کسب 372 مدال فراملی توسط بانوان ورزشکار قزوینی / ورزش استان بعد از انقلاب افزایش چشمگیری داشت.

مثلا؛ طبق آمار در سال 1358 تنها 12 روستا در کشور دارای زمین ورزشی بودند اما اکنون بیش از 2200 زمین ورزشی در کشور وجود دارد و تعداد سالن های ورزش روستایی از 5 سالن در سال 79 به حدود 500 روستا رسیده است.

دستاوردهای حوزه ساختار ورزش کشور

– تقویت و توسعه بی سابقه ساختار ورزش کشور با ارتقاء و تبدیل ساختار ورزش کشور از معاونت در وزارت آموزش و پرورش قبل از انقلاب در سازمان مستقل تربیت بدنی و در نهایت در وزارت ورزش و جوانان.

افزایش فدراسیون های ورزشی از 20 به بیش از 50 فدراسیون

افزایش چشمگیر تنوع ورزش از حدود 30 به بیش از 170

– افزایش 50 برابری هیئت های ورزشی در استان ها و شهرستان ها از حدود 300 هیئت به بیش از 15 هزار هیئت.

– رشد نجومی بودجه‌ها و وام‌های ورزشی در وزارت ورزش و جوانان و سایر وزارتخانه‌ها، سازمان‌های غیردولتی عمومی، باشگاه‌ها و فعالان بخش خصوصی به عنوان مثال. سهم ورزش از بودجه کشور در سال 1357 حدود 0003/0 درصد بوده که امروزه به بیش از یک درصد می رسد.

– افزایش بیش از 56 برابری کرسی های بین المللی (از کمتر از 3 کرسی قبل از انقلاب به بیش از 170 کرسی در نهادهای بین المللی در حال حاضر)


درخشش ورزشکاران ایرانی پس از انقلاب اسلامی

قبل از انقلاب اسلامی ایران در 9 بازی المپیک شرکت کرد که منجر به کسب 4 مدال طلا، 11 نقره و 14 برنز شد اما پس از انقلاب جمهوری اسلامی در 9 بازی المپیک شرکت کرد. نتیجه 17 طلا، 14 نقره و 17 برنز است.

ایران همچنین تاکنون 6 بار به جام جهانی راه یافته است که 5 مورد آن به دوران پس از انقلاب اسلامی بازمی گردد.

وضعیت ورزش بانوان قبل و بعد از انقلاب یکی از نکات برجسته انقلاب اسلامی حضور پررنگ بانوان ایرانی در میادین ورزشی بود که در مقایسه با شرایط قبل از انقلاب نشان از پیشرفت چشمگیر ایران در این عرصه دارد.

قبل از انقلاب در کشور 9 مربی و 7 داور زن و هفت رشته دارای سالن در حوزه بانوان وجود داشت. اما پس از پیروزی انقلاب هنوز بیش از 40 رشته ورزشی فعال و بیش از دوازده مجموعه ورزشی بانوان وجود دارد و بیش از ده ها هزار مربی و داور زن در کشور فعالیت می کنند.

بانوان ایرانی در ورزش به جایی رسیده اند که مدال های متعددی در بازی های آسیایی و میادین بین المللی کسب کرده اند. قبل از انقلاب فقط هشت ورزشکار در تمام المپیک ها شرکت می کردند. این در حالی است که در بازی های المپیک 2020 توکیو 11 ورزشکار در کاروان کشورمان حضور داشتند.

علاوه بر این، فتح قله اورست توسط ورزشکاران ایرانی یکی از نقاط عطف ورزش بانوان بود. همچنین امروزه بانوان ایران در مسابقات مختلف انفرادی و تیمی حضور فعال دارند و حضور پررنگی در میادین بین المللی دارند.

ef451af1 59a5 4b22 ab67 f150a41927e4 خبر خاکستری

عباس علایی مقدم در گفت و گو با خبرنگار ورزشی صبح قزوین ; با بیان اینکه دستاوردهای ورزشی قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست. وی بیان می کند: قبل از انقلاب تنها دو مجموعه ورزشی تختی و شهید رجایی در قزوین، خاکی خرداد و کشتی 15 خرداد و تختی در آبیک وجود داشت.

وی با اشاره به یک هزار و 420 متر فضای ورزشی اختصاصی و 9 هزار و 200 متر فضای ورزشی روی سایر دستگاه ها در دوران پهلوی، افزود: علاوه بر 37 هزار و 471 متر فضای ورزشی اداره کل ورزش در دوران پهلوی، یک پیست، زمین سیاه و سالن تدریس، استخر محمد قزوینی، مقدم و زجهانی، سالن چند منظوره، زورخانه باباهاوردی و حیرکه از دیگر امکانات ورزشی آن زمان است.

157 مرکز ورزشی مفید در قزوین وجود دارد

مدیرعامل سازمان ورزش و جوانان قزوین با اشاره به ایجاد 704 هزار و 234 متر فضای ورزشی پس از انقلاب در استان گفت: قبل از انقلاب فضای ورزشی در روستاها وجود نداشت اما امروز به برکت انقلاب و خون شهدا علاوه بر 157 فضاي ورزشي مفيد و 64 فضاي ورزشي مفيد در كل استان خاك، 28 استخر سرپوشيده و 664 باشگاه ورزشي خصوصي وجود دارد.

این مسئول با اشاره به بهره برداری از 40 پروژه ورزشی در سال های اخیر ادامه داد: در ایام دهه مبارک فجر با حضور مسئولان کشوری و استانی 8 پروژه ورزشی را مدیریت خواهیم کرد.

e944a2d3 df5f 4081 8482 b8eced0c94ba خبر خاکستری

علایی مقدم با اشاره به وجود 256 خانه ورزش روستایی در استان گفت: هم اکنون در حال آماده سازی 43 خانه ورزش دیگر برای بهره برداری در دهه فجر هستیم.

وی مسئول این است که قبل از انقلاب 11 رشته ورزشی در استان فعال بوده است. وی گفت: والیبال، بوکس، بسکتبال، شنا، دو و میدانی، فوتبال، ژیمناستیک، تنیس روی میز، کاراته و وزنه برداری از جمله این رشته ها بودند.

این مسئول اضافه کرد: قبل از انقلاب بانوان روستایی در 4 رشته ورزشی والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز و دو و میدانی فعالیت داشتند.

علایی مقدم گفت: در حال حاضر 51 هیئت ورزشی در استان بیش از 60 رشته ورزشی را ساماندهی می کنند و بانوان قزوینی در بیش از 40 رشته ورزشی فعالیت دارند.

مدیرکل ورزش و جوانان سازمان ورزش و جوانان استان گفت: قبل از انقلاب مدال آور زن در قزوین نداشتیم. ورزشکاران این استان اولین مدال پاراآسیایی و اولین مدال آسیایی خود را پس از انقلاب کسب کردند و در چهار سال اخیر 372 مدال فراملی و 2668 مدال کشوری کسب کرده اند.

وی افزود: در حالی که در دوران پهلوی تنها یک مدال المپیک در کشتی مردان داشتیم، اکنون دو قهرمان شایسته در یخ نوردی و سنگ نوردی و یک مدال طلا از بازی های پارالمپیک داریم.

200 هزار ورزشکار در قزوین وجود دارد

علایی مقدم با اشاره به فعالیت 200 هزار نیروی غیرمتشکل ورزشی در قزوین گفت: قبل از ولیعهد و تا پایان سال 1398 تعداد ورزشکاران بیمه شده قزوین به 83 هزار نفر می رسید اما اکنون این تعداد به بیش از 57 هزار نفر رسیده و به ما باز می گردد. طبیعی هستند ما عادی هستیم

1d944ca6 aa79 49f3 8975 52a371a88946 خبر خاکستری

این مقام مسئول گفت: 213 ورزشکار فوت شده در این استان وجود دارد. وی افزود: در قالب ستاد بازی های آسیایی 198 قهرمان کشوری در رده های مختلف داریم که نیمی از ورزشکاران را بانوان تشکیل می دهند.

وی در پایان گفت: ظرفیت های ورزشی استان بالاست اما هدایت و حمایت از قهرمانان بدون حمایت دستگاه های دیگر مشکل خواهد بود. بنابراین نیازمند همکاری همه دستگاه ها هستیم.

به گزارش صبح قزوین؛ ورزش یکی از ارکان اصلی پویایی در جامعه است و ورزش در عرصه ورزش مردان و زنان پس از انقلاب شاهد رونق بسیاری بوده و مدال های رنگی مختلفی را برای کشورمان به ارمغان آورده است و این اتفاق نشان از اهمیت ورزش در جامعه اسلامی دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید