کاخ سفید: ما هیچ گزینه ای را از روی میز حذف نکرده ایم

کاخ سفید: ما هیچ گزینه ای را از روی میز حذف نکرده ایم

در پی ادعاها و اتهامات مکرر علیه برنامه هسته ای ایران، کاخ سفید اعلام کرد: ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

کاخ سفید به آسوشیتدپرس گفت: ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، اما جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز به صراحت گفته است که ما هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده‌ایم. “

در همین حال، نماینده ایران در سازمان ملل در پاسخ به خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره گزارش‌ها درباره تاسیسات ایران در مناطق کوهستانی گفت: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران شفاف و مبتنی بر پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

از زمان امضای برجام در سال 2014 برای رفع تحریم‌های ظالمانه، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور مسئول، بدون نقص به تعهدات خود عمل کرده و این موضوع در 16 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید شده است. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 (دسامبر 2017) و پس از انجام برخی اقدامات مقدماتی، در نهایت با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده از آن در 18 می 2018 (دسامبر 2018) 8 مه 2018) در دو مرحله، تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران لغو شد.

اجرای نامتوازن این توافق از یک سو و فشارهای ناشی از اجرا و تقویت تحریم های یکجانبه آمریکا از سوی دیگر، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را به تصمیم گیری یکساله سوق داد. پس از خروج ایالات متحده از برجام برای حذف تدریجی اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته ای، گزینه های دیپلماتیک 60 روزه را بپذیرید.

ایران طی یک سال پس از خروج ایالات متحده از برجام به تمامی تعهدات خود بر اساس آن توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که متعهد شده بودند اثرات خروج واشنگتن از توافق را جبران کنند، اجازه دهد تا به این وعده عمل کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌های خود عمل نکردند، تعهدات خود در برجام را چند مرحله کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته ای برجام است.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه 2021، اقدامات یکجانبه دولت قبلی این کشور برای خروج از توافق با ایران و گروه 1+5 را محکوم کرد، اما همچنان سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفت. و در پوشش حقوق بشر در حمایت از ناآرامی های ایران و همچنین قدرت پهپادهای ایران و ادعای روسیه مبنی بر استفاده از آن پهپادها در جنگ علیه اوکراین، تحریم هایی را وضع کرد.

دولت بایدن که همواره شعار رویکرد دیپلماتیک را سر داده است، از هرگونه اقدامی هماهنگ با متحدان غربی خود کوتاهی کرده است، اما می گوید به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست. این روزها آمریکا نیز ایران را به ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم می کند که در پی تعمیق روابط تهران و مسکو است که مقامات جمهوری اسلامی ایران به شدت آن را رد کرده اند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق در دست بررسی ایران سندی است که تحریم ها را تا حد امکان رفع می کند و منطقه از اجرای آن منتفع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید