کسب و کارهای دیجیتال به 20 سال قبل برگشتند و 80 هزار میلیارد تومان ضرر کردند

کسب و کارهای دیجیتال به 20 سال قبل برگشتند و 80 هزار میلیارد تومان ضرر کردند

روز جدید رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به وعده های وزیر اقتصاد برای حمایت از تجارت مجازی می گوید: این وعده ها را باید وعده های سرکرمان نامید. این خسارات قابل جبران نیست.

مریم فکری: «برخی کسب‌وکارها، به‌ویژه کسب‌وکارهای اینترنتی، تحت تأثیر اتفاقات اخیر قرار گرفته‌اند. دولت پشت خود را خالی نمی گذارد». این اظهار نظر جدید وزیر اقتصاد است؛ در شرایطی که گزارشی از اتاق بازرگانی منتشر شد مبنی بر اینکه کل خسارت اینترنت 80 هزار میلیارد تومان بوده است.

به گفته رئیس کمیته نوآوری اقتصادی و توسعه دیجیتال اتاق تهران، محدودیت اینترنت 35 هزار میلیارد تومان به اقتصاد فناوری اطلاعات و 45 هزار میلیارد تومان به کسب و کار در سایر حوزه ها وارد شد.

از سوی دیگر آمارها حاکی از آن است که حدود 11 میلیون ایرانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از اینستاگرام کسب درآمد می کنند و اکنون به دلیل فیلترینگ گسترده این شبکه اجتماعی با مشکلات زیادی مواجه شده اند.

در این شرایط امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت حراست از اختصاص بسته حمایتی دو هزار میلیارد تومانی برای تبلیغات کسب و کارهای آسیب دیده از قطعی اینترنت در صدا و سیما و شبکه های اجتماعی خبر داد.

در همین رابطه علیرضا کلاهی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین، گفت: اتاق بازرگانی گزارشی در این زمینه تهیه و تعدادی را صادر کرده است.

وی با بیان اینکه کسب و کار در اینستاگرام بیشتر مشاغل کوچک است، افزود: این بخش را بازار آنلاین غیررسمی کشور نامیدیم که بخش عمده ای از بازار پوشاک و زیورآلات را به خود اختصاص می دهد و از آن دسته مشاغل خانگی هستند که فکر می کنم دارای آن هستند. فلج شده است

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: از سوی دیگر نه تنها در کسب و کارهای اینترنتی، بلکه حتی در کسب و کارهای بزرگ صنعتی مکاتبات و گفتگو با طرف های خارجی و همچنین مدیریت پروژه های داخلی با واتس اپ انجام می شود.

کلاهی با بیان اینکه 20 سال به عقب برگشته ایم، تصریح کرد: گزارش اتاق بازرگانی حاکی از آن بود که اصناف و بنگاه های اقتصادی در یک ماه گذشته 80 هزار میلیارد تومان به دلیل قطع و محدودیت اینترنت متحمل ضرر شدند.

وی می افزاید: البته نمی توان تخمین کاملا دقیقی داشت اما دوستان با توجه به اطلاعاتی که داشتند به این اطلاعات رسیدند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که آیا بستری وجود دارد که بتواند جایگزین اینستاگرام یا واتس اپ شود؟ او می گوید: مطلقاً چنین جایگزینی وجود ندارد.

کلاهی در پاسخ به وعده های وزیر اقتصاد برای حمایت از کسب و کار مجازی می گوید: این وعده ها را باید وعده های سرکرمان نامید. این خسارات قابل جبران نیست.

بسته پشتیبانی یک تعمیر موقت است

علی شریعتی، یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی ایران نیز در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به وعده های وزیر اقتصاد برای حمایت از کسب و کار اینترنتی گفت: ای کاش در مورد اصل موضوع صحبت می کردند. با توجه به شرایط کشور، تحریم ها و شرایط بودجه ای کشور، این کار نمی تواند یک کار مستمر باشد.

و می افزاید: اگر بخواهیم به طور موقت فقط آسپرین به کسب و کار بدهیم، مشکل حل نمی شود. می تواند درد را برای یک ماه تسکین دهد. بسیاری از کسب و کارها در این فضا، پلتفرم و اکوسیستم فعالیت می کردند و مشکل داشتند. اکنون مستقیماً از فروش اینستاگرام به بخش تولید محتوا بروید.

یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی ایران تصریح می کند: درست است که می گویند یک ماه مسکن می دهیم، اما باید مشکل حل شود و خار گلو برداشته شود و مشکل باید ریشه ای حل شود. .

شریعتی بیان می کند: فرض کنید دریاچه ارومیه را دارید و در کنار آن ویلاهایی برای پذیرایی از گردشگران وجود دارد. وقتی آب تصفیه در ارومیه خشک شود، همه کسانی که در کنار دریاچه ارومیه کار کردند، متضرر می شوند. بنابراین باید مشکل را حل کرد.

وی با بیان اینکه گفته می شود درآمد شرکت پست 30 درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: اظهارات فعلی دولت ها بر اساس نامه های خود است. به هر حال اظهار نظر یک فعال اقتصادی غیر بودجه ای با یک فرد بودجه متفاوت است. همه جای دنیا همینطوره

یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که آیا بستری برای جایگزینی اینستاگرام و واتس اپ وجود دارد، گفت: گاهی بحث داخلی است و گاهی خارجی. وقتی با خارجی ها کار می کنیم باید با دنیا زبان مشترک داشته باشیم. ما نمی توانیم به مشتری بگوییم که Sorush را دانلود کند یا در Beled با ما صحبت کند.

دیدگاهتان را بنویسید