کلان شهرهای تبریز را بشناسید


ساعت: 19:35
تاریخ انتشار: 1401/03/07
کد خبر: 1842159

حادثه کلانشهر را نمی توان به آبادان محدود کرد و ردپای آن را در تبریز می توان یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سرویس شهر تبریز بیدار، «تبریز را نه تنها گسل شمالی، بلکه ساخت و ساز وحشتناکش تهدید می کند». بیمبالاتی در شهرسازی، در هر نقطه از شهر، هر لحظه با خطرات وحشتناکی مواجه است». اینها اظهارات روحلا رشیدی، یکی از اعضای شورای شهر تبریز در واکنش به ریزش ساختمان کلانشهر آبادان است.

پس از فروپاشی کلانشهر، نه تنها آبادان بلکه کل ایران غمگین است. در این فاجعه تلخ ده ها نفر مجروح شدند و 16 جسد بی جان از زیر آوار بیرون کشیده شد.

چندین سازمان برای جستجوی مقصر کمیسیون های ویژه ای تشکیل دادند، در حالی که بارها به ساختمان هشدار داده شده بود که سقوط کند و خطرناک باشد، اما ظاهرا تلفنی برای شنیدن این هشدارها وجود نداشت.

حادثه کلانشهر را نمی توان محدود به آبادان کرد، این اولین حادثه ناشی از سهل انگاری مدیریتی نیست و شاید آخرین هم نباشد. آثاری از آن در تبریز نیز یافت می شود.

3 آذر 1400 بود که انفجار گاز در ساختمانی 5 طبقه در کوچه شهید بهشتی تبریز باعث ریزش ساختمان و آسیب دیدن دو ساختمان مجاور شد. در این حادثه 5 نفر کشته و 15 نفر مجروح شدند و مدیریت شهری چند روزی درگیر آواربرداری بود.

در 15 بهمن 1400 انفجار و ریزش یک ساختمان مسکونی در منطقه عباسی تبریز 3 کشته و 10 زخمی برجای گذاشت و چند خانه مجاور به کلی تخریب شد.

29 فروردین امسال ساختمان سه طبقه نوساز خیابان ابوذر به دلیل رعایت نکردن نکات فنی مهندسی فروریخت و به طور کامل فروریخت که خوشبختانه در این حادثه مصدومی نداشت.

می توان گفت اینها تخلفات ساختمانی در حاشیه شهرهاست و وقوع تصادفات در این مناطق دور از ذهن نیست اما این سوال زمانی جالب می شود که تبریز بعد از تهران دومین شهر مرتفع کشور باشد. این را رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهرداری تبریز بیان کرد.

فریون بابای آگدام گفت: شهر تبریز به دلیل توپوگرافی نامناسب، انجام عملیات اطفای حریق را برای آتش نشانان با مشکل مواجه می کند و از نظر ساختار شهری و بلندمرتبه سازی، تبریز دومین شهر بلند کشور پس از آن است. تهران.”

وی افزود: کاهش هشت ساله مسکن باعث تشدید ساخت و سازهای غیرمجاز در تبریز شده است.

روح اله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تبریز نیز می گوید: بحث شهرسازی به یک حوزه اصلی تضاد منافع تبدیل شده است که جناح های زیادی در آن گرد هم می آیند! اینجاست که باید از شورا، شهرداری، بخشداری، راهسازی، دادستانی و… درخواست کرد.

وی افزود: اگر شورا و شهرداری بخواهند سه موضوع را در کارنامه خود بدرخشند قطعا یکی از آنها در حوزه شهرسازی و به ویژه جلوگیری از میانجی گری در ساخت و ساز و قطع بند ناف شهرداری از شهر است. فروشگاه. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید