کسری جدی بودجه دولتی برای اجرای رتبه بندی معلمان

کسری جدی بودجه دولتی برای اجرای رتبه بندی معلمان

سال ها بعد طرح رتبه بندی معلمان به طور کامل در مجلس علنی تصویب شد. طرحی که معلمان در مقاطع مختلف بارها نسبت به اجرا نشدن آن اعتراض داشته اند. اما این طرح چقدر امکان پذیر است؟

دولت با اختصاص 25 هزار میلیارد تن برای اجرای لایحه رتبه بندی معلمان موافقت کرده است. این در حالی است که در لایحه بودجه 1401، در جدول شماره هفت و بودجه وزارت آموزش و پرورش، 137 میلیارد تن به عنوان «برنامه ارزشیابی و ارتقاء، شایستگی های عمومی، تخصصی و تخصصی و ارزیابی کیفیت معلمان و مدیران» اختصاص یافته است. ارتقای بهره‌وری و اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان.

منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز گفت: در لایحه رتبه بندی معلمان 503 هزار نفر برای این طرح شناسایی شدند که به 730 هزار نفر افزایش یافته است.

از طرفی گفته بود هیچ معلمی نباید کمتر از 80 درصد رتبه یک دانشگاه در تهران را بگیرد. 80 درصد درآمد یک دانشگاه معادل 8 میلیون و 80 هزار تن است و معلمان نباید کمتر از این مقدار دریافت کنند.

با اجرای لایحه رتبه بندی معلمان کفی که معلمان دریافت می کنند هشت میلیون تن است و می توانند تا 15 میلیون تن افزایش حقوق داشته باشند. با احتساب حقوق هشت میلیون تنی، برای 730 هزار معلم حدود پنج هزار و 840 میلیارد تن برای اجرای آن نیاز است.

افزایش حقوق معلمان نیز از ابتدای مهرماه امسال برنامه ریزی شده است، یعنی نیمه دوم امسال افزایش حقوق معلمان در نظر گرفته می شود. یعنی برای این 6 ماه بیش از 35 هزار میلیارد تن بودجه نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید