«کریدور» مورد اشاره در توافقنامه آتش بس قره باغ کجاست؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ توافق آتش بس در قره باغ کوهستانی که به جنگ خونین 44 روزه بین دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه در سال گذشته پایان داد، مفاد روشنی دارد که هر دو طرف در نوامبر 2020 با روسیه به توافق رسیدند و طرف آذربایجانی موفق شد کنترل بیشتر مناطق تحت اشغال خود را از ارمنستان بازپس گیرد.

اما این دستاورد برای جمهوری آذربایجان پس از 26 سال که برای مدت کوتاهی مانند یک تعبیر خواب بود و می توانست به صلح پایدار بین دو جمهوری شوروی سابق و امنیت و ثبات برای سایر کشورهای منطقه منجر شود و تنش آفرینی و تحریک کننده باشد. بر اساس مفاد قرارداد، آذربایجانی ها اوضاع را به خاکستر تبدیل کردند.

در این راستا، باکو با حمایت آنکارا بر ایجاد یک کریدور بین نخجوان و جمهوری آذربایجان از طریق استان سیونیک ارمنستان که مطابق با ماده 9 توافقنامه 9 نوامبر 2020 در نظر گرفته است، اصرار دارد. یا مکان، فقط خطوط حمل و نقل بین جمهوری آذربایجان و نخجوان برجسته شده است.

رؤسای جمهور ترکیه و جمهوری آذربایجان پس از ادعاهای خود در ماه های اخیر، در دومین سفر اردوغان به مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی، با استفاده از واژه زنگزور غربی، ادعاهای مربوط به کریدور ادعایی را تکرار کردند.

الهام علی اف در نشست مشترک با رجب طیب اردوغان در روستای آگ علی در منطقه قره باغ کوهستانی در روز 26 نوامبر گفت: امروز که در زنگیلان هستیم، طبیعی است که از کریدور زنگزور صحبت نکنیم. زنگیلان در شرق منطقه زنگزور قرار دارد و از اینجا کریدور زنگزور کل جهان ترکیه (کشورهای ترک زبان) را به هم متصل خواهد کرد. جمهوری آذربایجان و ترکیه هر دو گام های مشخصی برای اجرای کریدور زنگزور برمی دارند. من مطمئن هستم که این اقدامات در آینده نزدیک نتیجه خواهد داد.»

اردوغان همچنین در بیانیه‌ای با بیان اینکه راه‌ها و راه‌آهن‌هایی که از این منطقه جغرافیایی عبور می‌کنند، فرصت‌های اقتصادی و تجاری را نه تنها برای جمهوری آذربایجان و ترکیه، بلکه برای همه کشورهای منطقه باز می‌کند، افزود: سفر به ایغدیر و قارص. (استان های ترکیه).

سپس مدعی می شود که همه همسایگان جمهوری آذربایجان اعم از ایران، گرجستان و ارمنستان به ادعای او می توانند از این امر منتفع شوند!

دیروز (شنبه)، حکمت حاجی اف، دستیار رئیس جمهور علی اف، اعلام کرد که باکو در حال تلاش برای ایجاد یک راهروی قدرت ادعایی است.

14000816000167 Test PhotoN خبر خاکستری

مقایسه مفاد بندهای 6 و 9 قرارداد آتش سوزی قره باغ کوهستانی

در بند 9 موافقتنامه مذکور، ارمنستان بدون تعیین زمان و مکان موافقت می کند که راه های حمل و نقل مسدود شده بین بخش غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را باز کند و ایمنی حمل و نقل در این مسیرها را تضمین کند. در هیچ کجای این بخش نام «جاده»، «راهرو» و «راهرو» مشخصی ذکر نشده است و نه مسیر، راهرو یا راهرو تعریف شده است. اتفاقی که افتاده این است که باکو از طریق تبلیغات، قرائت، تفسیر یا بهتر بگوییم الزام ماده 9 توافق را جایگزین می کند.

در این بند آمده است: تمامی راه های اقتصادی و حمل و نقل منطقه باید باز باشد. جمهوری ارمنستان باید امنیت محورهای حمل و نقل بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را تضمین کند تا از تردد بدون مانع مردم، وسایل نقلیه و کالا در هر دو جهت اطمینان حاصل شود. نگهبانان مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه مسئولیت نظارت بر مسیرهای حمل و نقل را بر عهده خواهند داشت. بر اساس توافق طرفین، محورهای حمل و نقل جدید برای اتصال جمهوری خودمختار نخجوان و مناطق غربی جمهوری آذربایجان ایجاد خواهد شد.

14000816000364 Test NewPhotoFree خبر خاکستری


از سوی دیگر، ماده 6 همین قرارداد با تعیین زمان دقیق، از طرحی برای احداث مسیر جدید از طریق کریدور لاچین برای اتصال قره باغ کوهستانی به ارمنستان صحبت می کند. این در واقع مکانی است که در توافقنامه آتش سوزی از اصطلاح “کریدور” استفاده شده است، اصطلاحی که در بند 9 استفاده نشده است.

ماده 6 می گوید: جمهوری ارمنستان باید منطقه کلبجر را تا 15 نوامبر 2020 و منطقه لاچین جمهوری آذربایجان را تا 1 دسامبر 2020 به جمهوری آذربایجان بازگرداند. کریدور لاچین (5 کیلومتر عرض) که قره باغ کوهستانی و ارمنستان را به هم متصل می کند. بدون عبور از خاک شوشا، تحت کنترل نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه باقی می ماند. بر اساس این توافق، طی سه سال آینده طرحی برای ایجاد یک مسیر جدید از طریق کریدور لاچین برای ایجاد ارتباط بین قره باغ کوهستانی و ارمنستان تدوین خواهد شد و نیروهای حافظ صلح روسیه بعداً برای محافظت از این مسیر در منطقه مستقر خواهند شد. . جمهوری آذربایجان ایمنی افراد، وسایل نقلیه و کالاها را در هر دو جهت کریدور لاچین تضمین می کند.

14000816000360 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

کریدور لاچین جاده ای کوهستانی است که ارمنستان و قره باغ کوهستانی را به هم متصل می کند. این کریدور بخشی از شهر لاچین در جمهوری آذربایجان است، اما بر اساس توافقنامه آتش بس قره باغ تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه است.

14000816000348 Test NewPhotoFree خبر خاکستری


واکنش روسیه به ادعای باکو و آنکارا

روسیه به عنوان میانجی در توافقنامه آتش بس قره باغ و یکی از امضاکنندگان، در پاسخ به ادعاهای باکو- آنکارا و ایجاد تنش و تبلیغات مرزی بر پایبندی خود به مفاد این توافقنامه تاکید کرد.

14000816000349 Test PhotoN خبر خاکستری

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پس از واکنش تحریک آمیز علی اف و علی اف، گفت: ما معتقدیم که کار درست این است که به بیانیه ها و اقدامات برای اجرای توافقات سه جانبه برای بازگشایی تمام مسیرهای حمل و نقل و اقتصادی در قفقاز جنوبی پایبند باشیم. اردوغان ملاحظات.

الکساندر اورچوک معاون نخست وزیر روسیه روز جمعه در دیدار با نخست وزیر ارمنستان در ایروان به جلسات معاونان وزیران خارجه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان و رایزنی های دیگر نیز اشاره کرد. ما در حال کار بر روی اظهاراتی هستیم که شما در تاریخ 9-10 نوامبر 2020 و 11 ژانویه 2021 به ما دادید. بر اساس این داده ها، پس از هشتمین جلسه کارگروه مشترک که در 22 اکتبر (30 اکتبر) برگزار شد، در نظر داریم که ما به راه حل های ملموس خواهد رسید. اصولاً (این تصمیمات) مبتنی بر این واقعیت است که جاده ها تحت صلاحیت (حاکمیت) کشورهایی هستند که از آنها عبور می کنند.

14000816000347 Test PhotoN خبر خاکستری

ارمنستان به بیانیه های 9 نوامبر (2020) و 11 ژانویه (2021) که به رفع محاصره کلیه روابط حمل و نقل و اقتصادی در منطقه اشاره دارد متعهد است، اما مایلم تاکید کنم که بیانیه های جمهوری نیکول پاشینیان گفت: آذربایجان. کریدورها بر کارایی کار ما و فضای موجود تأثیر منفی می‌گذارد، به‌ویژه با توجه به اینکه در بیانیه‌های سه‌جانبه ما (سران کشورهای ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان) هیچ اظهارنظری درباره کریدورها نشده است.»

وی همچنین با تاکید بر اینکه ارمنستان علاقمند به گشایش و رفع انسداد زیرساخت های حمل و نقل و اقتصادی در منطقه است، افزود: بارها علناً اعلام کرده ام که آماده حرکت به سمت راه حل های ملموس هستیم که ماهیت آن باید به شرح زیر باشد: راه‌هایی را پیدا کرد: «این کشور باید ارتباطات جاده‌ای و ریلی را از طریق جمهوری آذربایجان انجام دهد. جمهوری آذربایجان از طریق ارمنستان ارتباطات ریلی و جاده ای از جمله مسیری که جمهوری آذربایجان را به جمهوری خودمختار نخجوان متصل می کند، دریافت خواهد کرد.

ایده یک متخصص

دکتر احمد کاظمی، دکترای حقوق عمومی بین الملل و پژوهشگر ارشد اوراسیا در وبینار مرکز پژوهشی و تحلیلی اوربلی مرتبط با مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دفتر نخست وزیری ارمنستان، گفت: ایران معتقد است توسعه پایدار و صلح در قفقاز، مسیرهای حمل و نقل باید بدون توجه به طمع سیاسی، قومی یا سرزمینی، آغشته به توهمات و ساختگی های تاریخی طراحی یا بازگشایی شوند. خطوط حمل و نقل تنها نقش ترانزیت مسافر و کالا در داخل حاکمیت کشور میزبان را ایفا می کنند، در حالی که کریدورها دارای نقش های ترانزیتی متعدد، انتقال انرژی و کارکردهای سیاسی، امنیتی و تاریخی بر اساس طمع زمین هستند، مشابه کریدورهای دانزیگ. در جنگ جهانی دوم، آلمان نازی لهستان را تصرف کرد. بنابراین کریدور از نظر حاکمیتی و قانونی قابل مقایسه با خطوط حمل و نقل نیست و یکنواختی آنها نوعی عوام فریبی است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید