کاهش 20 تا 30 درصدی مصرف میوه و تره بار/ قیمت سیب زمینی در واحدهای صنفی به 20 هزار تن در کیلوگرم رسید.

کاهش 20 تا 30 درصدی مصرف میوه و تره بار/ قیمت سیب زمینی در واحدهای صنفی به 20 هزار تن در کیلوگرم رسید.

روز جدید : رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: قیمت مناسب سیب زمینی در فروشگاه ها باید به 10 تا 12 هزار تن در کیلوگرم برسد در حالی که قیمت سیب زمینی در فروشگاه ها به 20 هزار تن در کیلوگرم رسیده است.

مصطفی دری نژاد با اشاره به کاهش 20 تا 30 درصدی مصرف میوه و تره بار گفت: عرضه سیب زمینی برای بالا نگه داشتن قیمت این محصول کاهش یافته است. عرضه سیب زمینی کهنه سردخانه های همدان کاهش یافته است اما امیدواریم با عرضه سیب زمینی در دسفول و اصفهان در هفته های آینده بازار این محصول متعادل شود.

وی سیب زمینی را قدرت غذایی غالب مردم عنوان کرد و افزود: تورم در کشور قدرت خرید مصرف کنندگان را کاهش داده است. قیمت مناسب سیب زمینی در فروشگاه ها باید به 10 تا 12 هزار تن در کیلوگرم برسد در حالی که قیمت سیب زمینی در خرده فروشی ها به 20 هزار تن در کیلوگرم رسیده است.

دری نژاد با اشاره به قیمت سیب زمینی در میادین میوه و تره بار گفت: سیب زمینی ممتاز جیرفت کیلویی 12 تا 14 هزار تن، سیب زمینی گرگان کیلویی 10 تا 12 هزار تن و سیب کهنه 10 تا 1 هزار تن به فروش می رسد. کیلوگرم سیب زمینی ذخیره شده منطقی باید 8 تا 9 هزار تن در هر کیلوگرم باشد.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان؛ واحدهای صنفی می توانند این میوه را با سود قانونی 35 درصد عرضه کنند.

وی فروش هر کیلوگرم سیب زمینی در مزرعه را 10 تا 11 هزار تن اعلام کرد و افزود: این نرخ کارشناسی نیست و قیمت مناسب سیب زمینی نو در مزرعه باید 8 تا 9 هزار تن در هر کیلوگرم باشد تا در بازار عرضه شود. مساحت کیلویی 12 هزار تومان؛ بنابراین سازمان تعاون روستایی باید قیمت سیب زمینی در مزرعه را تعیین کند.

دارایی نژاد با اشاره به عرضه قابل قبول پیاز گفت: قیمت پیاز از 5 تا 7 هزار تن در کیلوگرم پیاز اصفهان و دفول برداشت و تحویل مزرعه می شود بنابراین مشکلی برای تامین پیاز نداریم. همچنین در هر کیلوگرم گوجه فرنگی 10 تا 12 هزار گوجه فرنگی و گوجه فرنگی دستچین 13 هزار گوجه فرنگی وجود دارد.

این فعال صنفی گفت: عرضه سیب درختی و پرتقال قابل قبول است و به ازای هر کیلوگرم پرتقال بین 5 تا 12 هزار تن گوجه فرنگی در میدان وجود دارد اما چون این میوه طعم خود را از دست داده تقاضای زیادی در بین مصرف کنندگان ندارد.

به گفته دارایی نژاد؛ قیمت هندوانه و خربزه در میادین میوه و تره بار مناسب است و مردم می توانند هندوانه را از کیلویی 3500 تا 7000 تن خریداری کنند. همچنین خربزه در مزرعه از 5 تا 10 هزار تن در کیلوگرم است. هندوانه و خربزه به میوه های محبوب تبدیل شده اند و امروزه به عنوان غذا مصرف می شوند.

وی میزان بارهای ورودی به میدان میوه و تره بار را کاهش داد و افزود: 16 هزار تن محموله وارد میدان شده که حدود 2 هزار تن آن باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید