کردستان; پیشرو در مبارزه با بی سوادی/ بیش از 96 درصد شهروندان کردستان باسواد هستند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته کردتودی، نهضت سوادآموزی یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل اهمیت و ضرورت سوادآموزی به فرمان امام خمینی (ره) در دی ماه 1358 در کشور تأسیس شد.

با توجه به فضای انقلابی که در آن زمان در جامعه وجود داشت، تمامی نهادهای مردمی از جمله مساجد، کمیته های انقلاب، بسیج مستضعفین و کانون های فرهنگی به صورت خودجوش و گسترده با همکاری آموزش و پرورش اقدام به آموزش و تشکیل کلاس های سوادآموزی کردند. در تمام فضاهایی که امکان تشکیل کلاس وجود دارد.

در آن سال ها در استان کردستان به دلیل وضعیت مرزی، درگیری مستقیم با جنگ و ناامنی های موجود اهمیت بیشتری پیدا کرد و این شرایط کار را برای فعالان و دلسوزان عرصه دانش دشوارتر کرد، اما با این وجود دست به کار شدند. و تمام تلاش خود را برای آموزش مردم این منطقه به کار می گیرند.

مربیان و معلمان نهضت سوادآموزی ناامید نشدند و با سخت کوشی و دلسوزی خود تعداد زیادی دختر، زن و مرد را وارد کلاس کردند و با روش های آموزشی جذاب خواندن و نوشتن را به آنها آموزش دادند.


11ca095f 71be 4c25 a491 0b5eade82c2e خبر خاکستری


سواد بیش از 96 درصد شهروندان کردستان

معاون سوادآموزی استان کردستان گفت: هم اکنون 96.12 درصد از شهروندان کردستانی در گروه سنی 10 تا 49 سال باسواد هستند.

کرمی نیاز گفت: نرخ باسوادی زنان و دختران در روستاهای استان 93 درصد است و تلاش داریم این رقم را به 100 درصد برسانیم.

وی با تاکید بر لزوم انسداد منابع بی سوادی در استان افزود: همه مسئولان و مردم باید در طرح ریشه کنی بی سوادی در کردستان همکاری و مشارکت داشته باشند.

کرمی نیاز با اشاره به اهمیت کار مربیان گفت: توجیه، ترغیب و شناسایی، جذب و حفظ فراگیران در دوره بزرگسالی بسیار طاقت فرسا است که از عهده مربیان خارج است.


998aa96f 0a40 4544 ac88 72c00ab5a881 خبر خاکستری


در کردستان 41 هزار نفر بی سواد و نیازمند تحصیل هستند

ویسی رئیس اداره سنجش آموزش استان کردستان نیز اظهار داشت: ریشه کنی بی سوادی و کیفیت آموزشی سواد باید ارتقا یابد.

کنعانی مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 سنندج گفت: در کردستان 41 هزار نفر بین 10 تا 49 سال بی سواد و نیازمند تحصیل هستند.


اساس توسعه و پیشرفت جامعه با علم امکان پذیر است

معلم فایک رستمی با تشکر از زحمات پرسنل کانون سوادآموزی، ریشه کنی بی سوادی را بزرگترین خدمتی دانست که همه باید برای آن تلاش کنند.

نماینده مردم کردستان در شورای خبرگان رهبری به بیان اهمیت علم و ارزش علم از منظر قرآن پرداخت و با بیان اینکه خداوند اولین معلمی بود که به آدم آموخت، ارزش انسان به فرشتگان به عنوان تعلیم علم قیاس می کند و می گوید: قرآن دریچه همه علوم است. .

استاد رستمی علم و معنویت را رسالت پیامبر دانست و با بیان اینکه علم انسان را به قله سعادت می رساند، تصریح کرد: اساس توسعه و پیشرفت جامعه با علم امکان پذیر است.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تأکید خداوند متعال بر علم آموزی و جایگاه متفاوت دانشمند و غیر دانشمند، گفت: علم با عمل معنا پیدا می کند و علم انسان را به مجهولات می کشاند. اهداف و مشکلات و زمین را به وجود علما آراسته است.

وی تقویت آموزش و پرورش را عامل پیشرفت در سایر عرصه ها از جمله اقتصاد دانست و با تاکید بر ضرورت وحدت حوزه، دانشگاه و معلمان، جایگاه رفیع معلمان را نشان از ارزش علم و دانش دانست. تصریح کرد: همه ما وظیفه داریم زمینه علم آموزی و نماز جمعه را فراهم کنیم. بستر خوبی برای ترویج یادگیری است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید