کشف اولین کتیبه در اورشلیم مربوط به 2000 سال پیش!

این کشف نور جدیدی بر فعالیت های تجاری آن زمان می اندازد و نگاهی نادر به زندگی روزمره ساکنان شهر است.

به گفته باستان شناسان مستقل، کتیبه ای که روی یک لوح سنگی کوچک نوشته شده است، احتمالاً یک رسید یا دستورالعمل پرداخت است که توسط شخصی که در دوره معبد دوم مشغول فعالیت های تجاری بوده است، نوشته شده است.

کشف اولین کتیبه در اورشلیم مربوط به 2000 سال پیش!

استاندارد حجم موجود در جاده زیارت.

این کتیبه در حفاری های شهر داود به دست آمده و حاوی هفت خط نوشته است که تا حدی دست نخورده باقی مانده است. این خطوط شامل اسامی به زبان عبری همراه با اعداد و حروف است. نام «شیمون» در انتهای یکی از سطرها دیده می شود و به دنبال آن حرف عبری «مم» آمده است. خطوط دیگر حاوی نمادهای اعدادی هستند که برخی از آنها با حروف عبری “مم” یا “رش” که مخفف “پول” یا “ربع” هستند، همراه شده اند.

کشف اولین کتیبه در اورشلیم مربوط به 2000 سال پیش!

اسکناس موجود در جاده زیارت.

چهار کتیبه مشابه دیگر به زبان عبری در اورشلیم و بث شمش یافت شده است که همگی تک تک تکه‌های سنگی هستند که نام و اعداد روی آن‌ها حک شده و مربوط به دوره روم اولیه (37-70 قبل از میلاد) است. با این حال، کتیبه تازه کشف شده اولین کتیبه ای است که در شهر اورشلیم یافت شده است.

این کتیبه با استفاده از ابزار نوک تیز بر روی یک سنگ گچ نگاشته شده است. سنگ های یک بخش ظاهراً در مراسم تدفین استفاده می شد و روی سینه جسد قرار می گرفت. این روش دفن در اورشلیم در اوایل دوران روم رایج بود.

کشف اولین کتیبه در اورشلیم مربوط به 2000 سال پیش!

وزنه های سنگی که در مسیر زیارتی پیدا شده است.

در حالی که سنگ قبرها معمولاً در خارج از شهرها یافت می شوند، وجود آنها در شهر نشان می دهد که احتمالاً توسط هنرمندان یا مغازه های محلی به عنوان کالا فروخته می شد.

جاده زیارت گذرگاهی باستانی و حیاتی بود که شهر داوود، قسمت جنوبی حرم القدس و دروازه های معبد دوم را به هم متصل می کرد. این جاده هم مسیر اصلی زیارتی و هم مرکز تجاری محسوب می شد.

محققان می گویند استفاده از رسید برای مقاصد تجاری در آن دوران شباهت های قابل توجهی با رفتارهای مدرن نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید