بی ذوقی در اجرای قانون رتبه بندی/موفقیت دولت سیزدهم در قانون رتبه بندی را به گردن معلمان نگذارید.


ساعت: 12:48
تاریخ انتشار: 30.06.1401
کد خبر: 1898793

قانونی که سال ها به بن بست رسیده بود، توسط دولت سیزدهم تحویل گرفته شد، اما ممانعت از اجرای آن همچنان در داخل وزارت آموزش و پرورش به کار خود ادامه می دهد تا رگه گلایه ها از دولت و نظام ادامه یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; قانون رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که برای ارتقای سطح معیشت معلمان و ارتقای صلاحیت حرفه ای معلمان بسیار حائز اهمیت است. این قانون بر ارتقای کیفیت آموزشی دانش آموزان دلالت دارد.

رتبه بندی معلمان را به عدالت نزدیک می کند

طرحی که می خواهد شکاف دستمزد معلمان و سایر کارکنان دولت را کاهش دهد و از سوی دیگر مشوقی برای ارتقای توانایی معلمان در مدارس باشد. با این حال، اجرای نظام ارزشیابی معلمان برای مسئولان آموزش و پرورش آسان نبود. سه سال از اجرای فاز اول این طرح می گذرد تا این که کمبود اعتبار و بودجه را از دلایل عدم اجرای هر سال این سامانه می دانستند.

به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، رتبه بندی فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت آموزش می شود و هدف مستقیم آن افزایش دستمزد نیست، بلکه منجر به افزایش دستمزد می شود.آموزشی و حرفه ای شامل مجموعه ای است. شایستگی ها، توانایی ها و مهارت هایی که معلم در حین کار به دست می آورد و بهبود می بخشد و کاملاً با کار آموزشی مرتبط است.

این طرح با هدف ایجاد سامانه ای برای پرداخت حقوق معلمان بر اساس صلاحیت، شایستگی و تجربه انجام می شود و جامعه هدف شامل معلمان با بیش از 2 سال سابقه خدمت است. بر این اساس با تخصیص اعتبارات لازم، از مهر امسال نیز مشمول احکام معلمان می شود و معلمان با بیش از 24 سال سابقه نیز به صورت ویژه در این طرح در نظر گرفته شده اند.

حقوق معلمان ابتدایی به دلیل کار تمام وقت و سختی کار احتمالاً 10 درصد بیشتر از حد نصاب است و میانگین حقوق 420 هزار تومان است که به نوبه خود رضایت گروه های هدف را به دنبال دارد. بخشی از تفاوت میزان پرداختی که در سال های اخیر وجود داشته است با اعمال این طرح برطرف می شود و به طور کلی رویه بهتری در این سیستم حاکم خواهد شد.

قانون برای ارتقای پیشرفت آموزشی با عدالت نسبی

اجرای نظام ارزشیابی معلمان طرحی خوب و مثبت تلقی می شود و تداوم آن در سال های آتی ممکن است آثار و نتایج مثبتی بر جای بگذارد. لازم به ذکر است که حقوق معلمان در مقایسه با کارکنان سایر ارگان های دولتی کمتر است و هیچگونه مزایایی دریافت نمی کنند. از سوی دیگر، مزایای اجتماعی برای سایر کارکنان شاغل در نهادهای دولتی نیز در نظر گرفته می شود که معلمان از آن بی بهره اند. وضع رتبه معلمان در شرایط فعلی از سوی دولت خوب ارزیابی می شود که باعث کاهش شکاف درآمدی و رضایت نسبی این کارگروه می شود. با توجه به افزایش تورم، ادامه اجرای این طرح حائز اهمیت به نظر می رسد چرا که می تواند شکاف بین کارکنان بزرگترین نهاد متولی آموزش و پرورش با کارکنان سایر موسسات را به حداقل برساند.

پنج کلاس معلم در طرح درجه بندی تعریف شده است. این پنج کلاس شامل معلم ابتدایی، مربی معلم، معلم حرفه ای، سرپرست و معلم اصلی خواهد بود. بدیهی است با افزایش رتبه، حقوق و مزایای دریافتی نیز افزایش می یابد. البته این طرح فقط شامل کلیه معلمانی می شود که تحت عناوینی مانند معلم، معلم، هنرآموز، مشاور، مراقب سلامت، جایگزین و کادر مدرسه در مدارس دولتی حضور دارند و شامل نیروهای حرکتی و حق التدریس نمی شود.

تبعیض رتبه ها را از مسیر خارج می کند

اما اکنون که این طرح پس از کش و قوس های فراوان اجرایی شده است، وزارت آموزش و پرورش به نزدیک به 100 هزار معلم که تحت عنوان طرح مهرآفرین هستند، پس از گذراندن تمامی مراحل جذب، پیشنهاد می دهد تا وارد آموزش و پرورش شوند و آموزش ببینند و بیش از 10 نفر داشته باشند. سالها سابقه تدریس در مقاطع مختلف از شمول قانون رتبه بندی خارج شده اند و این قانون شامل حال آنها نمی شود.

اسماعیل روح اللهی که دانشجوی دکتری و یکی از پذیرفته شدگان طرح مهر آفرین است، می گوید: بر اساس فراخوان عمومی آموزش و پرورش تعدادی از افراد در سرسر در کشور جذب شدند و پس از طی یک دوره آموزشی چند ماهه، آنها را تشکیل دادند. مجدداً از بین آنها انتخاب شدند و پس از گذراندن تمامی مراحل و مراحل، این گروه رسماً جذب و برای تدریس به کلاس های درس اعزام شدند. با گذشت بیش از 10 سال از آن زمان، برخورد تبعیض آمیز با این گروه از معلمان غیرقابل قبول و موجب تنش و اعتراض است و لازم است هم وزیر محترم و هم شورای اسلامی برای رفع این بی عدالتی وارد عمل شوند. قانونی که باعث افتخار دولت آیت الله رئیسی است نباید شکسته شود.

اعتراض یکی از اعضای هیئت مجلس شورای اسلامی به بد سلیقه مجریان

محمدرضا صباغیان بافقی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خطاب به وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: مجلس طرح ارزشیابی معلمان را در عملکرد مناسب تصویب کرد و امروز در حال اجرای آن است.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز قانون رتبه بندی معلمان سلیقه ای اعمال می شود، بیش از 80 هزار معلم از قانون معلمان طرح مهرآفرین معاف هستند، معلمانی که در حال حاضر شاغل هستند و معلمانی که در حال خدمت هستند و محروم شدند. این قانون.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تاکید کرد: چرا معلمان باید در این شرایط وخیم اقتصادی جزء استثنا باشند؟ آیا این تورم روی آنها تاثیر نمی گذارد؟ آیا آنها معلمان خارج از کشور هستند؟ از رئیس مجلس می خواهم این مشکل را حل کند.

صباغیان تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش با این اقدام مجلس را خلع سلاح کرد و تیری به پای مجلس شلیک کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید