رشد چشمگیر باسوادی در استان سمنان / از بی سوادی از 42 درصد قبل از انقلاب به بی سوادی از 90 درصد پس از انقلاب


ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۰
کد خبر: 1807305

به برکت انقلاب اسلامی، سواد در استان سمنان به قدری رشد کرده که از 57 درصد در سال 55 به بیش از 90 درصد در سال جاری رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرآت، یکی از فاجعه بارترین و سیاه ترین مشکلات دوران رژیم پهلوی، وضعیت باسوادی در ایران بود، چرا که بسیاری از مردم ایران در این دوران بی سواد بودند.

رژیم پهلوی که مدعی گسترش سوادآموزی و تحصیل در کشور بود، در این عرصه چندان موفق نبود و نتیجه آن چیزی جز عقب ماندگی نبود.

بر اساس آمارهای موجود، در پایان عمر رژیم، 68 درصد بزرگسالان همچنان بی سواد هستند و کمتر از 40 درصد کودکان می توانند دوره ابتدایی را به پایان برسانند.

علاوه بر این، میزان بی سوادی در روستاها در مقایسه با شهرها و زنان در مقابل مردان عامل دیگری است که عقب ماندگی رژیم پهلوی در سواد را آشکار می کند.

اما طبق شواهد موجود، در زمانی که رژیم پهلوی از نظر سواد و تحصیل بسیار عقب بود، برخی از کشورها مانند چین و کوبا وضعیت بسیار بهتری نسبت به ایران داشتند.

میزان بی سوادی مردم ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی به حدی بود که امام خمینی (ره) در 7 دی ماه 1358 در پیامی برای مبارزه با بی سوادی عمومی فرمودند: «آموزش برای همه است. متأسفانه کشور ما وارث ملتی است که در رژیم سابق از این نعمت بزرگ محروم هستند و بسیاری از مردم ما توانایی خواندن و نوشتن ندارند چه برسد به تحصیلات عالی. محرومیت از نوشتن و خواندن در کشوری که مهد علم و ادب است و در سایه اسلام زندگی می کند که علم جویی را واجب کرده است بسیار ناخوشایند است.

اما به برکت انقلاب اسلامی، یک سال پس از پیروزی انقلاب و به دلیل اهمیت و ضرورت سوادآموزی، نهضت سوادآموزی توسط امام خمینی (ره) در آذر 1358 تأسیس شد.

از زمان ایجاد نهضت سوادآموزی تا سال 1986، نزدیک به 11 میلیون نفر به باسوادی کشور اضافه شده اند و نرخ باسوادی کشور از 47.5 به حدود 61.8 درصد رسیده است.

با توجه به اینکه سواد یکی از ارکان و پایه های مستحکم توسعه هر ملت و جامعه ای است، در گزارشی به بررسی و مقایسه سطح کلی سواد مردم سمنان قبل و بعد از انقلاب پرداختیم.

تعداد افراد بی سواد در سال 1355 به حدی است که حدود 41.1 درصد مردان و 64.5 درصد زنان ایرانی در این سال بی سواد بوده اند که این رقم پس از انقلاب و در سال 1395 به 9 نفر رسیده است. درصد مردان و 15.8 درصد زنان ایرانی بی سواد هستند که نشان دهنده بی سواد بودن آنهاست. کاهش شدید تعداد بی سوادان پس از انقلاب.

در استان سمنان بر اساس آماری که از تعداد بی سوادان در جمعیت 6 ساله و بالاتر در سال 1355 وجود دارد، حدود 103418 نفر معادل 42 درصد جمعیت که 52 درصد آن ها را زنان تشکیل می دهند.

اما وضعیت باسوادی در روستاهای استان بسیار ناراحت کننده است و حدود 52 درصد از جمعیت روستایی استان سمنان بی سواد هستند.

اما به برکت انقلاب اسلامی و بر اساس آخرین سرشماری سال 1395 در استان سمنان، تعداد باسوادان 6 سال به بالا در استان سمنان به 91.5 درصد و 637692 نفر بالای 6 سال در استان سمنان در سال 1395 تنها 8.5 نفر رسید. درصد بی سواد بودند.

و آنچه قابل ذکر است این است که در استان سمنان از 52 درصد جمعیت روستایی بی سواد در سال 55 با کاهش چشمگیر به 15 درصد در سال 1395 رسیده است.

و از زمان ایجاد نهضت سوادآموزی تاکنون 77843 بی سواد یا بی سواد در استان آموزش دیده و تحصیل کرده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید