اقدامات و اهداف جمهوری آذربایجان برای آینده قره باغ چیست؟

این یکی از فرمول های امنیتی باکو است: «گروه های مسلح ارمنی باید خاک جمهوری آذربایجان را ترک کنند».

اخراج گروه های مسلح ارمنی از قره باغ کوهستانی که نیروهای حافظ صلح روسی به طور موقت در آن مستقر هستند، یکی از موضوعاتی است که در دستور کار نظامی-سیاسی باکو قرار دارد. اما بلافاصله پس از تصویب اعلامیه صلح در 10 نوامبر 2020، طرف آذربایجانی سیاست اجرایی خود را دنبال نمی کند.

از آنجایی که باکو پس از حذف این تهدیدات از افق نظامی-سیاسی، خطراتی را از مسکو احساس کرد، آشکارا خواستار اجرای ماده 4 اعلامیه صلح قره باغ شد.

اگرچه این روند تدریجی بود و جمهوری آذربایجان با تاکتیک جنگ خاموش و بدون فاش کردن نکات، اقداماتی را برای خنثی کردن اقدامات منطقه خودمختار ارمنستان انجام داد، اما باید از تهدید دیگری پرهیز کرد تا نتایج مجالی برای تحریک ارامنه باقی نگذارد.

جمهوری آذربایجان دسترسی به مرزهای دولتی و رسمی با ارمنستان را فراهم کرده است، اقدامی نظامی-سیاسی به موازات درخواست برای اخراج جنگجویان ارمنی از قره باغ.

دسترسی به مرز امکان پذیر شد و ارتش جمهوری آذربایجان در ارتفاعات استراتژیک در مناطق لاچین و کلباجار مستقر شد و بدین ترتیب اهرم های نفوذ جدیدی علیه ارمنستان ایجاد شد.

گام‌های باکو تنش‌ها را بر سر اهداف استراتژیک ارمنستان تشدید کرده است و وضعیت هیستریک به نوعی مسئله قره باغ کوهستانی را به حاشیه رانده است.

سپس جمهوری آذربایجان فشارها را افزایش داد و دوربین های نظارتی را در مناطقی که نیروهای حافظ صلح روسی در آن مستقر هستند نصب کرد.

در این دوره، باکو اتحاد استراتژیک خود با ترکیه را به سطح جدیدی ارتقا داد و محتوای جدیدی را به مذاکرات با روسیه وارد کرد و عملاً روند تعیین مرز در مرز را ترسیم کرد و به شبه نظامیان ارمنی در قره باغ حمله کرد.

جمهوری آذربایجان از ابتدای فوریه 2022 تلاش های خود را در مناطقی که نیروهای حافظ صلح روسی به طور موقت در آن مستقر هستند، تشدید کرده و ترس نیروهای مسلح ارمنستان را با عناصر جنگ هیبریدی عمیق تر کرده است. این نوع جنگ آخرین هشدار برای عملیات ضد تروریستی بود، اما جمهوری آذربایجان همچنان به دنبال نتایج بی ضرر بود.

جمهوری آذربایجان در روستای فاروه خوجالی نیز حاکمیت خود را تقویت کرده و ارتفاعات اطراف هم اکنون در کنترل ارتش آذربایجان است.

تصمیم در مورد صبر و خویشتن داری فرمول ذاتی اطلاعات راهبردی الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان است و به مرور زمان دولت جمهوری آذربایجان پرچم خود را در مناطق دیگری که نیروهای حافظ صلح روسی در آن مستقر هستند به اهتزاز در خواهد آورد.

ارتش جمهوری آذربایجان عزم خود را برای پافشاری بر اعلامیه صلح 10 نوامبر به مدت یک سال و چهار ماه ابراز کرده است، سپس به ارمنستان و روسیه هشدار داده است که درک خود را از اصول باکو و مواضع طرفدار روانگردان خود تقویت کنند. بالا

جمهوری آذربایجان نشان داده است که به تعهدات خود در قبال اعلامیه قره باغ از طریق ابزارهای نظامی-سیاسی یا صرفا نظامی عمل می کند و بر توافق راهبردی با آنکارا و مذاکره با مسکو برای تحقق این امر تاکید دارد.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای از واژه قره باغ کوهستانی استفاده کرده و اعلام کرده است که ارتش آذربایجان از روستای فاروه خوجالی عقب نشینی کرده و از نام فروم برای روستای فاروح استفاده کرده است.

اظهارات وزارت دفاع روسیه در مورد روستای فرخ خوجالی را از دو جهت می توان ارزیابی کرد:

1. نقش نیروی حافظ صلح روسیه باید مورد تاکید قرار گیرد و بدین ترتیب بر حضور نظامی روسیه در قره باغ تاکید شود.

2. علیرغم توافق جمهوری آذربایجان و روسیه، وزارت دفاع روسیه در صدد جلب رضایت ارامنه است.

در مورد آنچه ممکن است اتفاق بیفتد، می توان گفت که جمهوری آذربایجان این روند را تا رسیدن به اهداف خود در قره باغ ادامه خواهد داد.

شکل این فرآیند به ارمنستان بستگی دارد و اگر ایروان در کنار سیستم خودمختار قره باغ کوهستانی قرار نگیرد، بوی باروت در آسمان قره باغ نخواهد بود، در غیر این صورت ممکن است درگیری جدیدی در منطقه ایجاد شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید