کلان شهرهای بالقوه در پایتخت یک روز جدید

کلانشهرهای بالقوه در پایتخت

روز جدید : رئیس وقت سازمان آتش نشانی گفته بود 33 هزار ساختمان خطرناک در تهران وجود دارد اما در فهرست جدید این سازمان 129 ساختمان ذکر شده است که به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی این لیست نیز مورد تایید قرار نگرفت.

در تیرماه 1395 سازمان آتش نشانی لیست بلندبالایی از ساختمان های خطرناک در مناطق 22 گانه تهران پس از حادثه پلاسکو و گذشت تقریباً دو سال از آن و همچنین 33000 ساختمان خطرناک را منتشر کرد که مهدی داوری در 18 فروردین بار دیگر درباره آنها صحبت کرد. یعنی امسال هیچ اقدامی برای رفع این مشکل انجام نشده است.

این لیست و واقعه تبدیل به کلانشهر شد بهانه ای شد که در گزارش پیشرو به این موضوع خیلی جدی تر پرداخته شود تا حادثه ای مثل کلانشهر تکرار نشود حادثه ای که در آن 31 نفر جان باختند خبری از سرنوشت نیست. 38 مورد دیگر قابل تشخیص هستند و دلیل این اتفاق فراموش نشدنی خطرناک بودن ساختمان و خارج از استانداردهای اجباری است.

از آنجایی که کلان شهر تهران با ساختمان های خطرناکش شرایط بحرانی تری نسبت به سایر شهرها دارد، بهتر است مسئولان شهری قبل از تکرار تاریخ تلخی مانند پلاسکو و پلاسکو چاره ای اندیشیده باشند.

پس از انتشار فهرست 33 هزار ساختمان خطرناک، اظهارنظرهای مختلفی از سوی مسئولان شهری مطرح شد. وی با اعلام آماری از تعداد ساختمان های خطرناک پایتخت گفت: در تهران از زمان حادثه پلاسکو تاکنون 33 هزار ساختمان خطرناک شناسایی شده است، اما به تنهایی نمی توانیم با این ساختمان ها مقابله کنیم و تصمیم گرفته شد تا با کمک دستگاه ها این مشکل برطرف شود. قوه قضائیه. قدرت.”

قبل از محسن هاشمی زهرا، نژاد بهرام، یکی از اعضای سابق شورای شهر تهران، دیدگاه های متفاوتی درباره ساختمان های خطرناک کلانشهر تهران داشت و آماری که او ارائه می کرد با آمارهای سازمان آتش نشانی و رئیس وقت شورای شهر بسیار متفاوت بود.

وی گفت: بر اساس تحقیقات تاکنون 26 هزار ساختمان خطرناک در تهران وجود دارد. از این تعداد 430 ساختمان پرخطر هستند که پیام های لازم برای آنها ارسال شده است.

اما جالب است بدانید که پیش از اظهارات این دو عضو سابق شورای شهر، زهراصدرا اعظم نوری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی شهر تهران، اظهارنظر دیگری درباره ساختمان های خطرناک پایتخت مطرح شده بود.

به گفته وی، سازمان آتش نشانی با وجود محدودیت منابع مالی، حدود 22 هزار ساختمان غیر ایمن را شناسایی کرده است، اما به دلیل خلأهای قانونی، سرعت ایمنی آنها بسیار پایین است و با هماهنگی دستگاه قضایی تنها به 30 ساختمان نیاز است. واکسینه شدند.

آمارهای مختلف و اظهارات متفاوت که هر کدام بیانگر عددی متغیر مانند تعداد ساختمان های غیر ایمن در پایتخت است، نشان می دهد که هنوز از ماهیت مشکل و جامعه آماری که با آن درگیر هستند اطلاعی ندارند.

مهدی داوری تا زمان انتشار مجدد آمار 33 هزار نفری نشان داد که در سال های اخیر نه تنها اقدامی برای مقابله با وضعیت ساختمان های خطرناک صورت نگرفته است، بلکه ممکن است ساخت و سازهای غیرمجاز در تهران این آمار را کاهش داده باشد. باید اتفاق می افتاد و کارمندان مجبور نبودند از آن مطلع شوند.

رئیس جدید آتش نشانی پیش از این به ساختمان های خطرناک دو ماه فرصت داده تا این نقص را برطرف کنند و اگر در این مدت اقدامی انجام ندهند، اسامی آنها اعلام خواهد شد.

وی تاکید می کند که هیچ تعارفی برای زندگی مردم به خصوص در ساختمان های پرتردد پایتخت نداریم. تکرار حوادث در کلانشهر یا پلاسکو نباید مجاز باشد.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی که هم اکنون به عنوان فرمانده عملیات پایتخت در آبادان فعالیت می کند، در گفت وگو با ایسنا، در واکنش به رهاسازی 129 ساختمان خطرناک در تهران، گفت: این لیست مورد تایید این سازمان نیست. به معنای تایید ایمنی این ساختمان ها است.

حال باید دید در صورتی که دیوار پارک ها و فعالیت شبانه روزی بهش زهرا به علیرضا زاکانی فرصت تفکر در سایر زمینه ها را بدهد، مدیران شهری به رهبری شهردار تهران چه تدابیری برای جلوگیری از برخورد با حوادثی مانند پلاسکو اتخاذ می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید