افزایش مدارس خراسان جنوبی از 179 به 2657 مدرسه به برکت انقلاب اسلامی/ حدود 98 درصد جمعیت استان باسواد هستند.


ساعت: 08:50
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1806902

رئال گفت: تعداد مدارس خراسان جنوبی از 179 مدرسه در دوران پهلوی، اکنون به برکت انقلاب اسلامی به 2657 مدرسه رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدعلی راکی ​​مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار حاورستان با تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش گفت: قبل از انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی 179 مدرسه با 787 کلاس درس و 75 درصد کلاس های درس وجود داشت. مخرب است و تنها 5 درصد مدارس دارای گرمایش مرکزی هستند.

وی با اشاره به اینکه در این مدت تنها دو باغ زمستانی و یک سالن ورزشی در این منطقه وجود داشت، افزود: به جز این فضاهای آموزشی، فضاها و امکانات آموزشی دیگری در این منطقه وجود نداشت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزود: اما از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون اقدامات بسیار موثری برای ایجاد فضاهای آموزشی انجام شده است به طوری که هم اکنون 2 هزار و 657 مدرسه در استان با 9 هزار و 600 کلاس درس وجود دارد.

وی گفت: در حال حاضر تنها 14 درصد از کلاس های درسی استان در وضعیت نامناسبی قرار دارند و 98 درصد مدارس دارای گرمایش مرکزی هستند.

وی بیان کرد: علاوه بر فضاهای آموزشی از جمله کلاس های درس، 71 سالن و فضای ورزشی، 119 هنرستان، 24 مرکز فرهنگی و آموزشی، 14 اردوی فرهنگی و تربیتی، 17 دارالقرآن و 12 پژوهش سرای دانش آموزی در این منطقه ایجاد شده است. استان به برکت انقلاب اسلامی.

وی افزود: همچنین با اجرای طرح سوادآموزی; نرخ باسوادی استان از 35 درصد در دوران پهلوی به 97.7 درصد افزایش یافت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به خدمات آموزشی در بعد آموزشی گفت: انجام بیش از 38 میلیون ساعت آموزش ضمن خدمت، افزایش دامنه آموزش ابتدایی از طریق طرح هایی مانند انسداد پایگاه های بی سوادی تا 99 درصد. رشد بیش از 80 درصدی پوشش پیش دبستانی، تجهیز کلاس های ابتدایی به فناوری های نوین با اعتباری بیش از 10 میلیارد ریال، آموزش رایگان بیش از 2100 دانش آموز افغانستانی در مدارس استان، رشد شاخص علمی استان در برخی حوزه ها. گروه های آزمایشی ملی از جمله این خدمات هستند.

وی با اشاره به افزایش جمعیت دانش آموزان هنرستان ها به بیش از 43 درصد گفت: افزایش کاردانش به 350 محل مناسب برای کار استان، مهارت آموزی با تشویق دانش آموزان مستعد در رشته های فنی و حرفه ای، تولید هنرستان ها و رونق اشتغال و رونق اقتصاد استان از دیگر خدمات در حوزه آموزش بود.

رئال همچنین با اشاره به برنامه های متنوع آموزشی در سطح استان در حوزه تربیتی و فرهنگی خاطرنشان می کند: برگزاری 2 هزار و 657 نماز نماز جماعت در مدارس استان، برگزاری بیش از 2 هزار یادمان شهدا در مدارس استان. نصب المان های شهادت در تمامی 2657 مدرسه استان، نامگذاری کلاس های درس شهدا، برگزاری یادواره سالانه 435 شهید فرهنگی و دانش آموز استان، کسب بیش از 4000 عنوان کشوری و استانی توسط معلمان و دانش آموزان در مسابقات و جشنواره های سوگواره برگزار می شود. برای شعر عاشورایی با حضور بیش از 2000 شاعر، نویسنده، هنرمند، دانش آموز و معلم از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.

وی گفت: در کنار ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی- آموزشی، خوشبختانه اداره کل آموزش و پرورش استان اقدامات موفقی در حوزه رفاهی و خدماتی از جمله بهسازی بیش از 2500 کلاس درس انجام داده است. خدمات فرهنگیان استان، افتتاح مرکز فرهنگی آموزشی امید به مساحت 1580 متر مربع، افتتاح سالن با ظرفیت 370 نفر، احداث و تجاری سازی مدارس در خیابان های اصلی با وی به مساحت بیش از 800 متر مربع، افتتاح تالار سردار دلها با ظرفیت بالای 200 نفر، افتتاح مرکز رفاه اجتماعی سپیده به مساحت 600 متر مربع، افتتاحیه ایثارگران را برشمرد. جلسه تالار و غیره.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید