل می‌باشد. فلسطین و اسرائیل می‌توانند همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید