معضل سرنوشت ساز ارمنستان برای قره باغ کوهستانی


ساعت: 18:39
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1879083

حامیان قره باغ کوهستانی به رهبری کوچاریان- سرگیس که ارمنستان را از توافق خارج می کنند، آینده اقتصادی و اجتماعی این کشور را زیر سوال می برند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اگرچه ارمنستان فرصتی برای شکستن محاصره دارد، اما هنوز زمان را تلف می کند. هر روز که می گذرد ارمنستان را در معرض خطر فقر قرار می دهد و تا زمانی که تهیه پیش نویس توافق نامه صلح با آذربایجان ادامه دارد، ممکن است خطر ارمنستان افزایش یابد.

نکته این است که برخی از مراکز تحقیقات اقتصادی بین المللی شروع به هشدار در این مورد به ایروان کرده اند. آخرین گزارش موسسه تحقیقات اقتصادی مستقر در لهستان یک تراژدی واقعی برای ارمنستان است. بر اساس این گزارش، جنگ اوکراین نوید بحران غذایی را برای کل جهان می دهد و به همین دلیل خطر قحطی در کشورهای کم درآمد از جمله ارمنستان اجتناب ناپذیر است.

در حال حاضر فاجعه بارترین کشورها بنین، کره شمالی، سودان، نیکاراگوئه و کنگو و پس از آن ارمنستان، مصر، لبنان، گرجستان و رواندا هستند. به عنوان راهی برای جلوگیری از این فاجعه، باز کردن خطوط ارتباطی به ویژه در حوزه دریای سیاه مهم است.

با این حال، اگر به جامعه ارمنی نگاه کنیم، می بینیم که نگران بحران جهانی غذا یا تهدید گرسنگی و فقری که در انتظار ارمنستان است نیست. جامعه ارمنی هنوز به اهداف خیالی سنتی متعهد است و از درک آنچه در جهان و همچنین در منطقه قفقاز جنوبی در حال وقوع است دور است. به خصوص حامیان قره باغ به رهبری کوچاریان- سرگیسیان.

اپوزیسیون ارمنستان همچنان مدعی است که آرتساخ به شدت آسیب دیده است و درمان او بالاترین هدف برای ارمنستان است. آنها تاکید می کنند که آینده کل ارمنستان به سرنوشت آرتساخ بستگی دارد. این اردوگاه سیاسی همچنان معتقد است که مبارزه برای آرتساخ تنها راه نجات ارمنستان است.

نمایندگان اپوزیسیون ارمنستان نیز از قره باغ بازدید کردند و اعلام کردند که گروه های حمایتی را در خانکندی و منطقه اطراف آذربایجان که نیروهای حافظ صلح روسی به طور موقت در آنجا مستقر هستند تشکیل داده اند. بر اساس این بیانیه، هدف اصلی جلوگیری از بازگشت قره باغ کوهستانی به آذربایجان است که به همین منظور مبارزه مشترک علیه دولت پاشینیان که برای تسلیم قره باغ کوهستانی آماده می شود، در جریان است.

گروه اپوزیسیون ارمنی از یک سو سعی در تحریک باکو و بدتر شدن اوضاع با بازدید از خاک آذربایجان دارد. از سوی دیگر هدف آنها جلوگیری از تعمیق روابط آذربایجان و روسیه است. زیرا سفر آنها به قره باغ ضربه ای به بیانیه مسکو در مورد فعالیت های اتحاد آذربایجان و روسیه است. زیرا بر اساس این سند، طرفین متعهد شده اند که از هرگونه فعالیت تجزیه طلبانه و تروریستی علیه یکدیگر جلوگیری کنند.

علاوه بر این، اقدام تحریک آمیز ارمنستان با سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به باکو همزمان شد و شکی نیست که این تحریک عمدی بوده است.

در حالی که نیروهای حافظ صلح روسی که به طور موقت در خانکندی و مناطق اطراف آذربایجان مستقر بودند، موظف بودند بر اساس توافقات سه جانبه مانع از سفر نمایندگان مخالفان ارمنی شوند. اما آنها جلوی اقدامات ارمنستان در منطقه را نگرفتند. این رفتار نیروهای حافظ صلح روسیه در آستانه سفر وزیر امور خارجه روسیه به باکو نیز مسائل جدی و حقوقی را مطرح می کند.

در عین حال، این واقعیت که این اقدام علیه دولت پاشینیان در خانکندی و مناطق اطراف آن انجام می شود، تردیدهایی را در مورد رفتار دوگانه ارامنه در قفقاز جنوبی ایجاد می کند. یعنی تلاش می کنند از روند عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان جلوگیری کنند. اما شکی نیست که همه اینها در کنار سایر مشکلات کشورهای قفقاز جنوبی مشکلات جدی برای ارمنستان ایجاد کرده است.

نکته این است که برای ارمنستان عادی سازی روابط با آذربایجان و ترکیه بسیار مهم است. در صورت موفقیت، ارمنستان فرصتی برای شکستن محاصره 30 ساله خواهد داشت. در نتیجه، ایروان می تواند با برقراری روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه، ارمنستان را از بحران اجتماعی-اقتصادی و تهدید ناشی از دولت آن نجات دهد.

اپوزیسیون ارمنستان در تلاش است تا با تحریکات خود در اطراف قره باغ، دولت پاشینیان را از مشارکت در روند صلح منصرف کند. بسیاری از اظهارات ایروان نشان می دهد که آنها تلاش می کنند تا حد امکان از موضوع قره باغ دوری کنند.

دولت پاشینیان نیز مخفیانه تلاش می کند بگوید که موضوع قره باغ ضربه شدیدی به منافع و چشم انداز توسعه آینده ارمنستان وارد کرده است و از این رو با اتهامات مخالفان خود مبنی بر آماده شدن دولت پاشینیان برای واگذاری قره باغ کوهستانی مواجه است. است.

موضوع این است که اپوزیسیون، با اعمال فشار عمومی، نمایندگان دولت پاشینیان را مجبور می‌کند که بیانیه‌ای بدهند که «قره‌باغ کوهستانی هرگز بخشی از آذربایجان نخواهد شد».

با این حال، دولت پاشینیان همچنان به مقاومت خود ادامه می دهد و اجازه نمی دهد آنها به هدف خود برسند. زیرا ایروان با اطمینان کامل می داند که ارمنستان اکنون می تواند با بحران های زیادی به دلیل مناقشه قره باغ کوهستانی روبرو شود.

به همین دلیل ایروان برای عادی سازی روابط با آذربایجان و ترکیه تلاش می کند تا حد امکان از این موضوع دوری کند.

رئیس جمهور ارمنستان وهاگن خاچاتوریان نیز معتقد است که روانپزشکان با شعار “آرتساخ هرگز بخشی از آذربایجان نخواهد شد” مطالبات بسیار خطرناکی را مطرح می کنند.

وی گفت: این شعارها می تواند مذاکرات صلح آذربایجان و ارمنستان را مختل کند. باید واقع بین باشیم، اگر بخواهیم با چنین شعارهایی مذاکره کنیم، فرصت مانور را از دست خواهیم داد. ما باید بتوانیم سیاست و دیپلماسی را از پوپولیسم جدا کنیم. ما نباید همه چیز را با هم اشتباه بگیریم.

رئیس جمهوری ارمنستان معتقد است اپوزیسیون ارمنستان با اظهارات بدخواهانه خود ایروان را در شرایط دشواری در مذاکرات با آذربایجان قرار می دهد. به عبارت دیگر، وهاگن خاچاتوریان اشاره می کند که روانپزشکان اکنون آینده ارمنستان را تهدید می کنند و این نشان می دهد که ایروان در برابر فشارهای داخلی و اجتماعی آسیب پذیر است.

اما با همه اینها، ایروان باید در هر صورت انتخاب کند. عادی سازی روابط با آذربایجان و ترکیه اکنون تنها راه برون رفت از بحران غذایی در ارمنستان، گرسنگی و فقر است. علاوه بر این، آخرین هشدار مراکز تحقیقات اقتصادی بین المللی به صراحت این موضوع را تایید می کند. در هر صورت، گزارش مربوط به سناریوی فاجعه باری که در انتظار ارمنستان است، اکنون باید اقدامات ایروان در قبال روند صلح را تسریع بخشد.

به عبارت دیگر، دولت پاشینیان یا باید تحت فشار روانشناسان به کار خود در قبال قره باغ ادامه دهد یا باید از ادعای ارضی خود در قبال قره باغ دست بردارد و برای جلوگیری از گرسنگی و فقر در این کشور سعی در عادی سازی روابط با آذربایجان و ترکیه داشته باشد. ارمنستان که در آسیب پذیرترین گروه جهان قرار دارد، ایمن باشید.

نویسنده: حمید گودسی آذر کارشناس قفقاز و ترکیه

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید