کاهش تولید بنزین سقف بنزین در برخی استان ها به 30 لیتر رسید مقدمه افزایش قیمت؟

کاهش تولید بنزین سقف بنزین در برخی استان ها به 30 لیتر رسید مقدمه افزایش قیمت؟

روز جدید رئیس اتحادیه صنف جایگاه داران گفت: در برخی استان ها قابلیت سوخت گیری اعم از درجه یک و دو تا حداکثر 30 لیتر کاهش یافته است که گاهی در برخی جایگاه ها شلوغی ایجاد می کند.

همایون صالحی درباره تغییرات سوخت گیری پس از کاهش سهمیه بنزین درجه دو گفت: تاکنون مردم برای دریافت سهمیه سوخت رایگان از کارت جایگاه استفاده می کردند تا از کارت شناسایی استفاده کنند، بنابراین کاهش سهمیه 250 لیتری به 150 لیتر. لیتر تغییر در افزایش است و یا منجر به کاهش بازدیدهای پر می شود.

وی با بیان اینکه طبق ارزیابی میدانی کاهش سهمیه شارژ آزاد تاثیری در عرضه، فروش و قاچاق سوخت نداشته است، افزود: دلیل آن این است که مردم اغلب از کارت رایگان در جایگاه ها و کارت مالک خودرو استفاده می کنند. برای سوخت‌گیری رایگان روی مقدار کمی استفاده شد.

رئیس مرکز صنفی جایگاه داران گفت: لحظه ای وجود دارد که در حال حاضر برای هر نازل یک کارت در تهران و شهرستان ها وجود دارد اما در ایستگاه های استان های مرزی به یک تا دو کارت محدود می شود، البته در حال حاضر محدود به دو در مسیر اربعین سه نقشه افزایش یافته است.

محدودیت بارگیری در برخی استان ها به 30 لیتر رسید

وی بیان کرد: مشکل دیگر این است که در برخی استان ها قابلیت پرکردن هر دو نرخ اول و دوم تا سقف 30 لیتر کاهش یافته است که گاهاً در برخی ایستگاه ها شلوغی ایجاد می کند.

25 درصد نازل ها غیر فعال هستند

صالحی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون قطعات سیستم ها از نظر استهلاک در وضعیت اسفناکی قرار دارند، یعنی بیش از 25 درصد نازل ها غیرفعال هستند زیرا قطعات سیستم هوشمند قدیمی و مستعمل هستند و نیاز به تعمیر دارند. بنابراین این دو عامل کاهش سقف شارژ به 30 لیتر و غیر فعال بودن نازل ها منجر به ایجاد ترافیک در نقاط می شود.

برای جلوگیری از قاچاق برویم سراغ خط لوله و بارج

وی تاکید کرد: به هیچ وجه نمی توان با قطعیت گفت که کاهش سهمیه از قاچاق جلوگیری می کند، حتی اگر قاچاق در مناطق مرزی انجام شود محدود است. به گفته مسئولان از جمله فرمانده مرزبانی، یگان مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین مقامات نظارتی و امنیتی، قاچاق سوخت به مقدار زیاد از مبادی دیگری مانند خطوط لوله و لنج انجام می شود، هرچند ما به شدت با قاچاق مخالفیم. سوخت، حتی یک مکعب، در راه هستیم، اما برای جلوگیری از قاچاق باید وارد راه دیگری شد، این موضوع با محدود کردن مردم و مردم حل نمی‌شود.

رئیس کانون انجمن های صنفی کشاورزان یادآور شد: متولیان امر با کاهش سهمیه به دنبال بهینه سازی مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق هستند، زیرا مصرف بیش از تولید بوده است، بنابراین به دنبال راه حلی هستند که منجر به واردات نشود. چرا این محدودیت را ایجاد کردند، اما واقعیت این است که قاچاق از مسیر دیگری صورت می گیرد.

مصرف بنزین به 110 میلیون لیتر در روز رسید

وی میزان مصرف بنزین در 5 ماهه امسال را 105 میلیون لیتر در روز عنوان کرد و گفت: این روزها با توجه به نزدیک شدن به اربعین و تعطیلات شهریور که مردم همیشه سفرهای بیشتری دارند، مصرف به بیش از این رسیده است. بیش از 110 میلیون لیتر است اما از مهرماه قطعا کاهش می یابد.

تولید بنزین کاهش یافت/شاید واردکننده شویم

سیدحمید حسینی رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ضمن ارزیابی کاهش سهمیه بنزین نرخ آزاد از 250 لیتر به 150 لیتر گفت: با توجه به اینکه مناطق مرزی پتانسیل بالایی برای بنزین دارند. قاچاق کار درستی بود همچنین 60 لیتر بنزین یارانه ای و 150 لیتر بنزین رایگان برای یک خانوار متوسط ​​کافی است.

کاهش 11 درصدی تولید ستاره های دریایی خلیج فارس

وی افزود: با توجه به اینکه تولید پالایشگاه ستاره در خلیج فارس 11 درصد کاهش یافته است برای جبران این کمبود و کمبود تولید، یا باید پالایشگاه بسازیم که 3 تا 4 سال طول می کشد یا باید بنزین وارد کنند یا برای تولید بنزین از پتروشیمی ها یا کنترل مصرف و تقاضا که قطعا سالم ترین و بهترین راه حل برای کنترل مصرف است.

در حال حاضر نمی توانیم بنزین را به نرخ واقعی بفروشیم

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه کاهش سه هزار تومانی سهمیه بنزین بر اساس مدیریت تقاضا و کنترل قاچاق انجام شد، گفت: در حال حاضر نمی توانیم. با توجه به تجربه تلخی که در سال های اخیر در خصوص افزایش قیمت فرآورده های نفتی داشتیم، مجبور شدیم بنزین را به قیمت واقعی بفروشیم، اختلاف قیمت بنزین ما با سایر کشورها گاهی چندین برابر است، بنابراین مجبور به استفاده از آن هستیم. یک سری راهکارها، برای اصلاح این وضعیت، یک راه حل، مدیریت سهمیه بنزین خودروها است.

آیا در حال معرفی چین برای گران شدن بنزین هستیم؟

وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین تصریح کرد: در صورت عدم صدور کارت سوخت برای خودروهای با مصرف بالای 2500 سی سی، تعرفه جدیدی در بازار اعمال می شود و دارندگان خودروهای لوکس مجبور به خرید بنزین خواهند شد. با قیمت بالاتر این مقدمه ای است که دولت به سمت افزایش قیمت حداقل سوپر بنزین و آزادسازی آن حرکت کند.

حسینی کاهش سهمیه را یکی از راهکارهای کاهش قاچاق دانست، اما لزوماً به معنای کاهش مصرف نیست و خاطرنشان کرد: خودروها بعید است 250 لیتر بنزین آزاد مصرف کنند، خودروهای با مصرف 2500 سی سی بیشتر مصرف نمی کنند. بیش از 250 لیتر، بنابراین خودروهایی که سهمیه سوخت یارانه ای دارند نیازی به 100 لیتر مازاد نداشتند و این میزان می تواند برای قاچاقچیان جذاب باشد.

تولید بنزین کاهش یافته است

وی بیان کرد: در حال حاضر تولید بنزین از 105 لیتر به 101 لیتر کاهش یافته و مصرف نیز افزایش یافته است و احتمالا به دلیل افزایش قیمت سوخت و ارز در سطح جهانی خطر قاچاق وجود دارد و روزانه 10 تا 15 میلیون لیتر قابل واردات است. بنابراین قطعا این برنامه از قاچاق جلوگیری می کند و مصرف را کاهش می دهد، علاوه بر این می تواند دلایل افزایش مصرف بنزین را مشخص کند.

امکان واردات بنزین

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، گاز و پتروشیمی تاکید کرد: به هر حال امکان واردکننده مجدد بنزین و گازوئیل وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکل چندین راه حل وجود دارد، یکی اینکه روی بهینه سازی مصرف سوخت بخصوص برای خودروها روی بیاوریم و یا با تعویض موتور خودروها مصرف را کاهش دهیم و دوم اینکه خودروهای قدیمی که مصرف بالایی دارند و آلودگی هوا را دارند حذف کنیم. هوا را از دور خارج کنید راه حل بعدی برای کنترل منابع خروجی این است که سوخت را هوشمند کرده و با استفاده از سیستم سوخت تعیین کنید که هر خودرو چقدر، چگونه و در کدام شهرها سوخت دریافت کرده است.در صورت استفاده از ظرفیت این سیستم یک راه حل این است که یک پالایشگاه بسازیم و توان نیروگاه را افزایش دهیم.

رئیسی اجازه گرانی بنزین را نمی دهد

مرتضوی معاون رئیس جمهور در عین حال به برخی اخبار مبنی بر گرانی بنزین پاسخ داد و گفت: رئیس جمهور تحت هیچ شرایطی اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی دهد. و در خصوص قیمت سایر اقلام نیز رئیس جمهور تاکید می کند که تا پایان سال افزایش قیمتی وجود نخواهد داشت.

تاکنون دولت در واکنش به شایعات گرانی بنزین قاطعانه تکذیب کرده و مشخص است که امسال افزایش قیمتی در حوزه سوخت نخواهیم داشت اما به نظر می رسد دولت افزایش قیمت داشته باشد. بنزین سال آینده

دیدگاهتان را بنویسید